עולם הרכב ממשיך להתרחב ולהצמיח נישות ופלחי שוק חדשים, שלא ידענו בכלל על הצורך שבהן. וכזו פחות או יותר היא גם ה-5 גראן טוריסמו החדשה של ב.מ.וו. לכאורה, עם ראשי התיבות המחייבים, GT, והדימוי הספורטיבי של המותג הייתם מצפים לקופה מרובעת דלתות. מעין מתחרה ל-CLS של מרצדס. אבל לב.מ.וו יש רעיונות שונים לגמרי ולכן מקפידים לדבר על המכונית תחת הכינוי גראן טוריסמו ולא GT. הדגש כאן הוא על גראן – גדול – ולאו דווקא בספורטיביות.

לכאורה, מבחינת הגדרות, הגראן טוריסימו הייתה יכולה להתקבל גם כגרסת חמש דלתות קומפקטית לסדרה 5 אבל גם זה לא היה בדיוק הרעיון של ב.מ.וו. העסק הזה מורכב אף יותר. כי מבחינת ב.מ.וו הרעיון הוא לשלב תכונות מ-SUV, סאלון אלגנטית וגם משהו מהגראן טוריסימו הקלאסי. אבל ירידה לפרטים מגלה שהגראן טוריסימו בעצם קרובה הרבה יותר ל-7 מבחינת מימדים, מציעה מבנה גבוה יותר ותנוחת נהיגה גבוהה יותר. משהו בדרך ל-SUV.

חיצונית הקשר עם סדרה 7 החדשה ברור כמו גם לקו החדש היותר שרירי ופחות הרפתקני של ב.מ.וו. אבל לטעמי היא פחות אלגנטית. גם מבפנים, סביבת הנהג, עם המחוונים הסמי-מוקרנים, מראה קשר ברור לאחות היוקרתית. וזה אומר שממושב הנהג אין מקום לתלונות.
השקה: ב.מ.וו סדרה 5 GT – חיה אחרת (וידאו)
צילום: מנהל
אבל החלק החשוב של הגראן טוריסימו נמצא מאחור. ב.מ.וו טוענים שלגראן מרחב רגליים גרנדיוזי ברמה של ה-7 וחלל לראש ברמת ה-X5. הם כנראה צודקים, אחרי הכל בסיס הגלגלים הוא של ה-7. וכאשר מכוניות ההדגמה כוללות את האופציה הדו-מושבית מאחור, עם מושבים מתכווננים חשמלית לתנוחת "ביזנס" ופיצול ימין שמאל למערכת המיזוג, לא נאשים את מי שיעדיף לשבת ספון מאחור ולתת לנהג לעשות את העבודה. דלת תא המטען המפוצלת, שיכולה לשנות בין מבנה של 4 ל-5 דלתות, אולי הוצגה קודם בסקודה, אבל לב.מ.וו ביצוע טוב יותר. קברניטי החברה גם גאים באפשרויות קיפול המושבים החשמלית מאחור, במטרה לתת מענה למטען רב יותר.

בתנועה
בחרטום הגראן פועם מנוע 3.0 ליטר חדש עם מגדש אחד שמייצר 306 כ"ס ומאיץ את המכונית למאה קמ"ש ב-6.3 ש' וחותם כמובן ב-250 קמ"ש. מדובר ביחידת כוח מרשימה ביותר, שאוהבת סל"ד גבוהה ומשמיעה שם צליל נעים, אך גם מושכת היטב מלמטה. כל יציאה לעקיפה היא פשוט תענוג, ממש כמו החדווה חסרת הצידוק למשוך את המנוע אל תוך הקו האדום. יחידת הכוח משודכת כאן לראשונה לתיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים, שבאה לסייע לחיסכון כמו שמראה הבחירה ביחסים ארוכים למדי. פעולת התיבה רכה ונעימה אך לעיתים קצת איטית.
אם הגעת מסדרה 5 הוותיקה הרי שכבר מתחילת הדרך ברור שהתחושה האינטימית והמכווצת של המכונית ההיא נעלמה. הגראן, כשמה, מרגישה הרבה יותר גדולה וכבדה וההגה סובל משטח מת וערפול קל במהירויות גבוהות. מצד שני היכולת נמצאת שם ולמרות המידות והגובה המכונית הזו מציעה כצפוי התנהגות למופת, איזון נחמד ואפילו יכולת שליטה עם המצערת בקו הפניה. זאת גם בזכות מערכת ההיגוי האקטיבית שכמו ב-7 שולטת בגלגלים האחוריים. היא אגב, גם מסייעת בפניות פרסה עירוניות ותמרוני חניה.
עם שפע העזרים האלקטרונים בתחום ההתנהגות קצת קשה לבחון את מלוא האפשרויות. ב.מ.וו מציעה 4 אפשרויות כיול ששולטות במתלים, מצערת, היגוי, ותיבה (לה גם מצב ספורט נפרד). אבל נראה שדווקא המצב הרגיל, הרך יותר (באופן ברור) מתאים יותר לאופי הנינוח ולרמת העידון הכל כך גבוהה.
השקה: ב.מ.וו סדרה 5 GT – חיה אחרת (וידאו)
צילום: מנהל
סיכום
לוקח קצת זמן להתרגל לתפיסה של הגראן טוריסימו, ובוודאי גם לעיצוב בשל הפרופורציות הלא שגרתיות לב.מ.וו. מצד שני קשה להתעלם מהעובדה שלמרות שהיא נקראת 5 הגראן טוריסימו קרובה יותר ל-7 – ספינת הדגל של ב.מ.וו. מה שרומז לא רק על מכונית מוכשרת עם יכולת מצוינת אלא גם על תמורה מעניינת למחיר. הרבה יותר על המכונית המסקרנת של ב.מ.וו תוכל לקרוא בגיליון 285 של אוטו.