חברת עופר-אבניר ערכה אתמול (יום רביעי) את אירוע ההשקה השנתי של אופנועי הים Sea-Doo. לאחר שבשנה שעברה התקיים האירוע בים התיכון כשהעיתונאים התאחרו על סיפונה של יאכטה, הוחלט הפעם לחזור לאתר היותר-מוגבל מבחינת שימוש, אך הרבה יותר ידידותי למשתמש – אגם המים הקטן בפארק דרום. השהות על יאכטה מטלטלת בגלי הים לא עושה טוב, מה לעשות, לבטנם של חלק מהקולגות שלנו (אנחנו, כמובן, חסינים לחלוטין למחלת ים. חוץ מאביבי). אפשר לסכם את האירוע בכמה מלים פשוטות: חלק מאופנועי הים של סי-דו מציעים ביצועים שמגמדים את ממדי האגם ומאפשרים להחזיק מצערת פתוחה עד הסוף במשך שניות ספורות; דוגמניות ואופנועי ים ביום שמש זה משהו שמצטלם מצויין; והג'וב שלנו ממש קשה לפעמים.
סי-דו 2010: השקה רטובה
צילום: גלעד קוולרצ'יק
אין ספק, הסבל שלנו קשה מנשוא

השנה אין בשורות גדולות מבחינת קפיצת-ביצועים. הדגמים החזקים ביותר ממשפחת ה-RXT וה-GTX מציעים עתה 260 כ"ס במקום 255, וזה – תאמינו לנו – די והותר (260 כ"ס על משקל של 400 ק"ג ואף פחות. תעשו את החשבון). החידוש המשמעותי יותר הוא התרחבות היצע הדגמים שזוכה לחבילת הטכנולוגיה המתקדמת iControl. שני הפריטים שאותנו הגניבו ביותר כן הם המצערת החכמה iTC, ומערכת הבלימה iBR. למצערת שני מצבים. בעת התנעה נבחר אוטומטית מצב Touring, בו התגובה למצערת הינה הדרגתית ורכה מאד. על המפעיל לבחור בעצמו במצב היותר קרבי, "ספורט", באמצעות לחצן הממוקם על הכידון – ואז הכלי עובר טרנספורמציה" המנוע מגיב בחדות ובמידיות לכל פקודה, ועל דגמי ה-260 התוצאה היא מעבר שמתרחש כהרף-עין ממצב נייח למצב של טיסה על המים. כדאי לשבת טוב ולהחזיק חזק את הכידון. במצבי תמרון ובעיקר בפניות חדות צריך להתרגל לתגובה הסופר-חזקה של המנוע, שיכול לגרום לפניה פתאומית והדוקה בהרבה משתכננת – אבל עוד לפני שמתרגלים, מתמכרים. אי אפשר היה לנצל את כוח המנוע על מנת לזנק מעל גלים – בפארק דרום אין כאלה – אבל גם כך דגמי ה-260 הצליחו להזרים אדרנלין בכמויות מסחריות. ואילו מערכת iBR מאפשרת לרוכב להפעיל בלימה: לחיצה על המנוף השמאלי על הכידון מנתקת את המצערת, מורידה פלטה מאחור ההופכת את כיוון הדחף של סילון-ההינע, ומעלה חזרה את הסל"ד על מנת ליצור כוח דחף לאחור. כאשר הדבר נעשה ממהירויות גבוהות התוצאה היא האטה דרמטית של הכלי, ללא ספק אלנמט בטיחותי חשוב – בכל אופנוע-ים, בודאי במהירים שביניהם. לכן טוב לדעת שהשנה, כאמור, הורחב מהותית היצע הדגמים שמקבל את המערכות הללו, לשבעה לעומת שניים אשתקד. עוד פטנט חביב הוא האפשרות לכוון את הכידון קדימה-למעלה ולמטה-אחורה, כאשר הוא משנה את מצבו יחד עם לוח השעונים כדי להתאים לעמידה או ישיבה.
את מנועה-260 כ"ס אפשר למצוא בשני דגמים: RXT-X 260 RS, הספורטיבי ביותר בהיצע של סי-דו, ו-GTX Limited IS 260. הראשון כולל, בנוסף לשינוי מיקום הכידון, גם אפשרות לכוון את רוחבו וזוית המנופים על ידיט הזזת כל מכלול הידיות פנימה-החוצה וסיבובן, וזאת כדי להתאים לרוכבים בעלי ממדים, סגנונות והעדפות שונות. ואילו השני הוא המפואר והיקר בדגמי סי-דו, ובו ניתן למצוא גם את מערכת המיתלים iS בה פגשנו לראשונה בשנה שעברה. מדובר במיתלים המפרידים בין החלק העליון של הכלי לשוקע, ובכך מספקים תוספת ניכרת לנוחות. את מערכת ה-iS אפשר למצוא גם בשני דגמי RXT.
היצע הדגמים של סי-דו מבוסס כולו על מנועי רוטאקס 4 פעימות 3 צילי' מקוררי מים בנפח 1.5 ל'. בדגמים הבסיסיים, מנוע זה מפיק 130 או 155 כ"ס; בשאר הדגמים, המהווים את הרוב, המנוע מצוייד במגדש-על ומספק 215, 255 או כאמור 260 כ"ס. המחירים מתחילים בכ-60,000 ש"ח עבור דגם GTI עם 130 כ"ס, ומגיעים עד כ-110,000 ש"ח עבור ה-GTX Limited המוזכר לעיל. צעצועים יקרים, ללא ספק... נציין עוד כי כמעט כל דגמי סי-דו מיועדים לשלושה רוכבים (החריג היחיד הוא ה-RXP הדו-מושבי), ויש גם דגמי Wake המתוכננים ספציפים לגרירת גולשי ווייקבורד.
זה המקום לציין כי בין המצטרפים למשפחת מנויי אוטו, יוגרל ג'ט סקי מבית סי-דו