מרצדס E63 AMG – למרות ההחלקה הנראית בתמונה, יש בקרת יציבותמה-1 בינואר כל כלי הרכב שייובאו ארצה יחויבו בבקרת יציבות מלבד 5 דגמים: פג'ו פרטנר (דור קודם), פיג'ו ביפר, סיטרואן ברלינגו (דור קודם), סיטרואן נמו וסיטרואן ג'מפי.

תחילת השתלשלות סוגיית בקרת היציבות עוד בספטמבר 2007 – בתקופת שאול מופז כשר התחבורה. אז החליט המשרד לבדל את עצמו משאר העולם ולחייב את כל כלי הרכב שיגיעו לישראל מ-2010 במערכת בקרת יציבות. למרבה ההפתעה דרישת משרד התחבורה הישראלית הגיע שנה לפני חיוב דומה באירופה וכשנתיים לפני ארה"ב. זה כמובן לא שינה דבר לקברניטי משרד התחבורה שביקשו "לקדם" את מדינת ישראל ולהציגה בחזית המדינות הלוחמות בתאונות הדרכים.

כמובן שיצרניות הרכב לא ממש התרגשו מהדרישה הישראלית והשאירו את תוכניותיהן על כנם. בינתיים במשרד התחבורה הישראלי התחלף הראש – ישראל כץ – אבל הרצון החזון ויעד לא השתנו ובאפריל 2008 חתם כץ על התקנה.

על פי תקנות משרד התחבורה, כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שייובאו לישראל מתחילת שנת 2010 יחויבו בבקרת יציבות. עם זאת ישנם מספר כלי רכב שפטורים מהתקנתה ובכללם: אופנועים, רכבי משא עם 4 סרנים ואוטובוסים עירוניים. כעת מתברר כי לרשימת הפטורים מצטרפים מספר דגמים מסוימים להם משרד התחבורה מעניק פטור לשנה אחת בדיוק (אלה מהפסקה הראשונה). וזה לא שיבואנים אחרים ויתרו על בקשת הפטור, להיפך יבואנים מובילים ביקשו ממשרד התחבורה לכלול ברשימת הפטור גם חלק מדגמיהם העיקריים. למשל: 'יפנאוטו' יבואנית סובארו ביקשה פטור עבור ה-B3 בגרסת ה-1.5 ליטר, מכשירי תנועה, בקשה פטור עבור הסוזוקי סוויפט והג'ימיני, רובר עבור הדיפנדר וטויוטה עבור ההילקס.

כל הבקשות שנשלחו למשרד התחבורה נענו בשלילה (שוב, מלבד אלה שהוזכרו בפסקה הראשונה) והיבואניות נאלצו למצוא פתרונות יצירתיים. במכשירי תנועה למשל החליטו לייבא את הסוויפט מהמפעל בהונגריה (במקום יפן) היות ובמפרט המכונית שם מוצעת הבקרה הנדרשת. עבור הג'ימני נמצא פתרון יצירתי יותר – הצטיידות מלאי גדולה ב-2009 על חשבון 2010. ואם אתם אומרים לא נורא, ממילא מכירות ג'ימיני בישראל מסתכמות בכמה מאות בודדות – 547 יחידות ב-2008 – מה תאמרו על גרסת הליסינג של ה-B3. גם יפנאוטו בחרה בשיטה זו – לפחות עד בוא גרסת 1.5 ליטר עם בקרת יציבות במחצית השניה של 2010.
כן, עד כמה שזה ישמע מוזר – אותו משרד שמבקש להיות בחוד החנית של שוחרי הבטיחות, מתיר ליבואניות לאגור מלאי כדי למוכרו בשלב מאוחר יותר. הי חבר'ה, אם החלטתם שבלי בקרת יציבות זה מסוכן ו-2010 זה קו הגבול, אז כיצד אתם מאשרים למכונית חדשה שבוודאות תעלה על הכביש ב-2010 להתגלגל ללא הבקרה?

ממשרד התחבורה נמסר כי דיונים רבים נערכו בעניין וכל בקשה נשקלה בכובד ראש. מסקנתם היתה כי במקרה של רכב פרטי – אין פשרות. כלומר, אין בקרת יציבות? אין אישור יבוא. במקרה של רכב מסחרי החליט משרד התחבורה מעט להתגמש. וכך, אם יש ליבואן חלופה בטוחה יותר – קרי, באיזה שהוא מקום בעולם נמכר הדגם עם בקרת יציבות – אזי הדגם לא יכול להיכלל ברשימת "הפטורים" ולישראל הוא יהיה חייב להגיע עם הבקרה.
אז הכל נראה כשר וכולם מרוצים. אבל אולי... כולם מרוצים יותר מדי. לאחרונה חברת 'דוד לובינסקי', יבואנית פיג'ו סיטרואן, הגישה בג"ץ נגד משרד התחבורה בגין אין מתן אישורי יבוא לדגמי סאייק (SAIC) הסינים. העילה של משרד התחבורה: דגמי MG500 של סאייק אינם עומדים בדרישות המחזור הנדרשות ממכונית בתקן יורו 4. בנוסף, לובינסקי, יחד עם יבואניות רכב נוספות, מפעילות לחץ על משרד התחבורה בכל הנוגע לסוגיית הדיזל במיסוי הירוק שלטענתם מפלה לרעה את רכבי הדיזל.
אז נכון, נושא אחד מדבר על בטיחות, שני על מחזור ושלישי על מיסוי רכבי סולר, אבל אין מנוס מלחשוב שהלובי של לובינסקי במסדרונות הכנסת השפיע על החלטת משרד התחבורה.