האב והבן עובדים על 911תהפוכות רבות עברו על פורשה בשנים האחרונות. ספק אם פרי פורשה, או בשמו המלא פרדיננד אנטון ארנסט פורשה, בנו של פרדיננד פורשה האב, היה מסוגל לזהות את החברה כיום. ארסנל הדגמים כולל מגוון מכוניות ספורט, אבל גם מכונית סדאן ארבע דלתות (למרות שהיו תוכניות מגרה ל-911 שכזו שלא התממשו), רכב שטח מוצלח, גרסת דיזל של המכונית כאשר בפתח גם גרסה היברידית. ומה לגבי היותה של פולקסווגן בעלת הבית של החברה שהוקמה ע"י אביו. האם לדעתכם המהלך היה נראה לו צפוי והגיוני?

פרי פורשה נפטר ב-27 למרץ 1998, אך לו היה בחיים היה חוגג ב-19 לספטמבר מאה שנים להולדתו. בפורשה החליטו לנצל את המועד ולהוציא ספר על פרי ועוד מני מזכרות המציינות את פועלו. אנחנו נהיה מעט פחות מפורטים.

לא נחזור על כל ההיסטוריה של פורשה, על חלקה ספרנו בכתבה על 60 שנות פורשה, אבל אי אפשר להתחיל ללא אזכור כי ב-1900 הציג פרדיננד פורשה, אז מהנדס צעיר בן 24, את הלוהנר-פורשה – המכונית הראשונה שלו שהיתה ...היברידית.
חוזה עבודה עם ממשלת גרמניה לפיתוח מכונית העם – VolksWagen, שנודעה מאוחר יותר בעיקר כ"חיפושית", נתנה במה לביטוי יכולתו של פרדיננד האב, כאשר הפורשה הנשכחת, הטייפ 64, תוכנה יחד עם פרי הבן. תחילת מלחמת העולם השנייה מצאה את פורשה מסייע לנאצים בתכנון טנקי הפאנצר VI, הטייגר, הטייגר אלפנט ורכב הסיור וההובלה הקל 'קובלוואגן'.
חגיגות 100 שנה להולדת פרי פורשה
צילום: מנהל
הפורשה הנשכחת, הטייפ 64

עם תום המלחמה, נעצר האב בעוון פשעי מלחמה אולם לא הורשע. יחד עמו נעצרו פרי הבן ואנטון פייך הגיס, אולם פרי שוחרר מיידית בערבות. את הכסף לשחרורם מהכלא אסף פרי מתכנון ה-360 עבור סיסיטאילה (Cisitalia) אשר השתמשה במכלולי פיאט למכוניות הספורט שלה. גישה זו היא אשר הניחה את היסודות ל-356: שימוש במכלולי פולקסווגן לייצור מכונית ספורט קלה.

האב והבן עמלו באוסטריה על תכנון הפורשה הסדרתית האמיתית הראשונה, ה-356. ב-8 ליוני 1948 קיבלה המכונית הראשונה, בעלת לוחית רישוי 356-001, אישור נסיעה בכביש ציבורי. לאחר חודש זכתה המכונית לטבילת אש מוצלחת עם נצחון במרוץ אינסברוק.

פרדיננד האב נפטר ב-30 לינואר 1951 ובנו פרי לקח את המושכות לידיו, הנדסית וניהולית. ה-356 הפכה הצלחה. 10 יחידות יוצרו בשנתה הראשונה ו-25 אלף ב-9 השנים העוקבות. ב-1950 חזר פורשה לשטוטגארט והמשיך בייצור ה-356 עד 1965. בכל אחת משלוש מתיחות הפנים שעברה המכונית במהלך חייה הוחלפו יותר ויותר מרכיבים מפיתוח מקורי והתלות בפולקסווגן הלכה וקטנה.
ב-1962 החל פיתוח ה-901 בניצוחו של פרי, כמחליפתה של ה-356 המזדקנת (בכבוד). ב-12 לספטמבר 1963 הוצגה המכונית בתערוכת פרנקפורט, אך בשל איום משפטי מצד פיז'ו (על שימוש לא ראוי בזכויות יוצרים למספר 0 בין שתי הספרות של הדגם), הוספה הספרה 1 וה-911 נולדה. המכירות החלו שנה לאחר מכן תחת השם 911, עם מנוע 6 צילנדרים בוקסר מקורר אוויר הממקום מאחורי הסרן האחורי.
חגיגות 100 שנה להולדת פרי פורשה
צילום: מנהל
ה-356, הפורשה הסדרתית האמיתית הראשונה
החברה הפכה ציבורית ב-1972 ופרי מונה ליו"ר הדירקטוריון שלה. הוא פרש מניהול שוטף לקראת סוף שנות ה-90' ומונה ליו"ר דירקטוריון של כבוד למועצת המנהלים ב-1993.

אנקטודה קטנה הקשורה ליום הולדתו של פרי: 19 לספטמבר 1909. מסופר כי בעוד אימו כורעת ללדת, אבי התחרה וניצח במרוץ במכונית אשר תכנן. פרי צוטט בעבר כאומר שהוא כמעט בטוח שנולד במכונית, כך שהאמת אינה כה רחוקה מכך.

אם תרצו להעמיק בהיסטוריה של האיש והחברה, ניתן לרכוש תמורת 12.9 יורו בחנות מוזיאון החברה את הספר 'פרי פורשה 100 השנים' ולהעמיק בפרטים מבין 200 דפיו. שי נחמד אחר המסמל את האירוע, הנו שבכה קדמית של פורשה 356 – שלכם תמורת 24.9 יורו.