למרות שהיא הגדולה בסגמנט, האודי A8 היא הקלה ביותר, עם ההשלכות המתבקשותפחות או יותר מאז היא קיימת, מהווה מרצדס S קלאס אמת מידה ומובילה בסגמנט מכוניות היוקרה. מרצדס הציבה – ומבחינות רבות, עדיין מציבה – את הרף על-פיו יש להתיישר. מגזין הרכב הגדול והמשפיע באירופה – auto, motor & sport הגרמני – הואשם לא פעם באהדה יתרה למותג עונד-הכוכב, ועם השקת אודי A8 החדשה (בה נכחנו) ציפו רבים למבחן ההשוואתי המתבקש, שיקבע מה קורה שם למעלה באוויר הדליל, עד כמה האודי החדשה טובה, מה יש עדיין למרצדס היוקרתית להציע בגילה "המתקדם" (הושקה בפרה-היסטוריה, במונחי עולם הרכב: 2005) והיכן עומדות המתחרות לקטגוריה מבית ב.מ.וו סדרה 7 ופורשה – האחרונה להצטרף לחגיגת הסופר-סלון עם פורשה פאנאמרה.

שהמבחן עלה לאתר המגזין הוא חולל אי-אלו מיחושי לב ללא מעט גרמנים שמרניים, עת הודחה מרצדס ממקומה הטבעי והאודי A8 החדשה כבשה את הפסגה, גם אם בפער זניח למדי. הניצחון של אודי, אם כן, מרשים ולא פחות מכך משמעותי ביותר עבור השוק הגרמני הענק. למסקנות מבחני המגזין השפעה רבה על דעת הקהל, וכפועל יוצא – גם על היצרניות.
חשוב להדגיש שמבחני הרכב אותם מבצעים אנשי auto, motor & sport מהווים סטנדרט אליו שואפים רוב בוחני הרכב בעולם, ולפחות לדידנו מדובר בחלום רטוב ששם אותנו בפרופורציות המתאימות. המבחן נערך במשך מספר ימים, לאורך אלפי קילומטרים, כלל מאות בדיקות ומדידות, השתתפו בו עשרות בוחנים, אלפי תמונות צולמו ואינספור טבלאות ניקוד שדורשות הבנה מעמיקה בסטטיסטיקות מולאו. בקיצור – יש רמה...
מהפך: אודי A8 החדשה, מלכת המפוארות בגרמניה
צילום: מנהל
אז מה היה שם?
למביני הגרמנית מוצע כאמור קישור למבחן עם כל הפרטים. לכל השאר, הנה עיקר הדברים בתמצות: המשתפות היו כולן בגרסאות ההנעה הכפולה; אודי A8 בגרסת 4.2 FSi קוואטרו, מרצדס S500 בגרסת 4-Matic, ב.מ.וו 750i בגרסת x-Driveופורשה פאנאמרה 4S. בסיכום כאמור ניצחה אודי בפער קטן עם 524 נקודות (מתוך 650 האפשריות) לפני המרצדס עם 517 נקודות, ב.מ.וו (496 נקודות) ופורשה שסיימה אחרונה עם 487 נקודות.

הבוחנים נמקו את זכייתה של אודי בין היתר במובילות הטכנולוגית – פרמטר חשוב ביותר בסגמנט, בהתנהגות הנינוחה והנוחות הגבוהה, באבזור השופע ובמנוע החסכוני-יחסית אשר יחד עם מיכל הדלק הגדול מאפשר טווח נסיעה מרשים, עוד מדד קריטי בגרמניה. כמינוס הבולט צוין ההיגוי הלא-נעים וחלק כמצופה.
המובילה המסורתית, מרצדס S קלאס, מסתפקת כאמור במקום השני אך בפער כה קטן (7 נקודות בלבד) עד כי נראה שתהילתה של אודי נמצא בסכנה אמיתית ומותנית בחשיפת הדור הבא של המרצדס היוקרתית; בל נשכח שה-S-קלאס הנוכחית היא כבר בת 5. הבוחנים היללו ושיבחו את הנוחות והמנוע במרצדס, וטוענים כי עדיין מדובר במובילות בלתי מעורערת. ההתנהגות כבר משלמת את מחיר השנים והיא האחראית למיקום השני של נושאת הכוכב.
הב.מ.וו קיבלה ביקורת מהותית וברורה יותר ועיקרה משקל גבוה מדי, מנוע צמא מדי ומתלים נוקשים מדי שמשפיעים לרעה על ההתנהגות. הבוחנים הדגישו בעיקר את הסעיף האחרון העומד בסתירה למה שהתרגלנו לקבל מב.מ.וו לאורך השנים, ומאוכזבים שדווקא בסעיף זה הבאווארים פישלו.
הפורשה פאנאמרה מסיימת אחרונה כאשר הצפיפות היחסית והנוחות המוגבלת – ביחס ליתר המשתתפות במבחן, כן?... – הם האשמים העיקריים. אנשי המגזין טוענים שלא בטוח שכולם ייהנו מאחור כמו מלפנים מביצועי ומניירות הפורשה-סדאן, ומגדירים אותה יותר כ"מכונית ספורט לארבעה" מאשר "סלון מפוארת".

מהפך: אודי A8 החדשה, מלכת המפוארות בגרמניה
צילום: מנהל
אגב, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בחירת הגולשים היתה דווקא – ובפער משמעותי – ב.מ.וו סדרה 7. האודי והמרצדס חולקות יחד את המקום השני והפורשה מדדה הרחק מאחור (עם 3% בלבד מקולות הגולשים) ומסיימת אחרונה.

יהיה מעניין לראות כיצד ייראה המבחן הדומה הבא, עם מרצדס S קלאס הבאה שתוצג ככל הנראה לקראת 2012. בעצם, לא בטוח שזה יהיה ממש מפתיע...