חמישה כוכבים וצל"ש-NCAP לשברולט קרוז...איך שגלגל מסתובב. לא פחות מ-10 מכוניות (מתוך 12) זכו לדירוג הבטיחות המירבי של 5 כוכבים בסבב החדש של מבחני NCAP המתפרסמים היום. ואת מי בחרו אנשי NCAP לציין לשבח? את שברולט. זאת לאחר שהקרוז החדשה זכתה לציון 5 כוכבים, תוך השגת ציון קרוב למושלם בהגנה על מבוגרים של 96%. מכונית נוספת של שברולט, הספארק הקטנה, פספסה ציון של 5 כוכבים רק כי מערכת ESP אינה מותקנת כסטנדרט בכל גרסאותיה. אנשי NCAP הדגישו את הישגה של שברולט על רקע העובדה כי רק לפני 2006 חוללה האוואו דאז סנסציה שלילית כאשר קיבלה ציון עלוב במיוחד של כוכב חלקי אצל NCAP. "מהנדסי הבטיחות של שברולט ביצעו באופן מוחשי השקעה ראוייה לשבח בבטיחות בשלוש השנים שחלפו", נאמר בהודעה.
אחד האייטמים המטוקבקים ביותר באתר 'אוטו' אי פעם (מעל 400 תגובות עד עתה!) הוא מבחן 4 המשפחתיות ההשוואתי שהעלינו כאן מוקדם יותר השנה, בו משתתפות שתי המשפחתיות המסקרנות ביותר של 2009, הקרוז והמאזדה3 (בנוסף לקורולה ופוקוס). אחד מנושאי הדיון הלוהטים שם בין מצדדי הקרוז לאוהדי המאזדה3 הוא הבטיחות. ובכן אנו שמחים לומר כי אין כאן (עדיין) הכרעה חד משמעית בענין זה, שכן גם המאזדה3 החדשה זכתה לדירוג המרבי של 5 כוכבים. לגבי הציונים הבודדים – ובכן, אין ביכולתנו להשיג את המידע המפורט בעת כתיבת שורות אלו, שכן אתר NCAP קרס (כנראה בשל הענין הרבה שמעוררות התוצאות שפורסמו זה עתה). אנו מבטיחים לעדכן ברגע שנוכל. שברולט טוענת בהודעה לעיתונות כי הקרוז השיגה ציונים מושלמים בריסוק חזיתי וריסוק צד – המשפחתית הראשונה שמגיעה להישג זה מאז ומעולם בתולדות NCAP. כאמור, נבדוק זאת בהקדם.

עדכון על בסיס נתוני NCAP המפורטים: בדיקת הציונים הנפרדים מראה כי הקרוז אכן השיגה ציון יוצא דופן בהגנה על מבוגרים, עם 16 מ-16 נקודות בריסוק החזיתי, 8 מ-8 אפשריות בריסוק הצד הרגיל, ו-7.4 מ-8 אפשריות בריסוק צד כנגד עמוד. יחד עם ציון טוב בבדיקת "צליפת שוט" השיגה הקרוז ציון של 96% בהגנה על מבוגרים, הטוב ביותר בין 12 המכוניות שנבדקו בסבב זה. בין כל המכוניות שנבדקו בשיטת הדירוג הנוכחית שיושמה החל מ-2009, קרוב ל-50 במספר, רק הפולקסווגן גולף השיגה ציון טוב יותר בהגנה על מבוגרים, בפער קטנטן: 97%.
המאזדה3 החדשה הסתפקה בציון של 86% בהגנה על מבוגרים (ההבדל המשמעותי נרשם בריסוק כנגד עמוד, אבל גם בסעיפים האחרים היה לקרוז יתרון קטן). בסעיפי הגנה על ילדים ומערכות עזר השיגו השתיים ציונים זהים, בעוד בהגנה על הולכי רגל היתה ידה של המאזדה על העליונה, 51% לעומת 34%. אפשר לומר אם כן כי הקרוז מגנה על נוסעיה מעט טוב יותר, בעוד בציון הכללי המביא בחשבון גם הולכי רגל אפשר להכריז על תיקו. בכל מקרה אפשר לנסוע בשקט בשתיהן מבחינת בטיחות.
***
פרט לספארק, רק עוד מכונית אחת מתוך ה-12 לא זכתה לציון 5 כוכבים – ומדובר בתוצאה מפתיעה במיוחד, שזכתה אף היא לאזכור נפרד אך לא מחמיא מצד NCAP. מדובר בדגם Urban Cruiser של טויוטה, שהסתפק בציון כללי נמוך במיוחד – בודאי כאשר מדובר בטויוטה – של 3 כוכבים. הסיבה איננה, כפי שקורה לעתים, חוסר במערכות עזר או איזה סעיף קטן ומעצבן: האורבן קרוזר פשוט השיג ציון נמוך מאד של 58% בלבד בסעיף הגנה על מבוגרים. חד וחלק. מפתיע ומאכזב כאשר מדובר בחברה שהשיגה בעבר תוצאות-בטיחות מעולות. המסקנה? "אסור לשפוט בטיחות מכוניות לפי המותג אליו הן משתייכות", אומרים ב-NCAP.
פרט למכוניות המוזכרות לעיל זכו בדיורג 5 כוכבים גם המכוניות הבאות: אופל אסטרה, אינפיניטי FX, ב.מ.וו X1, מרצדס GLK, מרצדס E-קלאס, סיטרואן DS3, פולקסווגן שירוקו ופיז'ו 5008.

תוצאות NCAP: הקרוז בטוחה מהמאזדה3! (או שלא...)
צילום: מנהל