בתערוכת ז'נבה האחרונה הציגה רולס-רויס את ה-200EX, מכונית הקונספט שבישרה על המשפחה הסדרתית השניה של רולס רויס: "בייבי פאנטום", מכונית שתמוצב מתחת לפאנטום הענקית והאולטרה-יקרה על גרסותיה השונות, תפנה לקהל יותר רחב ותתמודד מול הבנטלי פליינג-ספור ואולי הקצה העליון של הגרסאות הארוכות של מכוניות הפאר הגרמניות. לפני התערוכה שמענו על הפרוייקט הזה בשם הקוד המקורי שלו, RR4.
"בייבי", כמובן, הוא מונח יחסי. ה-200EX, שהיתה קרובה מאד למפרט ולמראה סדרתי, היתה מכונית ממש לא קטנה עם אורך של קרוב לחמישה-וחצי מטרים, ועוד לפני שהוצגה בתערוכה כבר היה ידוע שהגרסה הסדרתית תקבל מנוע V12 טורבו בנפח 6.6 ל' שיהיה חזק משמעותית מהמנוע בנפח דומה (אך נעדר טורבו) שמניע את הפאנטום. בחודש שעבר כבר דלף סרט וידאו ועוד קצת פרטים אודות המכונית הסדרתית – שזכתה לכינוי Ghost, על שם הרולס-רויס "סילבר גוסט", המכונית הראשונה של המותג מראשית המאה ה-20.
רולס רויס גוסט: חשיפה מלאה
צילום: מנהל
הגוסט הסדרתית תוצג בתערוכת פרנקפורט בהמשך חודש זה – ועכשיו חושפת רולס-רויס את המכונית במלואה. בעבר דיברנו כבר מספר פעמים על כך שהמנוע מבוסס כמעט בודאות על מנוע ה-4.4 ל' V8 המוגדש של ב.מ.וו, ועכשיו – אחרי בחינת נתוני המהלך וקדח הצילינדר הזהים – זה כבר ודאי: מדובר בהוספת 4 צילינדרים לאותו מנוע כדי לקבל V12 עם הזרקת דלק ישירה וצמד מגדשי טורבו. התוצאה (שגם עליה כבר דווח בעבר) היא הספק מירבי של 570 כ"ס "אירופיים" (לעומת 407 כ"ס למנוע ה-V8 בגרסתו הרגילה, ו-555 כ"ס בגרסת M). המומנט המרבי? כ-80 קג"מ צנועים... עם תיבה אוטומטית 8 הילוכים (כפי שכבר סיפרנו לכם בעבר) מאיצה המכונית הלא-ממש קלה הזו ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות בלבד, בעוד המהירות המרבית מוגבלת כצפוי ל-250 קמ"ש. למרות הביצועים הללו שהם טובים משמעותית משל הפאנטום, צריכת הדלק ופליטת CO2 עדיפות באופן ניכר. הצריכה הממוצעת המוצהרת היא 7.35 ק"מ/ל' ופליטת CO2 עומדת על 317 גרם/ק"מ, זאת לעומת 6.3 ק"מ/ל' ו-388 גרם/ק"מ בפאנטום.
לא ממש קלה, אמרנו, דהיינו 2,360 ק"ג – רק כ-130 ק"ג פחות מהפאנטום. בחינת הממדים מגלה כי הגוסט יושבת על בסיס גלגלים של 329.5 ס"מ, דהיינו 17.5 ס"מ פחות מהפאנטום, בעוד בממד האורך הכללי העומד על 540 ס"מ, ההפרש כבר משמעותי יותר ומגיע ל-43.5 ס"מ. פרט לכאן נמצא כאן מאפיניים עיצוביים ברורים שנלקחו מהפאנטום, כולל כמובן את דלתות ה-Coach האחוריות – דהיינו, אשר נפתחות לאחור. לנוחות הנסיעה דואגים מיתלי אוויר אדפטיביים, עם חיישנים כל כך רגישים עד כי הם מסוגלים לזהות ולהגיב לתזוזה של נוסע בודד מצד אחד של המושב האחורי לצד שני.
וכן, יש כאן רשימה ארוכה של פינוקים, סטנדרטיים ואופציונליים, כפי שניתן לצפות ממכונית הנושאת את סמל הגברת המכונפת המפורסמת. מצלמות סביב למכונית מסייעות לנהג לתמרן בבטחה במקומות צפופים, כולל זיהוי מכשולים (למרות שיש לנו הרגשה שאותו נהג לא יתקל בצורך להכנס לחניה כאחד האדם לעתים קרובות). יש אפשרות לכניסה חכמה ללא מפתח, בקרה קולית לשלל פונקציות, מושבים אחוריים נפרדים עם פונקציות מסאג' וחימום וזו כמוב ןרשימה מאד חלקית. גם על שלל מערכות עזר האלקטרוניות אין טעם להרחיב את הדיבור, אבל על ההקפדה על האיכות אולי כן: ייצור הגוסט כולל 2,000 פעולות שונות ונמשך לפחות 20 יום. למשל, תהליך הצביעה והליטוש של כל מכונית מתבצע ב-5 שלבים שונים ואורך 7 ימים תמימים.
מה שחסר בהודעה הארוכה לעיתונות הם שני פרטים השייכים לצד הפרקטי: מתי, וכמה. התשובה לשאלה הראשונה היא "מתישהו ב-2010", ולגבי המחיר – ובכן אין מידע יותר מפורט ממה שכבר נאמר בעבר: בין 200,000 ל-300,000 אירו.