ג'יפ גרנד צ'רוקיאז, במה נוהגים שועי ישראל? ובכן, ג'יפ גרנד צ'רוקי, ב.מ.וו X5 ו- X6, מרצדס S קלאס ו-ML וזה כמו שנאמר, "רק קצה הקרחון". לצד רכבי פאר אלה נמכרו גם לא מעט דגמים "עממיים" יותר כמו: טויוטה קאמרי היברידית, סובארו טריבקה, פורד מוסטנג, פונטיאק סולסטיס ואחרות. בחלק מהמקרים, המספרים שהגיעו בייבוא אישי גבוהים יותר מאלה שהגיעו בייבוא סדיר (כלי הרכב הנמכרים ביותר בישראל ב-2009). סובארו טריבקה למשל: 99 כלים הגיעו ביבוא אישי לעומת 74 כלים שהגיעו ביבוא סדיר. מדגמי מרצדס S קלאס נמכרו בשנה שחלפה 71 יח' ביבוא סדיר כאשר 219 יח' הגיעו ביבוא אישי. בין הנפגעות הגדולות ביותר ממתקפת היבוא האישי נמצא את דגמי קרייזלר; כך למשל קרייזלר 300C מצאה 4 לקוחות בלבד באולמות התצוגה של היבואנית וזאת לעומת 78 לקוחות שרכשו את המכונית במסגרת היבוא האישי.
אגב, נתוני יבוא אישי כוללים בתוכם גם כלי רכב של תושבים חוזרים, עולים חדשים ודיפלומטים. על פי הערכת משרד האוצר כל אלה מהווים, כ-10% מסך היבוא האישי.

רפורמות: מיסוי ירוק ויבוא מקביל
סה"כ שנת 2009 אינה שונה מהותית מ-2008 עם 3,225 כלי רכב שהגיעו ביבוא אישי ב-2009 לעומת 3,066 כלי רכב שהגיעו ב-2008. לאור הקפיצות שבוצעו כאן בין השנים 2006 ל-2008 מדובר כאן ממש בזחילה. את "הקפאון" הזה ניתן לייחס ללא מעט התפתחויות שהתרחשו בשוק הרכב בשנה שחלפה: רפורמת המיסוי הירוק (שנכנסה לתוקף ב-2 באוגוסט 2009) ורפורמת היבוא המקביל שעמדה על הפרק במחצית השניה של 2009 ואושרה סופית בכנסת בפברואר 2010.
את תהפוכות הרגולטור רואים מיד בפילוח הנתונים על פי חודשים. הרפורמה הראשונה גרמה למבול של דגמים להשתחרר מהמכס ביולי בכדי לחסוך לבעליהן לעתיד את עליית המיסוי. הרפורמה השניה גרמה לבלימת היבוא ולירידה מתמדת (החל מספטמבר) בשחרור כלי רכב ממכס בצד לקוחות הממתינים לפתיחת השוק לתחרות.
מפילוח אחר – על פי נפחי מנוע – נגלה שכ-80% מכלי הרכב שהגיעו ביבוא אישי הם בעלי נפח גדול מ-3,000 סמ"ק. לשם השוואה נפח המנוע של כ-90% מכלי הרכב המגיעים ביבוא סדיר אינו עולה על 2,000 סמ"ק.
אגב, על אף האיסור להעביר בעלות במשך שנתיים על כלי רכב ביבוא אישי, כבר בתחילת שנת 2010 חלק מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי במהלך 2008, החליפו ידיים. עם זאת במשרד האוצר מציינים כי אין מדובר בתופעה גורפת.

"יבואי אישי סדרתי"
גם בשנת 2009 נמשכה התופעה לפיה תחום היבוא האישי מקבל אופי מסחרי – האסור על פי חוק! קיימות חברות רשומות ומשגשגות (חלקן אף רושמות בתיאור פעילות יבוא אישי), מתווכים, סוחרים, יועצים וכד'. חברות אלה פועלות בגלוי ומפרסמות את שירותיהם בכל הדרכים, לרבות שלטי פרסומת ואמצעי תקשורת. בשל המגבלה החוקית של יבוא אישי עד שני כלי רכב בשנה, סוחרים אלה משתמשים לעתים קרובות ב"אנשי קש" לרישום הרכב על שמם. ולראיה, גם בשנת 2009 לכ-30% מאלה שייבאו רכב ביבוא אישי כלל לא היו מקורות מדווחים של הכנסה ממשכורת או מעסק, ו-10% נוספים השתכרו פחות משכר מינימום. סממן נוסף של רישום פיקטיבי על שם איש קש, הוא שאותו בעל הכנסה נמוכה לעיתים כלל לא החזיק ברכב לפני רכישת הרכב המפואר, או שהחזיק ברכב "עממי" ישן שנשאר כאבן שאין לה הופכין גם שכביכול רכש מרצדס חדישה.
כמו כן, ניכרת תופעה של יבוא "אישי" באופן "סדרתי" כאשר אותם אנשים מייבאים שנה אחרי שנה רכב אחד או שניים על שמם, וכך עושים בני ובנות זוגם.

לטענת משרד האוצר אובדן ההכנסות ממסים כתוצאה מיבוא אישי הגיע להיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. על כן הם החלו לאחרונה להפעיל אמצעי בקרה מחמירים בכל הנוגע לעבירות ביבוא האישי.
כלי הרכב הנמכרים ביותר ביבוא אישי
צילום: מנהל