מיצובישי אקליפס ספיידר: יותר איטלקי מיפני
חוק ההסדרים אינו הליך שיכול לטעת גאווה בלבם של שוחרי הדמוקרטיה והמינהל הציבורי התקין, אבל השנה יכולים לפחות חובבי הרכב להודות לו בעניין אחד: חוק ההסדרים התניע תהליך, שבסופו יוסרו בחודשים הקרובים "חומות הברזל" ההיסטוריות, שמנעו בשנים האחרונות יבוא של רכב לא-אמריקאי המיוצר בארצות הברית. החומות הללו השאירו מחוץ לשוק הרכב הישראלי עשרות דגמים מעניינים של מותגים יפניים, שנמכרים בארצות הברית במחירים אטרקטיביים, ושלפחות חלקם מתאימים לטעמו של הקהל המקומי.
שחרור הפקק מהיבוא מארצות הברית נועד להקל את היבוא האישי והמקביל, אבל מי שנערכים לקראתו כבר בימים אלה בצורה מעשית הם היבואנים הסדירים של המותגים היפניים, שלכולם מפעלי ייצור בארצות הברית. בצנרת ממתינים שלל דגמי נישה מעניינים, שיכולים להוסיף הרבה צבע ולהחיות מחדש נישות רדומות בשוק הישראלי. אמנם המנועים הטיפוסיים בארצות הברית הם בדרך כלל מנועי בנזין גדולים וצמאים, וממדי כלי הרכב נחשבים למופרזים בסטנדרטים אירופיים, אבל הדברים הללו מעולם לא היוו מכשול בשוק הרכב הישראלי - מקום שבו הגודל תמיד קובע וקבלת זיכוי הוצאות דלק על חשבון משלם המסים שוכללה לכדי אמנות. היכונו, הם בדרך.

טויוטה Sequoia: הרבה ברזל לכסף

טויוטה ממצבת את עצמה בעולם בתור יצרנית רכב "ירוקה", אבל זה לא מפריע לה להרוויח הרבה כסף בארצות הברית ממפלצות כביש אימתניות כמו רכב הכביש-שטח Sequoia. הדור האחרון של הכלי, שהושק בשנה שעברה, הוא דינוזאור "פול סייז" במיטב המסורת האמריקאית: אורכו מעל 5.2 מטרים, רוחבו כשני מטרים וגובהו 1.9 מטרים, הוא יכול לבלוע עד שמונה נוסעים ועדיין להשאיר מקום לציוד קמפינג מלא מאחור.

המנוע הבכיר הוא לא כל-כך ירוק: V8 בנזין בנפח 5.7 ליטרים, שמייצר בגרסה העדכנית לא פחות מ-381 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות - די והותר כדי להזניק אותו מאפס למאה קמ"ש בפחות משמונה שניות. השלדה העדכנית ידידותית יותר לנוסעים מבעבר, עם בידוד רעשים בליגה של לקסוס ועם מתלים נפרדים חדשים וסלחניים בעלי קפיצי סליל בכל הפינות. המהדרין יכולים אפילו להזמין מתלי אוויר עם שיכוך המשתנה אלקטרונית. במפרט המתאים, זה גם רכב בעל יכולות שטח רציניות עם הילוך כוח בריא, אפשרות לנעילה של הדיפרנציאל ויכולת גרירת טריילרים במשקל של עד 4.5 טונות. צריכת הדלק הרשמית נעה סביב 6.5 קילומטרים לליטר, אך בישראל, שבה יש ארבעה לנדקרוזרים על כל פריוס, זה לא מפריע ללקוחות, שחלקם מיהרו כבר להצטייד בסקוויה מיבוא אישי.
ארץ האמריקאית העולה
צילום: מנהל

כמה זה יעלה לנו?

בארצות הברית מתחיל המחיר באזור ה-34 אלף דולרים, ומגיע עד סביבות ה-53 אלף דולרים לדגם "פלטינום" עם מתלי אוויר וכל התוספות. בארץ זה אומר תחרות בגרסת ה-V8 של הפולקסווגן טוארג הקטן יותר, באזור ה-450 אלף שקלים.

מיצובישי אקליפס ספיידר: יותר איטלקי מיפני


המותג מיצובישי משווע בארץ לדגם ספורטיבי-יוקרתי אך נגיש לבעלי תקציב מוגבל. את התפקיד הזה יכולה למלא ללא קושי גרסת הקבריו של מכונית הספורט הדו-מושבית אקליפס, שמיוצרת בצפון אמריקה. למכונית יש עיצוב עגלגל ומרהיב, שנראה איטלקי יותר מיפני, והחל בשנת המודל 2009 היא גם נראית אגרסיבית יותר, הודות לעיצוב מחודש של הפגושים ושבכת המצנן. מתיחת הפנים העדכנית העלתה את הספק מנוע ה-V6 בנפח 3.8 ליטרים ל-265 כ"ס, והוסיפה ציוד סטנדרטי שכולל פנסי הלוגן מלפנים, מערכת בקרת יציבות עדכנית וריפוד חדש וספורטיבי. כיול המנוע גם שיפר את החיסכון ואת הפליטה, אם כי זו עדיין מכונית צמאה ובהחלט לא ירוקה. מיצובישי מסתפקת בגג בד "רך" ולא בגג קשיח אופנתי, אבל האמת היא שהמכונית הזאת ממש מזמינה נסיעה עם גג פתוח. הגרסה הבכירה מזנקת מאפס למאה בפחות משבע שניות, ויש גם גרסת 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטרים, למי שמסתפק ב"כאילו".
ארץ האמריקאית העולה
צילום: מנהל

כמה זה יעלה לנו?

בארצות הברית מגיע המחיר של גרסת V6 מאובזרת היטב - כולל מערכת קול של 500 ואט וסאב וופר - לכ-32 אלף דולרים. בארץ זה אומר, עם קצת מאמץ ורצון טוב של היצרן, מחיר של פורד פוקוס קבריו וגולף GTI, בסביבות ה-240 אלף שקלים.

ניסן Maxima: סוגרת פינה

מאז שהופסק שיווק הניסן "מקסימה" היפנית בישראל בתחילת העשור, סבלה קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסן, מחור שיווקי במערך הדגמים בפלח הסדאן-מנהלים מקבוצה 5/6. היא מתכוונת לסגור אותו בעזרת הדור החדש של המקסימה, שמיוצר בארה"ב ומשווק בה מהקיץ שעבר.

ניסן טוענת שהמכונית מתוכננת להציג את "הביצועים הטובים בעולם למכונית הנעה קדמית עם מנוע קדמי", לא פחות, ואת המוטיבציה הדינמית המחודשת אפשר לראות בעיצוב, שמשנה כיוון בחדות מהמראה השמרני שאפיין את המכונית בעבר, לטובת עיצוב כוחני עם חרטום שרירי, עם גג זורם ועם זנב, בנוסח ב.מ.וו סדרה 5.

למרות מגבלות ההנעה הקדמית, מהנדסי ניסן כיילו את השלדה בשביל נהגים שוחרי נהיגה, ואף ביצעו חלק נכבד מהפיתוח ומהבחינה במסלול נירנבורגרינג המהולל בגרמניה. היא אמורה להפגין סטנדרטים גבוהים של קשיחות מבנית, וגם הביצועים מספקים גיבוי: ה-V6 החדש, בנפח 3.5 ליטרים מבית ניסן, מייצר כעת 290 כ"ס - 35 יותר מאשר בדגם היוצא - ובסיוע תיבה רציפה עם שליטה ספורטיבית היא מסוגלת לזנק מאפס למאה בכשש שניות. הנתונים הללו מציבים אותה בתחרות ישירה מול דגם ה-V6 של הטויוטה קאמרי, שנמכר בהצלחה בארץ.
ארץ האמריקאית העולה
צילום: מנהל

כמה זה יעלה לנו?

המחיר, שנע בארצות הברית סביב 32 אלף דולרים לדגם מאובזר, מציב את המכונית מול הקאמרי V6, אאודי A4 ושות' באזור ה-230-270 אלף שקלים.

טויוטה Venza - "קרוס אובר" למשפחות צעירות

המכירות הנאות של הפורד Edge בישראל המחישו שכאשר העיצוב והאבזור אטרקטיביים מספיק, והמחיר נוח, יש בארץ פוטנציאל מסחרי לא מבוטל לרכבי "קרוס אובר" אמריקאיים אופנתיים עם מנועי בנזין גדולים ועם חמישה מקומות. אל הנישה הזו בדיוק מכוון ה- Venza החדש של טויוטה, שהושק בשנה שעברה על תקן "קרוס אובר לזוגות צעירים ולמשפחות קטנות".

הרכב, המיוצר בקנטאקי, נמתח לאורך של 4.80 מטרים, לרוחב של 1.9 מטרים ולגובה של 1.61 מטרים. יש לו עיצוב ספורטיבי נמרץ, שמודגש באמצעות שימוש בחישוקי 19 ו-20 אינצ'ים כסטנדרט. הודות לבסיס גלגלים באורך 2.77 מטרים, תא הנוסעים שלו מספק מרווח רגליים מכובד לשלושה מבוגרים מאחור פלוס נפח נדיב למטען מאחור. תא הנוסעים מעוצב עם אלמנטים עתידניים, מצויד בתשע כריות אוויר וכולל הרבה אופציות פנאי מתוחכמות דוגמת מערכת בידור מקורית ומפוצלת לכל יושבי הרכב וגג שמש פנורמי. קיימות שתי אופציות הנעה - מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.7 ליטרים בהספק 182 כ"ס, ומנוע V6 בנפח 3.5 ליטרים, שבדומה למתחרה מבית פורד מייצר 268 כ"ס נכבדים. שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות.
ארץ האמריקאית העולה
צילום: מנהל

כמה זה יעלה לנו?

טווח המחירים לצרכן בארצות הברית נגיש מאוד: החל ב-23 אלף דולרים לדגם 2.7 ליטרים עם הנעה קדמית, ועד לכ-26 אלף דולרים לדגם 4X4 עם מנוע V6. בארץ זה אומר תחרות ישירה ב-Edge באזור ה-200 עד 250 אלף שקלים, כולל בונוס הסחירות החשוב של המותג טויוטה.

הונדה Odyssey: להיי-טקיסטים עם משפחות גדולות


יבואנית הונדה מתגעגעת לשנות ה-90, שבהן מכרה בארץ אלפי יחידות של המיניוואן "אודיסי". את המסורת היא מתכננת לחדש בשנה הבאה עם הדגם האמריקאי של הכלי, ששונה מאוד מעמיתו היפני הקטן יותר, שמיוצר גם הוא תחת השם אודיסי, אבל מיועד ליפן בלבד.

הגרסה האמריקאית, שמיוצרת בקנדה, היא מיניוואן גדול, שמיועד להתחרות ישירות בקרייזלר גראנד וויאג'ר, אבל עם תיבול מעט יותר ספורטיבי וצעיר נוסח הונדה. זהו כלי באורך 5.13 מטרים וברוחב 1.95 מטרים עם דלתות צד מחליקות ועם אפשרות להסיע שבעה או שמונה נוסעים בהתאם לתצורת המושבים. להונדה יש הרבה ניסיון בפלח הזה, וגם הכלי הבכיר שלה מציע גישה הנדסית מקורית, שכוללת בין השאר אפשרות לבליעה בחלל נסתר ברצפה את שורות המושבים השנייה והשלישית, תאי אחסון שמובנים בתוך מסגרות המושבים, ואין-ספור נישות עיגון ואחסון לציוד פנאי.

על ההנעה מופקדים מנוע V6 בריא בנפח 244 כ"ס ותיבה אוטומטית בת חמש מהירויות. בשנה הבאה יושק הדור החדש של הכלי, שצפוי להיות ידידותי יותר לסביבה וחסכוני יותר, ושמועות עיקשות מדברות על אופציה למנוע דיזל - ראשון מסוגו, של יצרן יפני בשוק האמריקאי.
ארץ האמריקאית העולה
צילום: מנהל

כמה זה יעלה לנו?

עובדי ההיי-טק המבוססים, בעלי המשפחות הגדולות, ישמחו לשמוע שמחירו של הכלי בארצות הברית מתחיל כבר ב-26 אלף דולרים, מה שמבטיח אלטרנטיבה יפנית תחרותית ראשונה בפלח הזה.