לצד החשיפות המרשימות והמרעישות של טכנולוגיה חשמלית חדשה במכוניות, וראינו כמה דוגמאות בתערוכת פרנקפורט האחרונה, קם ונוצר שוק של כלי רכב חשמליים בסיסיים יותר, נישתיים במידה ושרבים מאמינים שדווקא ממנו תגיע התנופה האמיתית של עליית המכוניות מונעות החשמל.
במקומות רבים בעולם, בעיקר בערים גדולות, הולכים ומוקצנים תקני זיהום האוויר והלכה למעשה מצרים יותר ויותר את צעדיהם של כלי הרכב כפי שאנו מכירים, הפולטים מזהמים. הראשונים שנאלצים/רוצים לעבור לתחבורה נקייה הם גופים ממלכתיים, מוסדיים או חברות גדולות הנאלצות לנוע בתוככי הערים הצפופות. סיפרנו לכם כבר בעבר על מסירת צי משאיות חלוקה קלות היברידיות לחברת השילוח UPS או על משאיות איסוף אשפה היברידיות – 4 כהתחלה – הנמצאות בניסוי בשתי ערים באירופה (לונדון ופריז). יצרניות רבות מציעות דווקא כלי רכב מסחריים עם טכנולוגיה חשמלית, ודוגמאות לכך ראינו עם ניסאן קאבסטר היברידית והמסחרית החשמלית NV, עם גאז הרוסית שבחרה לבצע את פלישתה למערב עם משאית קלה מונעת בחשמל, על אקוקראפט הגרמנייה המציעה מסחרית קומפקטית חשמלית לשימושים עירוניים או על 'קוויק דיווה' ההולנדית המציעה את תפיסתה לרעיון עם מסחרית חשמלית משלה.
פולריס ריינג'ר EV: חשמל לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
גם חברת מטרו הישראלית, יבואנית (בין השאר) קטנועי סאן-יאנג ואופנועי קאוואסאקי לארץ, אמורה היתה להתחיל כבר השנה לייבא רכב תפעולי חשמלי קטן מתוצרת GEM האמריקנית, ייבוא שמתעכב מסיבות בירוקרטיות בינתיים, ולפני כחצי שנה דיווחנו כאן לראשונה על הצהרתה של ענקית רכבי הפנאי האמריקנית פולריס (בעיקר טרקטורונים/טנדרוני שטח ואופנועי שלג) להיכנס לתחום ייצור כלי הרכב לכביש. מאזדה 3 או טויוטה קורולה עם סמל פולריס בחזית הן עוד בגדר מחזה דמיוני אבל רכבי פנאי קומפקטיים או כלי רכב תפעוליים המיועדים לעבודה בשטחים סגורים או ברחבי הערים – כבר קורמים פלסטיק ומצברים; בסוף יולי כבר דיווחנו על ליין רכבי גולף/תפעול/פנאי חדש של פולריס – כולם על טהרת ההינע החשמלי. ועכשיו, הגיע תורו של הריינג'ר החשמלי – ראשון רכבי ה-UTV (שם גנרי לטנדרוני השטח דוגמת הריינג'ר, הקאוואסאקי מיול ודומיהם) המוזן חשמל, והמשווק דרך אולמות התצוגה של היצרן לכל דורש.
פולריס ריינג'ר EV: חשמל לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
הריינג'ר החשמלי – המכונה, למרבה הפליאה ריינג'ר EV... – מתבסס על הריינג'ר 400 החדש אף הוא (תמונה מימין), כרטיס הכניסה החדש של פולריס לעולם ה-UTV שמרכבו קומפקטי מהריינג'רים המוכרים לנו עד כה. המפרט ונתוני היצרן בהחלט מבטיחים ולא היו מביישים כלי מוזן סולר או בנזין מקביל. מנוע 48 וולט מייצר עד 30 כוח-סוס והוא מוזן מ-8 מצברים המותקנים מתחת למושב. בפולריס מדגישים כי מדובר ב-UTV של ממש עם יכולות שטח אמיתיות וכושר עבודה ראוי. המתלים, מערכות ההינע (4x4), הבלמים וכיו"ב דומים למוכר בכלים סטנדרטיים ומאפשרים עבירות מרשימה בשטח (מרווח הגחון המינימלי עומד על 25.4 ס"מ). הריינג'ר EV אמנם שוקל משמעותית יותר מכל ריינג'ר אחר – 772 לעומת 570 ק"ג ששוקל הריינג'ר 800 HD או 476 ק"ג בלבד ששוקל ה-400 עליו הוא מתבסס – אך מרכז הכובד שלו אמור להיות נמוך משמעותית וההספק מתיימר לאפשר להוביל עד 227 ק"ג בארגז, 454 ק"ג בסה"כ כושר העמסה (כולל נוסעים), או גרירת נגרר במשקל של כמעט 580 ק"ג. די והותר לרוב המשימות הנדרשות מכלים כאלו.
פולריס ריינג'ר EV: חשמל לשטח (וידאו)
צילום: מנהל
אחרון חביב – המחיר; בפולריס מציינים תג האומר 10,700$. בהשוואה ל-400 הקומפקטי, העולה 8,000$, מדובר בלא מעט. אבל, בהשוואה לדגמי הריינג'ר המוכרים, שמחיריהם נעים בין 9,700 ל-13,000$ בארה"ב, מדובר במחיר החדרה בהחלט מעניין.

משיחה עם נציג ד.ל.ב מוטוספורט, היבואן לישראל, נאמר לנו כי זה האחרון נמצא זה מכבר במגעים מול פולריס וכי ישנה בהחלט כוונה להביא את הפולריס ריינג'ר EV לארץ, ובהקדם האפשרי. פרטים נוספים לא נמסרו.

רוצים לראות את הריינג'ר EV נוסע? הנה סרטון תדמית של פולריס שהופק תוך כדי ההשקת הכלי החדש לעיתונות. הדוברים נשמעית בהחלט אופטימיים