רמת קושי: בינונית מינוס. קטעים טכניים קצרים, מעט מעלות קלים. מורד אחד תלול מאוד מהר חירן דורש התייחסות רצינית, והרבה זרימה מהירה בין עצים וסלעים. 23 ק"מ. מדד SUNNTO 4.5 דופק ממוצע 136.
מפות: מס' 12 – דרום השפלה ושולי הר חברון – של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר
ציוד נדרש: מים, פנימיות, מזון, סוללות ל-GPS וטלפון נייד, עוד מים. קרם הגנה מהשמש
ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600, sunnto X10
רכב סיוע: וולוו XC70
מקומות למנוחה: תחת כל עץ רענן ויש הרבה
מזון: לאורך הציר יש שני מקורות מים בחניוני קק"ל. ניתן להצטייד בצומת שוקת, בישוב מיתר או בדרך
אופניים: ספשלייזד 4M 29', GT מרתון אקספרט את איזור יער יתיר גיליתי לפני הרבה יותר מעשור באחד ממסעות הניווט של גדי צוקר ויענקל'ה זלצר – צמד "זלצוקר" – אשר עד היום ממשיך להפיק את ליגת הניווט הרכוב "מסע מעולם אחר". לא אחת חזרתי לגבעות הללו אם זה במבחני דרכים לרכב שטח או ליהנות מפיתולי הכביש החוצה את ההרים ומטפס מחור'ה ויורד לבקעת ערד. אבל גם אם שוטטתי שם לא מעט, נטיית ליבי היתה לוותר על הפינה הזו בשל סמיכותה לחברון והרגישות הביטחונית שמגיעה עם זה. הקמתה של גדר ההפרדה מאפשר לנו עתה לחזור לפינה הזו בלי חשש להפוך לאייטם אצל דני קושמרו.
איזור יתיר היה מיושב במשך אלפי שנים ונודע בזכות כרמיו הרבים והיין המשובח אשר הופק כאן. המסורת העתיקה הזו חודשה בשנים האחרונות ואף זכתה להכרה כאשר יין "יער יתיר" מבציר 2005 זכה בניקוד הגבוה ביותר – 90 – באירוע טעימות של רוברט פארקר.
ההגעה לנקודת ההתחלה היא מסע לכשעצמו. ניסע על כביש שוקת-ערד (כביש מספר 31) עד לפניה לתל-ערד (להלן 'צומת תל-ערד'), נפנה בכביש וניסע בו צפונה כ-12 ק"מ עד שנגיע לצומת, אחרי טיפוס, המפנה לישוב הר עמשא. נשאיר מכונית אחת במגרש החניה המסודר מול שער הישוב כשהמכונית השנייה ממתינה לנו במיתר. את החוששים נוכל להרגיע ש"ההיסטוריה הגזרתית" של החניון הזה טובה ולא נרשמו חוסרים או היעדרויות של כלי רכב...
שיטת הניווט
המסלול מסתמך ברובו על שביל ישראל ומחבר גם שבילים מסומנים אחרים, כך שההתמצאות בו קלה גם ללא GPS. רצוי בכל מקרה להצטייד גם במפת סימון שבילים (מספר 12) כדי שתהיה יכולת לשנות תכניות במידה ויתעורר הצורך. רשימת נקודות הציון מאפשר עקיבה מדויקת אחרי המסלול "שלנו", ומבטיח שכך תגיעו לנקודות העניין ולברזי המים במחצית הדרך.
נקודת ההתחלה
מגרש חניה מול שער הישוב "הר עמשא" נ.צ. 1.
איפוס
נצא ברכיבה על השביל הלבן המסומן כשביל ישראל.
0.2 ק"מ – נעלה במשעול שמאלה לתצפית מרהיבה מזרחה מפסגת הר עמשא (860 מ' מעל לפני הים). מולנו נפרשת בקעת ערד, ברקע העיר ערד ומזרחה ממנה אפשר יהיה ביום בהיר לזהות את הרי אדום. נ.צ. 2.
0.6 – נחזור לשביל ממנו עלינו ונפנה שמאלה. אחרי כמאה מטרים נפנה בחדות ימינה (זהירות חצץ בוגדני!) עם שביל ישראל.
3.1 – צומת מורכב. נפנה ימינה וימינה (ימינה חזק) במעלה לעבר מאגר יתיר. נ.צ. 3.
3.4 – מעלה קצר וקל עד לחניון המקסים שמעל מאגר יתיר. נ.צ. 4. לאחר מנוחה קצרה וספיגת אווירה נחזור במורד לצומת המורכב.
3.8 – חזרנו לצומת וחוזרים ומצטרפים לשביל ישראל.
9.2 – אחרי שעקבנו בדייקנות ייקית אחרי שביל ישראל נפנה ימינה עם סימון שבילים אדום. נ.צ. 5.
9.4 – כרם זיתים קטן משמאל לדרך. נרכב דרכו לחניון קק"ל מושקע מאוד ועם מים זורמים בברזים! נ.צ. 6. תמצאו חניון נוסף בהמשך מסלול הטיול עוד כ-400 מטרים.
9.5 – חוצים את הכביש המחבר את לב יתיר לבית היערן וממשיכים ישר על גבי הדרך הנופית עם סימון שבילים כחול.
טיול אופניים: יער יתיר והר עמשא – מהר למיתר
צילום: ניצן אביבי
איפוס
1.8 ק"מ - שביל ישראל חוזר אלינו ומתחבר ממורד הגיא. אנו ממשיכים על הדרך הלבנה. נ.צ. 7.
3.7 – משמאל חורבת יתיר העצומה. נ.צ. 8. נפנה שמאלה לטיפוס קל עד לכביש נטוש שמעל לתל. נ.צ. 9. נפנה ימינה על הכביש עד שנגיע להמשך שביל ישראל.
4.5 – נפנה שמאלה על שביל ישראל המקביל לפאת החורש. השביל עכשיו משנה את אופיו והופך מאוד טכני ומסולע.
8.2 – הר חירן מציע תצפית מרהיבה מערבה לחווה של שי דרומי ובקעת באר שבע. תחתנו מימין ערוצו של נחל אשתמוע אליו נרד באחת משלוש דרכים אפשריות: אתגרית, אתגרית פחות ואחת ממש מפחידה. אז ירדנו במפחידה ונחשו מה – היה מפחיד! נ.צ. 10
9.9 – צומת T עם דרך לבנה מסומנת בסימון שבילים כחול. נפנה כאן שמאלה. נ.צ. 11.
10.8 – שימו לב! נקודת בירבור אפשרית! נרד מהדרך הלבנה שמאלה לעבר החווה של דרומי. נ.צ. 12.
12.0 – השביל מביא אותנו לפשפש בגדר. נעבור דרכו שמאלה ומייד ימינה במגמת עליה בתוך חורש. נ.צ. 13.
12.3 – אחרי טיפוס קצר נגיע לצומת כוכבית מורכבת, מולנו הישוב מיתר,נמשיך ישר לעבר בתי הישוב. שימו לב! המורד בהמשך הופך לתלול ומהיר.
13.5 – אחרי קטע נמרץ ומהיר נחלוף בשער ונכנס לתוך מיתר ולמפגש עם המכונית שממתינה בסבלנות (ורצוי בצל) מהבוקר.נ.צ. 14.