פיאט 500 ו-500C. מעכשיו עם מנוע שני צילינדרים
פיאט חשפה גרסה חדשה ל-500, שתוצע עם מנוע ייחודי: בעל שני צילינדרים בלבד. זאת, לאחר שבהשקת המכונית הוצעו מנועי ארבעה צילינדרים שגרתיים. המנוע חדש פותח על-ידי פיאט ועושה שימוש בטכנולוגיית המולטיאייר של היצרנית, ולטענתה יציע ביצועים עדיפים ותצרוכת דלק נמוכה יותר ממנועי בנזין גדולים ממנו. מחברת סמל"ת, יבואנית פיאט לישראל, נמסר ל"אוטו" כי בכוונת החברה לשווק את הדגם החדש עוד השנה, אך הנושא עדיין נמצא במסגרת משא ומתן עם האיטלקים.
המנוע החדש מציג נפח של 875 סמ"ק, או 0.9 ליטר, ובסיוע מגדש טורבו הוא מייצר הספק מכובד של 85 כ"ס, ומומנט של 14.8 קג"מ - זהה לזה של מנוע ה-1.6 ליטר של מאזדה 3. בעתיד יוצעו גם גרסאות נוספות של מנוע שני הצילינדרים, עם 65 ו-105 כ"ס.
מפיאט נמסר כי המנוע החדש יאפשר תצרוכת דלק ממוצעת של 25 ק"מ לליטר עם תיבה רובוטית, ו-24.4 ק"מ לליטר בגרסה הידנית. נתון פליטת המזהמים יעמוד על 92 ו-95 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ בממוצע בהתאמה. לשם השוואה, גרסת ה-1.2 ליטר הנוכחית, עם 69 כ"ס, מתהדרת בנתון של כ-21 ק"מ לליטר, ופליטת CO2 של 110 גרם לק"מ.
וגם הביצועים של מנוע שני הצילינדרים עדיפים: נתון המיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש עומד על 11 שניות (לעומת 12.9 ב-1.2 ליטר ו-10.5 שניות בדגם ה-1.4 עם 100 כ"ס). המהירות המרבית עומדת על 173 קמ"ש, לעומת 160 בדגם ה-1.2 ליטר.
לנתונים המרשימים הללו אחראית טכנולוגיית המולטיאייר של הקונצרן האיטלקי,שהמכונית הראשונה להציע אותה בישראל היא פיאט פונטו איוו. בפיאט מסבירים כי המערכת מציעה ניהול שסתומים אלקטרו-הידראולי, במסגרתו היא שולטת על כניסת האוויר לשסתומי היניקה ישירות, בלי קשר למצב המצערת. כתוצאה מכך ניתן להשיג שיפור של 10% בהספק המנוע, 15% במומנט (באמצעות סגירה מוקדמת של שסתומי יניקה), לצד שיפור הן לרמות זיהום האוויר והן לתגובת דוושת המצערת.
דגמי ה-0.9 ליטר החדשים יצוידו במערכת עצור-סע, המדוממת את מנוע הרכב בעצירה ומתניעה אותו אוטומטית לפני תנועה, בכדי לצמצם זיהום ותצרוכת דלק בעיר ובפקקים כבדים. פיאט 500 שני צילינדרים תציע גם שני מצבי נהיגה: רגיל, בו כל כוח המנוע עומד לרשות הנהג, ו-ECO (חסכון), מצב בו כוח המנוע מופחת ל-77 כ"ס והמומנט ל-10.2 קג"מ, לטובת חסכון בדלק. מצב זה משנה גם את אופי העברת ההילוכים (בדגמים הרובוטיים), ומתגבר את הסיוע החשמלי להגה, מתוך הנחה שהשימוש במצב זה נועד לעיר.
פיאט, שהציגה את הדגם החדש שלוש שנים בדיוק אחרי שה-500 החדשה הושקה באירוע השקה גרנדיוזי, ניצלה את ההזדמנות גם כדי לרמוז שבקרוב תוצע 500 עם הנעת כלאיים. זו תתבסס על המנוע החדש, שממדיו הקומפקטיים ומשקלו הנמוך יחסית, יאפשרו הוספת מערכת כלאיים ללא תוספת משקל גדולה. פרטים רשמיים על דגם זה עדיין לא פורסמו.
אלי שאולי סייע בהכנת הכתבה