סלילת כבישים ובניית מחלפים זה עסק יקר, אבל החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) מנסה לשנות את מאזן. במקום ריאות ירוקות בסביבות המחלפים ייצבו פאנלים סולאריים, לצדי הדרכים יוצבו שלטי פרסומת ואנטנות סלולר כאשר על עמודי התאורה ישולבו טורבינות רוח שייצרו חשמל מהמשב הנוצר מכלי הרכב החולפים. מכל אלה, החברה הלאומית מצפה להרוויח, ולהרוויח בגדול.
לדברי סמנכ"ל הכספים בחברה הלאומית לדרכים, שי יפתח, ב-2009 הותקנו בדרכים הבינעירוניות כ-30 אנטנות סלולריות שהניבו הכנסה שנתית של כ-1.5 מיליון שקלים. "עד סוף 2010 יתווספו עוד כ-20 אנטנות שיניבו הכנסות של כ-2.5 מיליון שקלים ואילו עד סוף 2011 – כאשר לצדי הדרכים ימצאו כ-70 אנטנות סלולריות – תעמוד ההכנסה השנתית על כ-3.5 מיליון שקלים". דברים אלה אמר יפתח בכנס השנתי של החברה הלאומית לדרכים שנערך שלשלום (יום ב').

מיתוג מחלפים בידי זכיינים פרטיים
את הרציונל מאחורי מה שהחברה הלאומית לדרכים מכנה 'כבישים מניבים' הסביר יפתח כשאמר: "בידינו קרקעות המהוות פוטנציאל פיתוח עסקי אדיר. לרשותנו עומדים 68 מחלפים כאשר כל אחד מהם משתרע על כ-80 דונם בממוצע. המשמעות? כ-5,400 דונם פנויים ליזמות נדל"ן משילוט חוצות ועד התקנת פנלים סולאריים. ייצור קילוואט אחד של חשמל דורש 20 מטר של קרקע. לנו יש קרקע בלתי מנוצלת ובשפע אז מדוע שלא ננצל זאת להזרמת חשמל בחזרה למערכת הארצית או להשכרת שטח פרסום". לדבריו, הכנסות החברה משילוט חוצות צפויות להגיע ב-2011 ל-500,000 שקלים.
"השלב הבא הוא מיתוג מחלף בידי זכיין פרטי. חוזה ראשון כבר נחתם וכבר בקרוב מחלף גהה יימותג. אם הפיילוט יצליח, נמשיך למחלפים נוספים" אומר יפתח שגם הציג דוגמה למחלף ממותג..

אבל בידי החברה הלאומית לדרכים לא רק מחלפים, אלא גם 5,933 ק"מ של מסלולי כבישים ו-850 גשרים ומנהרות. מאלה ניתן להרוויח גם כן, באמצעות התקנת עמודי סלולר ושילוב טורבינות רוח על עמודי התאורה. "מדוע לתקוע עמוד סלולר או עמוד טורבינת רוח על גבעה ירוקה, כאשר אפשר להניח את העמוד לצד עמודים קיימים לאורך הכביש. זה ניצול יעיל של קרקע, אין כאן פגיעה בנוף, הגישה לטיפול בעת הצורך נוחה ולא צריך לפרוש רשת חשמלית עבור עמוד אחד" אומר יפתח. כדוגמה הציג יפתח שני מחלפים הנמצאים בתהליכי בנייה: מחלף חטיבת הנגב ומחלף שרה (המרכיבים יחדיו את כביש עוקף באר שבע). לדבריו, הנחת מערכת סולארית במחלף חטיבת הנגב תוכל להניב לחברה כ-400,000 שקלים מדי שנה ואילו פריסה שכזו במחלף שרה תוכל להניב כ-250,000 שקלים מדי שנה.
בנוגע לטורבינות הרוח אמר יפתח: "יש לנו 2,000 ק"מ של כבישים מוארים בהם נמצא כ-50,000 נקודות מאור. אם נשתמש בחשמל בייצור עצמי להפעלת נקודות התאורה נוכל לא רק לחסוך את הוצאות החשמל, אלא גם לתגבר את הרשת הארצית". לדבריו, חשבון החשמל השנתי של החברה הלאומית לדרכים עומד על כ-42 מיליון שקלים בשנה.
עוד בנושא: