דאצ'יה: אותו ציון כמו ב.מ.וו...חברת מחקרי דעת הקהל J.D Power מפרסמת היום סקר שביעות רצון לגבי השוק הגרמני – והתוצאות... מפתיעות. לראשונה מזה שנים ארוכות זוכה יצרנית גרמנית במקום הראשון בסקר, קרי לאחוז הגבוהה ביותר של משתמשים שבעי רצון. זוהי מרצדס, שקיבלה 838 נקודות מתוך 1,000 אפשריות. מדד הנקודות משקלל את שביעות הרצון מעלויות התחזוקה של המכונית, כמו גם מאיכות המוצר ואמינותו.
מאז שנת 2002 ועד 2009 (כולל), חלקו ביניהן את המקומות הראשונים בסקר הגרמני טויוטה, הונדה ודייהטסו. "ההגעה לצמרת מבין יצרניות הרכב בכל הקשור לשביעות רצון הצרכנים, מלמדת על הבנה מעמיקה את דרישות הלקוח ועמידה בציפיותיו", מסביר מרטין וולק, סגן נשיא J.D.Power את ההישג של מרצדס. יצרנית מכוניות היוקרה זכתה גם במקום הראשון בקטגוריות "משפחתיות גדולות יוקרתיות" עם ה-C-קלאס, ו"מכוניות ספורט" עם ה-CLK (הקטגוריה כוללת מכוניות קופה ספורטיביות).
הפתעה נוספת גם נמצא בהמשך: את המקום השני חולק עם ב.מ.וו המותג העממי של רנו, דאצ'יה. בפער קטן מאחור נמצא שני מותגים יפניים עממיים החולקים את המקומות הבאים, מאזדה וניסאן. רק אז מגיע מותג היוקרה הגרמני השלישי, אודי.
עוד נקודה מענינת: בניגוד לתוצאות הסקרים הללו בארה"ב (ואולי בניגוד לתדמית שיש לנו לגבי מקומם של מותגים יפניים באירופה), כל מותגי יפן מדורגים במחצית הראשונה של המותגים עם ציונים מעל הממוצע. עם זאת, מפתיע שהמותגים היפניים עם הציונים הנמוכים ביותר הם דווקא הונדה וטויוטה, מתחת לסוזוקי ומיצובישי. בין המותגים שקיבלו ציון מתחת לממוצע הכללי – מוסמן בפס שחור בדיאגרמה המצורפת – נמצא את מותגי קוריאה, קיה ויונדאי (ושברולט), את שלושת המותגים הצרפתיים, את מותגי גרמניה העממיים אופל ופורד – האחרון רק שני מקומות מעל האחרון. את הרשימה סוגרות, בפער ניכר, שברולט ופיאט.
הסקר מורכב מארבעה רכיבים עיקריים, כמקובל אצל J.D. Power: כש-32% מהציון נתרמים על ידי איכות ותפקוד הרכב, 26% מגיעים מסעיפי איכות ואמינות, 22% מעלויות הקשורות בהחזקת הרכב, ו-20% - שביעות רצון מרמת השירות.
בדירוג הדגמים הנפרדים זכתה קיה פיקנטו במקום הראשון בין מכוניות עירוניות; ניסאן נוט במכוניות קטנות; מאזדה 3 – כן כן – במשפחתיות, לפני מרצדס A קלאס ויונדאי i30; טויוטה פריוס במשפחתיות גדולות (לפני סיטרואן C5 ומאזדה 6); מרצדס C קלאס בסגמנט מכוניות המנהלים הקומפקטיות; אודי A8 בין מכוניות הסלון-פאר; מרצדס CLK בסגמנט מכוניות הספורט; פורד S-מקס בקטגוריית מיניוואן; וב.מ.וו X5 בסגמנט הפנאי. ה-X5 גם רשמה את הציון הגבוה ביותר שהשיג דגם בודד, לפני המרצדס CLK ו...יונדאי סנטה פה!