לא חסרות סיבות לקנא בעיתונות הרכב הבריטית ובקולגות שלי הכותבים שם. דפדוף מהיר לכל אחד מהמגזינים הבריטיים שמוצאים את דרכם ארצה לדוכני סטימצקי מעביר היטב את המסר. הגישה למכוניות איטלקיות אקזוטיות, המבחנים ההשוואתיים במסלולי מירוצים, בהרי האלפים או בריביירה הצרפתית, הקרבה הגיאוגרפית ליצרנים כמו קייטרהם, לוטוס, מורגן או אסטון-מרטין, וכמובן המבחנים ארוכי-הטווח שמציבים בכל זמן נתון משהו כמו 15 מכוניות, מסמארט ועד בנטלי, בחניה המערכתית לשימושם השוטף של חברי המערכת – אתם כבר מבינים על מה אני מדבר?
אבל הפעם עלתה קנאתי בגלל משהו אחר. אחת המכוניות שנמצאות ברשות מערכת Top Gear – המגזין, לא תכנית הטלוויזיה – במסגרת מבחן לטווח ארוך היא לקסוס IS-F (הגרסה החמה של ה-IS, אם אתם לא זוכרים, ההיא עם מנוע V8 גדול ורועם בחרטומה). זו לכשעצמה סיבה טובה לקנא, כמובן. ובכן כחלק מהדיווחים השוטפים סיפר הכתב על בעיות באיכות השירות בהן נתקל, במספר סוכנויות. שירות ברמת מלון 5 כוכבים הוא ענין חשוב מאד אצל לקסוס, מותג שבנה את עצמו בין היתר על יכולתו ללקק ללקוחות את... נו, מה שצריך. כך שדיווחים מהסוג הזה מהווים פגיעה לא נעימה במוניטין ובתדמית, דווקא בתחום שבו אמור המותג להצטיין, במיוחד כאשר הם מתפרסמים במגזין הרכב הנפוץ ביותר בבריטניה.
לא מדובר על בעיות נוראיות ואיומות, חלילה: זה לא ששמו ל-IS נוזל בלמים במקום שמן במנוע, או משהו כזה. במקרה הראשון פשוט לא שמעו על ה-IS-F במחלקת השירות של סוכנות מסויימת כאשר נעשה נסיון להזמין שם טיפול, כך שלא יכלו גם לספק למכונית את השירות הנדרש. בסוכנות נוספת לא הצליחו להעביר את שיחת הטלפון של הכתב ממערכת הטלפונים הראשית אל מחלקת השירות. בסוכנות השלישית שם הצליחה ה-IS-F לזכות לטיפול המיוחל, היא הוחזרה עם גריז שלכלך את המושב האחורי.
היכולת להשפיע
צילום: מנהל
שינוי אמיתי
תאמרו: נו, באמת דברים קטנים. אבל לא מבחינת לקסוס-בריטניה. הם לא הגיבו בברוגז, או בהאשמות חוזרות. הם לא התפלאו מדוע בכלל המגזין עושה ענין מדברים כה פעוטים, כי באמת, נו, טעות אנוש, קורה. לא ולא. הם פשוט החליטו על ביצוע בחינה מחודשת של נוהלי השירות בכל סוכנויות לקסוס בבריטניה. פשוט כך. אז עכשיו, כל דגם חדש מוכנס למחשב הראשי בכל הסוכנויות לפני שהוא מושק לציבור. מעכשיו, לא רק צוותי המכירות בכל סוכנויות לקסוס עוברים תדרוך לגבי דגמים עתידיים אלא גם צוותי השירות, כך שכל מי שתדבר איתו ידע על מה מדובר. ולסיכום, כדי למנוע הישנות מקרים כמו הגריז שלכלך את הריפוד, פותחה ערכה חדשה של כיסויי-מגן והוכנסה לשימוש במערך השירות של לקסוס ברחבי בריטניה.

אז כן, מצד אחד זהו אולי מקרה חריג של יבואן עם מודעות יוצאת דופן לחשיבות השירות מול הלקוח. אבל קשה שלא לחוש קנאה, משתי סיבות: האחת – העוצמה שיש למגזין כמו טופ-גיר ויכולתו לגרום לשינוי אמיתי, לטובת הלקוח. השניה: העובדה שאותו מגזין עובד מול יבואנים שיודעים להתייחס לביקורת בצורה כל כך ענינית, ולא ממהרים להעלב כי אמרת עליהם משהו לא מחמיא.
וכן, אוקיי, אני בהחלט מקנא בכתב בר-המזל שכחלק מעבודתו נאלץ להתנייד עם לקסוס IS-F במשך חצי שנה או שנה – למעט אותם מקרים בהם הוא מחליף מכוניות עם ההוא שקיבל את הריינג'-רובר. או את הקייטרהם...
היכולת להשפיע
צילום: מנהל
לונג ליב דה סטיג
ואם כבר הזכרנו את "טופ גיר", אנו מוצא את עצמי נהנה שוב ושוב מהדמות הוירטואלית האהובה שיצרו מפיקי התכנית: הסטיג, כמובן. אותו נהג בעל יכולות מיתולוגיות שזהותו שמורה בסוד כמוס, לבוש סרבל לבן וחבוש קסדה לבנה עם משקף כהה שמונע כל סיכוי לזהות את הפרצוף שבפנים. הבדיחה הזו כבר מזמן פרצה את כל גבולות ההגיון, באופן משעשע עד אין קץ: מעבר לכך שמדי תכנית חדשה ממציאים תיאור חדש אודות הסטיג ("יש האומרים כי יש לו שני לבבות, אחד בכל רגל; יש האומרים כי הוא מילל כזאב בלילות ירח מלא. כל שאנחנו ידועים הוא ששמו הוא הסטיג"). כך למשל, באחת האפיזודות שצולמה באתר המרהיב של חברת אסקארי בספרד, הופיע הסטיג כאשר הוא תופס כמה רגעי שלווה בבריכה של אתר-הנופש היוקרתי שבמתחם. הוא היה, כמובן, חבוש קסדה ולבוש בסרבל הלבן המסורתי. בשניות הקצרות של הצילום, כאילו בדרך-אגב, הופיעה ברקע בת-זוג לסטיג: דמות נשית חטובה השוחה בבריכה... עם קסדה לבנה על הראש. פשוט גדול. וכן, אני מודה, אני מעריץ. יש לי אפילו חולצת I AM THE STIG.
ההשתטות סביב הסטיג שוברת שיאים באופן קבוע – ולאחרונה פורסמו שני אירועים בהם לכאורה מצא עצמו הסטיג במעצר. המקרה הראשון פורסם באחד הבלוגים המרובים של הסדרה, ונטען שם כי הסטיג נעצר על-ידי משטרת דבלין שבאירלנד לאחר אירוע לא ידוע, "אולי תקיפה מצידו על יצור שעיר, יתכן שברבור"; ואילו ג'רמי קלרקסון טען בטורו הקבוע המופיע בעיתון סנדיי טיימס כי הסטיג נעצר במדבר מוחאבי שבארה"ב על-ידי "משאית מלאה חיילים", זאת כי טעו וחשבו שהוא מוסלמי מאחר ו... אינו שמן.
מה לעשות, אני מת על שטויות כאלו. לונג ליב דה סטיג.