פריץ הנדרסון, מנכ"ל GM החדשה ונשיא החברהבית המשפט לפשיטות רגל בארה"ב אישר אתמול (א') את מכירת הנכסי הריווחים ביותר של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס. "המכירה תמנע את מות החולה על שולחן הניתוחים." אמר השופט רוברט גרבר (Gerber) מבית המשפט לפשיטות רגל בניו יורק, שהוסיף כי "האלטרנטיבה האחרת – כינוס נכסים – תהיה הרסנית עבור החברה והקהילה כולה."

את ביצוע גזר הדין השהה השופט גרבר בארבעה ימים – כך שניתן יהיה ליישמו רק מיום חמישי הקרוב (הליך שגרתי בעניינים מאין אלה). נושיה של GM יכולים לנצל את פרק הזמן ולערער על ההחלטה, אולם אם ניקח דוגמה ממה שהתרחש בשורותיה של יריבתה מבית, קרייזלר, נגלה שהסוף ידוע מראש.
כמו GM גם קרייזלר נאלצה להודיע על פשיטת רגל בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב. נושי קרייזלר ניסו למנוע את גזרות הממשל האמריקני אך לאחרונה – כעבור 42 יום מתחילת התהליך – נמכרו נכסי הריווחים של קרייזלר לחברה חדשה שתנוהל ע"י פיאט האיטלקית.

ג'נרל מוטורס צפויה לעבור הליך דומה. במסגרת עסקת המכירה שאישר בית המשפט תקום חברה חדשה בשם 'General Motors Company'. זו תפעיל את נכסיה הריווחים ביותר של 'GM' לשעבר כאשר שאר הנכסים יישארו בפשיטת רגל עד שיפורקו. יצוין כי נכסים שיש ל-GM מעבר לים, למשל החטיבה הקוריאנית (דייהו) והחטיבה האוסטרלית (הולדן), צפויים לעבור ליידי GM החדשה.

בתחילת יוני נאלצה – מי שהיתה יצרנית הרכב הגדולה בעולם במשך 77 השנים האחרונות – להכריז על פשיטת הרגל (צ'פטר 11). בית המשפט האמריקני אישר את הליך פשיטת הרגל והממשל האמריקני, ברשות הנשיא ברק אובאמה, השתלט על נכסי GM. "היה זה צעד בלתי נמנע אך זמני," הגן אובמה על החלטתו להפוך לבעל ההחזקה הגדולה ביותר בג'נרל מוטורס, "אך אנחנו פועלים כבעלי מניות מחוסר רצון".

ההשתלטות של הממשל האמריקנית לוותה במתן סיוע בגובה של 50 מיליארד דולר (מאז דצמבר 2008) שתמורתם קיבלה 60.8% מהבעלות בחברת 'GM החדשה'. אבל הממשל האמריקני אינו לבד בעסק, ממשלת קנדה צפויה להחזיק ב-11.7% מהחברה החדשה (תמורת הזרמה של 9.1 מיליארד דולר), איגוד העובדים של תעשיית הרכב (UAW) יחזיק ב-17.5% ובעלי האג"ח של GM הישנה יחזיקו בנתח של 10%.

"עכשיו זאת אחריותנו לתקן את החברה הזאת ולהחזיר אותה לנתיב של הצלחה." סיכם מנכ"ל GM החדשה ונשיא החברה, פריץ הנדרסון (Henderson).