תערוכת ז'נבה הייתה חשובה למדי עבור מאזדה בכמה היבטים: הם הציגו את ה-5 החדשה המאוד חשובה, יחד עם גרסה היובל ל-MX5 וטכנולוגית מנועים החדשה שמכונה 'סקאי' ועימה בוחרת מאזדה בכיוון שונה מכל התעשייה.
"מבחינתנו כל העיצוב השתנה". מספר לי טאבטה קוג'י שעיצב את מאזדה 5 החדשה וגם את ה-5 היוצאת. יש כמה דברים ששמרנו כמו החבילה, מושבי הקרקורי, הדלתות, והממדים. השינוי החשוב הם משטחי הצד, הקווים הרגשיים, שעושים את הרכב מאוד שונה".

קצת מוזר שדווקא ב-5 בולטות השפעותיה של מאזדה נגארה התצוגתית שהייתה מאוד ספורטיבית?
"מכונית תצוגה היא רק רעיון והחוכמה היא לקחת רעיונות מימנה ולאמץ אותם במכוניות אחרות. זה תחום בו נשים הם לקוח חשוב אז ניסינו לבצע את הרעיונות באופן אלגנטי. למעשה הטבע ובמיוחד זרימת המים הם שנתנו לנו את ההשראה".

האם זה יגיע לדגמים נוספים?
"לא תהיה העתקה של הקווים האלה. המכוניות העתידיות יתנו תחושה של זרימה אחרת. מאזדה תמיד מחדשת ואנחנו רוצים לשמור על הדינאמיות אבל כל פעם באופן שונה".

לא שיניתם את המושב האמצעי במרכז. מדוע?
"כי הנחנו שהמכונית לא תמיד לוקחת את מלוא המטען והעדפנו לשמור את מושבי הצד רחבים יותר. אבל שיפרנו את המשענת ואת המבנה".

פורד בחרה בתפיסה דומה ב-C מקס. האם עבדתם עימם?
"פורד עבדה לבד אבל אנחנו באותה קבוצה אז ברור שרעיונות עוברים בינינו".

לא פחות חשובה מה- מאזדה 5 היא טכנולוגיית הסקאי של מנועי מאזדה העתידיים. וכאן מצטרף לשיחה סוסומו נינאי האחראי על הפרוייקט.

"תפיסת הסקאי תגיע תוך שלוש שנים לכל מנועי מאזדה. נתחיל ב-2.0 ליטר בנזין וב-2.2 דיזל ותיבת 6 ההילוכים האוטומטית תחליף את זו המוכרת עם 5 הילוכים".

מדוע בחרתם בתיבה אוטומטית רגילה ולא באופציות האחרות?
כשהתחלנו בתכנון בדקנו את ה-CVT וה-DSG, אבל לטעמינו הראשון צורך יותר מדי דלק והתיבה שלנו הרבה יותר זריזה ויעילה מ-DSG. הודענו על שיפור ב-5% בצריכת הדלק ובדור הבא נוכל להשתמש הרבה יותר ב"לוק-אפ".

היכן בדיוק היתרונות של הסקאי?
"אנחנו מתמקדים בשיפור תהליך הבעירה והנמכת הפסדי החיכוך, החום, השאיבה והדחיסה. אנחנו מדברים על שליטה מדויקת יותר בבעירה דרך המערכות האלקטרוניות. יצרנים אחרים הולכים על הקטנת מנועים ושילוב מגדש. זה אולי נראה קטן אבל בגלל תהליך הבעירה רכבי המנוע כמו בוכנות גל הינע ועוד, צריכים להיות חזקים יותר ומכאן גם כבדים יותר. גם כל המערכות הנלוות, מגדש, מצננים גדולים וכבדים יותר. אני חושב שהסקאי גם אמין יותר ממנועים מוגדשים".

האם הסקאי זול יותר לפיתוח?
"כן, זה פשוט יותר בגלל שאין את כל המערכות הנלוות. ובגלל שהמנועים כל כך טובים ויעילים קל לשלב בו מערך היברידי. זה גם מתאים לפילוסופיית הורדת המשקל שלנו. מעתה נוריד 100 ק"ג ממשקל כל הדגמים שלנו".

האם בדקתם את ההתאמה לדלק הישראלי?
"כן בפירוש. אנחנו בודקים את ההתאמות בכל העולם ועד שנתחיל באמצע השנה הבאה הכל יהיה בסדר".