באפריל 2002 ביצע יו"ר פולקסווגן, פרדיננד פייך, נסיעה ממטה פולקסווגן בוולפסבורג לכינוס חבר המנהלים של הקונצרן שאורגן בשעתו בהמבורג, גרמניה. מכונית הקונספט הייעודית הצליחה לגמוע 100 ק"מ עם 890 סמ"ק דלק בלבד (!) במהירות ממוצעת של 75 קמ"ש, בשעה שהיא עוברת בדרכים ציבוריות בלבד בתוך תנועה קיימת. פרדיננד פייך – בהחלט נביא בעולם הרכב, בלא מעט מובנים – העריך בשעתו כי עד 2010 תוצע גרסה המונית וריאלית יותר לנושא, מכונית שמן הסתם תעלה קצת פחות מכמה מליוני היורו שעלה אב-הטיפוס ותציע שימושיות עדיפה על הקונספט עשוי הקרבון קל המשקל. בנוסף, בשעתו הטכנולוגיה המוכרת היתה עדיין בחיתוליה ויקרה מדי על ייצור המוני וזול.
 
 
ה-L1 קונספט שהושקה בפרנקפורט היא "סיבוב שני" לנושא ולדברי פולקסווגן מדובר באב-טיפוס שיגיע לכדי ייצור סדרתי כבר תוך 3 שנים מהיום. ומה הסוד? מרכב עשוי בעיקר פלסטיק וסיבי פחמן המביאים למשקל עצמי מצחיק של 380 ק"ג, מנוע 0.8 ליטר טורבו-דיזל דו-צילינדרי ומרכב לשני נוסעים עם תא מטען אווירודינמי במיוחד. אבל, העיקר, כפי שמדווחים מפולקסווגן, טמון בעלויות: רוב חלקי הרכב לקוחים ממדף היצרנית ומכאן שייצור המוני זול בהחלט אפשרי. המנוע, למשל, הוא מחצית מנוע ה-4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטר המוכר ממגוון דגמים בקונצרן; גם חלקים רבים נוספים (טרם נמסר פירוט מלא) נלקחו ממדף החלקים המוכנים של הקונצרן או שעברו התאמות מינימליות על בסיס חלקים קיימים להתאים למשימתם החדשה.
 
ה-L1 הנה מכונית היברידית כאשר מנוע חשמלי זעיר הניזון מסוללות ליתיום-איון מוסיף 13.5 כוח-סוס ל-27-29 (בשני מצבי הספק המוצעים במנוע) הסוסים המוצעים במנוע הדיזל. המנוע החשמלי מותקן בין מנוע הדיזל לגיר הרובוטי עם 7 ההילוכים, המעביר את הכוח את הגלגלים האחוריים. צריכת הדלק, אגב, עומדת על קצת פחות מ-1.5 ליטר סולר ל-100 ק"מ בממוצע, שהם למעלה מ-67 ק"מ לליטר! גם נתון פליטת ה-CO2 מרשים בהחלט ועומד על ממוצע של 39 גרם לק"מ.
 
הביצועים, אגב, בהחלט סבירים אם לא מרשימים: התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש דורשת 14.3 שניות והמהירות המרבית עומדת על 160 קמ"ש – די והותר עבור מכונית המיועדת לחיות בעיקר בתוככי ערים צפופות, עם יכולת להגיע אל ומהפרברים. למרות שמיכל הדלק מכיל 10 ליטרים בלבד – דומה לזה של קטנוע ממוצע – הודות לצריכת הדלק הנמוכה מדובר בטווח נסיעה ממוצע של 670 ק"מ.

הנוסעים יושבים – עדיין, סביר שבגרסה הסדרתית זה ישתנה – אחד מאחורי השני ונכנסים/יוצאים מהרכב דרך חופה הנפתחת הצידה. האורך הכולל – למעלה מ-380 ס"מ – אמור לספק די והותר מקום לשניים ואף להשאיר משהו לטובת מטען (50 ליטר). ב-L1 יש מזגן, כרית אוויר לנהג, לראשי הנוסע והנהג וכריות וילון. המרכב כולל "תא בטיחות" האמור לעזור בשעת תאונה. את המראות מחליפות מצלמות המשדרות אל צג LCD לפני הנהג, הפנסים הם בטכנולוגיית LED, בתוך החופה מותקנת קשת התהפכות להגנה וצמיגים צרים (95/60 R16 מלפנים ו-115/70 R16 מאחור) ובעלי התנגדות חיכוך נמוכה במיוחד משלימים את התמונה לעת עתה.
 
אין ספק שפרויקט ה-L1 מתחיל להיות מעניין, כאשר כל הסימנים מראים שאכן מדובר במשהו שהוא קרוב מאוד לייצור. נמתין בסבלנות