מכונית המבחן שלנו, שהייתה אחת הראשונות שעלו על כבישי הארץ, אמנם לא יצרה סנסציה ברחוב הישראלי הטרוד, אבל הפכה למוקד העניין של המוני הנהגים שנוסעים במאזדה 3 הנוכחית, וקרוב לוודאי שייסעו גם במחליפתה.‏

‎‎בכל פעם שמגיעה העת לבחון דור חדש של המכונית המשפחתית של מאזדה - וזוהי הפעם השלישית ב-15 השנה האחרונות - קשה לנו יותר ויותר להפריד בין המרכיבים האוטומוטיביים של המכונית לבין החשיבות העסקית שלה בישראל.

בעוד שעבור הלקוחות בחו"ל המאזדה 3 היא עוד משפחתית יפנית, שנמדדת על-פי קריטריונים יחסיים כמו ביצועים, יכולת כביש וערכי המותג; בישראל המאזדה 3 היא יצרנית המזומנים הגדולה ביותר שהייתה אי פעם בענף הרכב המקומי. בשש השנים האחרונים הוציאו עסקים ובתי אב בישראל כמעט 12 מיליארד שקל על רכישתה, ועוד אי-אלו מיליארדים על שירות וחלפים. משקלה העצום בציי הרכב בישראל הופך גם את ערך השוק שלה כמשומשת לחלק בלתי נפרד מהערכת השווי של כלל ענף הליסינג.

להתייחסות לרכב כלשהו כאל מוצר השקעה פיננסי יש יתרונות ברורים עבור בעלי מניות ואנליסטים, אבל החיסרון הוא שהיא מטשטשת את ערכי המותג שהיצרן עצמו משקיע רבות בטיפוחם. במקרה של ה-3, כמעט נעלמת ברקע תדמית המותג הצעירה-ספורטיבית-דינמית שמאזדה ניסתה לבנות לעצמה בעשור האחרון תחת הלוגו "זום-זום". למעט חוג לקוחות פרטיים מצומצם שרוכשים בארץ את דגם ה-2 ליטר האצ'בק של המכונית ברמת הגימור "ספורט", קרוב לוודאי שעבור רוב לקוחות ה-3 בארץ המושג "זום-זום" מתייחס לצליל הבוקע מתא הכפפות בעת מעבר על מהמורות. ‏

‎‎
אלמנטים דרמטיים למראה דינמי
‏‎‎מאזדה, בכל אופן, ממשיכה לטפח בעולם את תדמיתה הספורטיבית והמסר בולט בעיצובה החיצוני של המכונית החדשה, שמאמץ אלמנטים כמעט דרמטיים במטרה להעניק לה מראה דינמי. הפגוש הקדמי עמוק ונמוך עם שני "כונסי אוויר" מושחרים מודגשים בצדדיו וגריל ענק ו"חייכני" במרכזו. הכנפיים הקדמיות תפוחות ושריריות בנוסח המאזדה 6, מכסה המנוע משתלב בפגוש הקדמי בקו רצוף ומשתפל בנוסח מכונית ספורט, ולגרסת 5 הדלתות יש גם חלונות שהופכים צרים יותר כלפי הזנב, שלא היו מביישים מכונית מבית אלפא-רומיאו.
מכונית המבחן שלנו, שהייתה אחת הראשונות שעלו על כבישי הארץ, אמנם לא יצרה סנסציה ברחוב הישראלי הטרוד, אבל הפכה למוקד העניין של המוני הנהגים שנוסעים במאזדה 3 הנוכחית, וקרוב לוודאי שייסעו גם במחליפתה.

גם עיצוב הפנים משתדל להעביר לציבור את המסר הספורטיבי עם מערך מחוונים, פתחים ומתגים עגולים ובשרניים, איטלקיים מאוד למראה, והגה ספורטיבי ונעים לאחיזה. מערך הפיקוד המשני מאורגן היטב, ומציע מראה אירופאי אחיד ונאה לעין. המושבים הקדמיים נוחים ומרווחים משמעותית מסדי העינויים שבהם לקתה ה-3 היוצאת, והצלחנו לצאת מהם שלמים גם אחרי נסיעה ממושכת ומאומצת.
מאזדה 3 החדשה - ‎‎המשפחתית שהתבגרה‏
צילום: מנהל

למרות שבסיס הגלגלים לא השתנה לעומת המכונית היוצאת, התא של ה-3 החדשה יוצר תחושה מרווחת יותר הודות לגג המוגבה. עם זאת, החלונות הצרים מאחור בדגם 5 הדלתות אינם מתאימים לסובלים מחרדת-מקומות-סגורים. מרחב הברכיים מאחור השתפר מעט הודות לעיצוב מחדש של המושבים, וכעת מצוידת ה-3 החדשה באחד המושבים האחוריים השימושיים ביותר לשלושה נוסעים בקבוצה שלה, בזכות עיצוב הכרית השטוח.

כמקובל אצל מאזדה איכות הייצור ללא רבב, ואיכות החומרים שנמצאים בטווח המיידי של החושים האנושיים שודרגה משמעותית. גם בידוד רעשי המנוע והרוח פחת, אם כי בולט בעוצמתו הרחש החריג שיוצרים הצמיגים והחישוקים בעת שיוט. ‏

עדיין לא רכה ומרחפת
כשאנשי הקריאייטיב של משרד הפרסום האמריקני ‏Doner‏ פיתחו עבור מאזדה בתחילת העשור את קונספט ה"זום זום", שמיועד "לחבר את המכונית אל הילד הפנימי שבנהג", קרוב לוודאי שהם לא חשבו על דגם הסדאן עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 105 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות.

אבל, לשוק הישראלי יש מתווה ביקוש קשיח ומסגרת עלויות הדוקה שמכתיבים המסים והרגולציה, והמנוע מתאים להם היטב. המנוע מצליח לעמוד ברשימת המטלות שלו כל עוד המילה "ריגוש" לא נמצאת ביניהן. הוא מתפקד ביעילות בעיר, לא מתקשה לשייט ב-140 קמ"ש פלוס על הכביש המהיר - מי שסבור כי מדובר במהירות לא ריאלית, כנראה לא נתקל מימיו במאזדות ליסינג של עובדי היי-טק עצבניים על כביש 6 - והוא לא משאיר את המכונית מאחור בעליות ארוכות. עם זאת, כל ניסיון של הנהג להתחבר "לילד הפנימי" שבו דורש שימוש אגרסיבי בקיק-דאון וטיפוס לסל"ד גבוה וקולני.

נוחות הנסיעה של ה-3 החדשה שופרה משמעותית הודות לשינוי בגיאומטריית המתלים, בולמי הזעזועים וחומרי הספיגה; ולמרות שה-3 היא עדיין לא מכונית רכה ומרחפת, היא יותר סלחנית מבעבר לסדקים קטנים ומהמורות בנסיעה עירונית.

יחסית לייעוד המשפחתי שלה, ה-3 היא מכונית נעימה לנהיגה. יש לה שלדה מאוזנת עם נטיית גוף מרוסנת מאוד בפניות, והיא מרגישה קלילה, נטולת מאסה ונענית לשינויי כיוון נמרצים בנוסח שהזכיר לנו את ההונדה סיביק מהדור הקודם. ההגה החדש אינו חד ומדויק כמו במכונית היוצאת, וחבל. אבל, בשורה התחתונה היא לא תגרום לנהגים נמרצים וחדורי מוטיבציה להפעיל את מתג הכיבוי הפנימי שלהם מיד עם הכניסה לרכב.

בשורת המחיר של ה-3, כמו במכונית עצמה, אין הפתעות דרמטיות. המאזדה 3 החדשה בגרסאותיה השונות מציעה יחס נדיב ומכובד של מחיר-אבזור, שממצב אותה היטב בתמונה התחרותית ומספק את כמיהת הלקוח הישראלי לצעצועים, צגים אלקטרוניים ומערכות עם ראשי תיבות לועזיים מסובכים. המבחר מתחיל בכ-115 אלף שקל לדגם קבוצה 2, עם חישוקים רגילים ומערכת אקלים מכאנית, ועם 6 כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות; עובר דרך דגם 1.6 ליטר "פרטי" עם חישוקי סגסוגת, בקרת אקלים אלקטרונית ועוד צעצועים ב-122 אלף שקל; ומגיע עד לסביבות ה-135 אלף בדגם ה-2 ליטר המאובזר. ‏

בשורה התחתונה, המאזדה 3 עם מנוע 1.6 ליטר, היא משפחתית בוגרת ואיכותית, שאמנם אינה מתחברת ל"ילד הפנימי", אבל תתקבל ללא תלונות על-ידי "הילד החיצוני" - זה שבדרך כלל נמצא במושב הילדים מאחור - ולא תתקשה לשמור על מעמדה בצמרת טבלת המכירות. ‏‎‎‏ ‏

‎‎זכות: ‏‎‎עיצוב פנים וחוץ, איכות ייצור, מוניטין אמינות, יחס אבזור-מחיר

‏ ‎‎חובה: ‏‎‎מנוע ותיבת הילוכים נטולי מוטיבציה, יש מכוניות מרווחות יותר בקבוצה

משפחת מאזדה 3 ענפה וכוללת שלל גרסאות מעניינות, שלא מגיעות אלינו

מאזדה 1.6 ליטר דיזל CiTD

‏ ‎‎למאזדה אין טכנולוגיה היברידית משלה, אבל זה לא מפריע לה להוכיח שאפשר להגיע לתוצאות "ירוקות" מרשימות בטכנולוגיות הקיימות. התוצאה היא גרסת ה-‏CiTD‏ של ה-3, שמצוידת במנוע 1.56 ליטר דיזל, עם ניהול מנוע מתוחכם ומסנן חלקיקים. המנוע, שמוצע עם תיבה ידנית בלבד, מייצר 109 כ"ס ומומנט כפול מזה של ה-1.6 ליטר בנזין, אולם הפליטה שלו מסתכמת ב-119 גרם ‏CO2‎‏ לקילומטר - נתון קרוב לזה של טויוטה פריוס, שמזכה את המכונית בהטבות מס ברוב מדינות אירופה. צריכת הדלק מרשימה לא פחות: 22 קילומטר לליטר בממוצע. אפילו הזינוק מהיר יותר משל ה-1.6 ליטר בנזין ב-2 עשירות השנייה.‏

מאזדה 3 החדשה - ‎‎המשפחתית שהתבגרה‏
צילום: מנהל
‎‎
מאזדה 3 דיזל 2.2 ליטר

‏ ‎‎מקור גאוותה של מאזדה ב-3 החדשה הוא מנוע ה-2.2 ליטר דיזל החדש, פרי פיתוחה העצמאי. המנוע מייצר 150 כ"ס מרשימים ומומנט של 36 קג"מ, יותר ממנוע ‏V6‎‏ בנזין, ומעניק לה ביצועים מכובדים כמו תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9 שניות בלבד. גם גרסה זו מצוידת בתיבה ידנית בלבד, ולמרות המרץ רושמת צריכה ממוצעת של 18.5 ק"מ לליטר.

מאזדה 3 החדשה - ‎‎המשפחתית שהתבגרה‏
צילום: מנהל
מאזדה 3 ‏MPS‏

‏ ‎‎המאזדה 3 ‏MPS‏, שתושק בקרוב באירופה, היא ה"אלטר-אגו" של המאזדה 1.6 ליטר האוטומטית. למכונית הקרבית יש מראה של מרים משקולות מקצועי, עם תפיחות שריריות בכל פינה, כונס אוויר מרשים על החרטום, ספויילר אחורי מגודל וחישוקי 18 אינץ' עם צמיגים רחבים. להנעת הרכב אחראי מנוע 2.3 ליטר בנזין עם מגדש טורבו בריא, שמעלה את ההספק ל-260 כ"ס. עם מנוע בריא, תיבה ידנית והרבה אלקטרוניקה לריסון הכוח, היא מסוגלת להאיץ מ-0 ל-100 ב-6.1 שניות בלבד, בדרך ל-250 קמ"ש.

מאזדה 3 החדשה - ‎‎המשפחתית שהתבגרה‏
צילום: מנהל