צוות 'עידן הגז' - סוף סוף מקום ראשון!פעם בשנה מבצע הגרף המתעד את הפעילות המוטורית הספורטיבית בישראל קפיצה למעלה ורושם על הלוח שפיץ חד וגבוה. ליום זה מתועלים מאמצים, חלומות, הרבה הרבה שעות סדנא והון כסף בחלפים, דלק, וצמיגים. ביום זה חוצה דרך השטח טור ארוך של כמאה צוותים על רכבי הסיוע שלהם את המדינה מצפון לדרום על גלגלים. המשימה היא מאמץ אדיר של ימים רבים המתנקז ליום מבחן אחד בודד.
עשיתי גם אני מאמץ קטן ובמשך 15 שעות רדפתי אחריהם עם "סוזוקי גלדיוס" החדש (באדיבות עופר אבניר). הנה מה שראיתי.

חוצה ישראל – הקטע הצפוני
בשעה 5:08 כבר מתבהר מספיק כדי להזניק את האופנוען הראשון. כל דקה יוצא צוות נוסף לדרך וההזנקה כולה תארך כשעה וחצי. הקטע הצפוני הוא הטכני יותר והמכשולים הטבעיים בו רבים, הקטע הדרומי פתוח יותר וזורם אך המכשול הגדול בו היא עייפות החומר של האדם והמכונה.
מאה צוותים הם קאדר ענק והוא מחולק ל-12 קטגוריות. נישת הרכבים מבניה עצמית היא המקורית והמרהיבה ביותר והשנה היא עלתה כיתה עם התוספת הטריה של קטגוריית 'הטרופי-טראק' שהן מפלצות ענק בסגנון המיועד לבאחה, וסדנאות מתקדמות כמו של עידו כהן וברוך טולדנו ופרוייקטים 4X4 של איציק מיני שקעו בו ראשן ורובן. הקטגוריה הזו אמורה היתה – לדעת המבינים – להתחרות בקצב ההתקדמות של האופנוענים בשל כוחות ההינע האדירים שלהם והמתלים הבולעים את מהמורות הדרך.
ואכן, הקטגוריה הזו מתאדה מעצמה מהר מאד. על קו הזינוק לוחש לי עידו כהן כי הגיר מזייף, הוא מנסה להתחיל אך פורש לאחר 3 ק"מ. ארז אברמוב עם הבאגי מסדנתו של ברוך טולדנו מצליח להגיע עד עפולה ומתחיל לחפש את הברגים שאבדו לו בדרך. בהמשך יקרוס גם אחד ממכללי ההנעה ושלום למרוץ. המכונה של איציק מיני נתקעת בתעלה ומצליחה לחלץ עצמה משם רק לאחר שעה ארוכה ואז היא כבר לא מאיימת על אף אחד.
הקטע הצפוני של המירוץ מורכב משלושה סטייג'ים ושני קטעי קישור, אורכו הכולל הוא 230 ק"מ, והוא מלא וממולא כל טוב ככל שהדבר אמור במכשולים. סדר הזנקה תמוה במקצת גורם לרכבים מהירים להזדנב באבק איטיים מהם והעצבים של כמה וכמה מתחרים ממריאים בסקאלת הטורים. הפנצ'רים המרובים עקב הינגפות במכשולים הנחבאים באבק לא תורמת להרגעה.
האופנוענים המקצועיים הרחק הרחק מקדימה, ויוני לוי מסיים את החלק הצפוני בכפר קרע שלוש וחצי שעות בדיוק לאחר שהוזנק. המהירות הממוצעת שלו היא 82 ק"ש ושתי דקות אחריו מופיע גם עפרי שטראוס שצמוד ליוני גלגל לגלגל החל מן ההתחלה. אחריהם ערן וולנברג, שגיא הימן ונדב לוגסי. דידי אברהמי מאבד את ההפרדה במצמד במטעי הזיתים של כפר קיש וגורר את הנבלה המשותקת כמה קילומטרים ברגל עד לכביש שם הוא חובר לצוות הסיוע שעורך ניתוח חירום על הכביש. אום משוחרר במנגנון מתגלה, נסגר, ודידי חוזר לתחרות אבל הוא כבר בעמדת נחיתות קשה.
כ-8 נ"צ לפני סיום הסטייג' השלישי רז הימן, שההילוך השלישי נגוז לו מהגיר כבר מהבוקר, מפספס פניה ובניסיון לחזור לדרך הוא ננעץ בתעלה סמויה בקוצים. רבע שעה מנסה הצוות לשלוף את עצמו משם ומעלה חרס בידו עד שמופיע גל שחם. האופציה להתעלם להשאיר את מתחריו הישירים מן הצוללת הצהובה שם ללא מתן עזרה היא דבר טבעי ביותר, אך גל שחם כולו נדיבות שולף רצועה ומקריב 12 דקות לחלץ את התקועים. כשהוא מסיים דרור כהן כבר הרחק לפנים בדרכו לניצחון הסטייג'.
שי שמעוני עם ההנטר אוכל גם הוא מרורים והפעם מתיבת ההילוכים שנסדקת. בשדה פתוח בקרבת עפולה הוא סוגר עם דבקים כימים את השסע בגיר וממשיך, אך אבד זמן יקר. שלומי ארז עם הניסן נבארה מזדנב מאחור ויסיים את הקטע הצפוני שעה אחרי דרור כהן.
צילום: טל זהר
את הטרקטורונים המקצועיים מוביל ניר אברמוביץ על ק.ט.מ 525, ואחריו יובל שרון שמציב לעצמו מטרה לקבוע את הזמן הטוב ביותר בראלי, אלי אוחיון הוותיק ותומר וולף. שגיא בורשטיין מוביל את הסטייג' הראשון בטרקטורונים העממיים ואחרי כן יטול את ההובלה חיים אוחנה. אחרי שני אלה נמצא גיל אלמדאווי רכוב על DS 450 חדש.

את האופנועים העממיים מוביל בשלב הצפוני בבטחה וביד רמה צליל ונדרהורן ואחריו גיא גרשון. האופנוען השלישי בקטגוריה זו הוא הפתעה כיוון שהאיש - רז נהוראי - שמופיע פתאום משום מקום הוא בכלל חדש בעסק - רוכב בשטח כשלוש שנים בלבד - וגילו לא פחות מארבעים וחמש.. תנו לו כבוד! בקטגוריה זו משתתפים לראשונה גם שני רוכבי 'ימאהה טנרה', אלמוג איטל ואורן אבמן, שאינם חיות שטח מטבעם ואינם משופשפים כדבעי בסוג זה של חויה ומצליחים לשמחתי הגדולה לסיים את הכל ולהגיע לאילת! הצמד הכתום ארז ביבי ואדי קלדס על ק.ט.מ 125 סמ"ק תקועים בראש קטגוריית האופנועים הקטנה כמו מסמר במשקוף!

קטגוריית רכבי השטח הקלים היא היסטוריה בהתהוותה ומשתתפים בה 8 רייזרים מתוצרת פולאריס. על השליטה בה מתכתשים האחים יוני ויניב רווה מסוכנות "רווה אתגרים" מול עמרי ארבל ועמרמי.

צוות עידן הגז מתקוטטים על ראשות קטגוריית הבאגים עם אלון שחף וצור ליסבונה. ניר שני ועומר בר יוחאי צמודים אליהם אך יפרשו בתום הקטע הצפוני. צביקה כהן בינתיים שורד באומץ, אך הגיר יפיל אותו החוצה בהמשך. עופר כוכבא בניהוג אלי זוהר מופתעים לטובה כשהכלי מגלה נחישות ברזל ומחזיק את עצמו על הרגליים.
צילום: טל זהר
את הסטייג' הראשון בצפון צולח רועי שפירא בהצלחה עם הפג'רו המדוגם שלו ומוביל את קט' T2, ואז מתלבשים עליו שני פנצ'רים ברצף ומדרדרים אותו למקום השלישי וניצן שקל ואייל אפרתי תופסים את מקומו. צביקה כנעני שני, ונפתלי צביקה ובועז שלמה סוגרים את הרשימה. קטגוריית T2s שייכת לאיציק אסולין ואורי יעקובוביץ מסוכנות "אוטוויק" ויובל מלמד ומיקי יוחאי בסובארו חורקים שיניים ומסתבכים בפנצ'רים אך לא מצליחים ליטול מהם את ההובלה. עופר קוקוס וחנן מור מחכים בסבלנות לתורם שיפציע ובינתיים הם במיקום השלישי.
במצב זה ועם 9 פורשים מסתיים הקטע הצפוני. הכלים עולים על נגררים להובלה מנהלתית על כביש 6 עד תל צפית שם יוזנקו אל הקטע הדרומי הארוך המהיר והחם.

חוצה ישראל – הקטע הדרומי
סטייג' 4, הראשון מבין השניים הדרומיים, מתחיל בקרבת תחנת הכוח של תל צפית, יעבור ליד בית קמה, ימשיך לצומת גילת, יעבור באופקים ובאר שבע, יחלוף בציר הנפט, ויסתיים בשמורת הטבע של בקעת צין. יוני לוי המוביל מוזנק ב-10:45.
השמש הדרומית נכנסת לפעולה וגלי חום עולים מהאדמה. המכלולים המכניים העובדים בשיא המעמס מחפשים נואשות דרכי קרור. דידי אברהמי שכבר ברור לחלוטין שזה לא היום שלו מאבד את נוזל הקירור דרך צינור קרוע ונתקע ליד חוות פיליפ. הצוות המסור מלקט צינורות מכל הבא ליד ושועט אליו לחילוץ. מאוחר יותר, על הציר הסמוך לכביש הערבה יקרוס אטם הראש במנוע המעונה, ודידי ייאלץ לפרוש קילומטרים לא רבים מאילת. שאר אופנועני הקטגוריה רצים חזק כשיוני ועפרי שטראוס ממשיכים במאבק צמוד הנמשך כזכור למן ההתחלה. רכיבה מעולה לשטראוס המשתתף בראלי הזה פעם ראשונה.

בכניסה לפארק הפסלים ליד חצרים מתרחשת דרמה שבדיעבד קבעה את תוצאות קטגוריית האופנועים המקצועית ובעקיפין את תוצאת המרוץ. עפרי שטראוס חולף על פני הצוות של ערן וולנברג ורבע שעה אחר כך אוזל לו הדלק במיכל והצוות שלו אינו נמצא שם לתדלק. תיאום לקוי. קבוצת טרקטורוני קן-אם העוברת במקום שואבת דלק ממיכליה ומזרימה את נוזל החיים למנועו של עפרי, אך הוא יאבד את המיקום הבכיר ויסיים את המרוץ במקום הרביעי. יוני לוי מאמין שהוא בסכנת יובש בנוגע לדלק וכשהוא פוגש את הצוות של וולנברג הם באים לקראתו באבירות וברוח ספורטיבית למופת וממלאים לו את המיכל. יוני ממשיך בטיסה פראית ונטולת עכבות לאילת ועוצר את שעוני המרוץ 10 שעות ו-45 דקות וכ- 500 ק"מ לאחר שפתח אותו בצפון. הזמן שהוא רכב בפועל היה שש שעות פחות 10 דקות, ואם צוות ק.ט.מ לא היה חש לתדלקו יתכן מאד כי ערן וולנברג היה המנצח הגדול של הראלי. נדב לוגסי הוותיק, שכבר מזמן לא השתתף בראלי הזה, מוכיח כי עוד יש לו מה ללמד כמה צעירים זבי חוטם ומסיים שלישי. שטראוס רביעי ושגיא הימן חמישי.
צילום: טל זהר
קטגוריית האופנועים העממית היא הגדולה והמאוכלסת מכל הקטגוריות. 19 צוותים התחילו בה את היום ובזינוק לסטייג' הרביעי עדיין היו מושכות ההובלה אחוזות בידיו של צליל ונדרהורן, סוס הקרבות הזקן והמנוסה. אבל בסמוך לקיבוץ חצרים הוא מגלה את יריבו גיא גרשון מתגולל בעפר לאחר נסיון טיפוס כושל מתוך חריץ קרקע בוגדני והוא יורד מן האופנוע וחש לעזור לו. בפעם הבאה שהם יפגשו יגלה צליל להפתעתו כי גיא סיים לפניו כרבע שעה, שלישי מגיע רז נהוראי – הפתעת המרוץ.
בנחל באר שבע זורמים מי שפכים דלוחים וסמיכים ואייל ברל'ה שמאמין עד לאותו רגע שהוא מוביל את קטגוריית האופנועים הקטנה, טובע שם ללא יכולת חילוץ. ג'יפים חופזים לא שועים לתחינותיו וכשהוא נחלץ משם לאחר שעה ארוכה המנוע מסרב להניע ויש לנקז את המים ממנו ולייבש את מסנן האוויר. תקלה זו מדרדרת אותו בטבלה למיקום האחרון הריאלי והוא יסיים מותש ומאוכזב ב-9:36, עמוק בתוך החשיכה.
ובראש הקטגוריה צמודים כתאומים סיאמים ארז ביבי ואדי קלדס, מתואמים, נמרצים, ומדרבנים האחד את השני, ורוכבים כמעט יד ביד עד לסיום. מרגש, ממש מרגש היה לראות אותם מופיעים בזמזום מנוע עצבני מתוך הוואדי כשהשמש בגבם. אחריהם מסיימים צוות "גלבה רייסינג", ג'וני בן שטרית ורמי קופלמן על שני WR 250, ושלישי הפרש הבודד והוותיק גיא רוגל עם קוואסאקי עתיק ומשומש עטור מכללים פרי יצור עצמי של מר רוגל, מהנדס המכונות. במקום הרביעי אלעד קוטון על XR 125 קטנטן ודל סמ"קים באתגר מיוחד שלקח על עצמו. תחי רוח האופנוענות החופשית!

החל מן הסטייג' הרביעי מתחילה ההתמודדות הגדולה האמיתית בין צוות פוינטר-ליוגב לבין גל שחם, ותחילה מוטל על שניהם לעקוף את דרור כהן שלא חושב כלל לוותר ולוחץ חזק. יום מעולה ללא תקלות מביא אותו לסיום הסטייג' הרביעי כשהוא נעקף רק ע"י הלל ורז. גל שחם עדיין מאחוריו, אבל כל הערבה עדיין לפניהם, 165 ק"מ, וגל שחם התעורר בבוקר בידיעה ברורה שהיום הזה הוא עושה היסטוריה...
תחילת הסטייג' החמישי בנחל חצבה מוצאת את רז והילל מובילים עדיין את קטגוריית T1 4X4 לפני דרור כהן ולפני גל שחם, אבל גל שחם היום הולך על ניצחון והוא יודע וחש זאת עמוק בפנים, הערבה הגדולה והפתוחה לא מפחידה אותו והוא לוחץ על הדוושה ללא רחם, צופר כמטורף לדרור כהן ועוקף אותו, וממשיך לצמצם פערים לקראת עקיפת הצוות הצהוב של פוינטר-ליוגב. המרדף הפרוע נמשך עד לתוך נחל רודד וקילומטר מהסיום הוא כבר יושב על הזנב של רז שזז הצידה ומפנה לו את הדרך באבירות כדי שהניצחון הגדול של גל שנהג מופלא כל היום גם יראה ולא רק יכתב, ובזה הוא בעצם גומל לו על החילוץ מהבוקר.

בזינוק לסטייג' החמישי בחצבה יובל שרון יוצא 8 דקות לפני ניר אברמוביץ. יובל לוחץ חזק. הוא מאד רוצה לקבוע את הזמנים הטובים ביותר כאן היום ולקבל את גביע אלוף האלופים. לשם כך גם ויתר על השתתפות בקטגוריית הרייזרים שבה הוא מתחרה קבוע העונה, וזינק ממיקום נחות בבוקר, אך לצערו לא יצליח לעמוד במשימה שהציב לעצמו וינצח את הקטגוריה בלבד. הזמן שיקבע יהיה השלישי בטיבו. אלי אוחיון שכבר אין מכונת חישוב היכולה להזכיר לנו בכמה ראלים הוא נטל חלק עד כה שומר על קצב יפה אחריו, ובהמשך יחלוף על פני אברמוביץ ויסיים שני. תומר וולף ממשיך להחזיק בעקשנות ובהתמדה במקום השלישי.

חיים אוחנה שולט בהובלת טרקטורוני העממית. צוות הסיוע שלו מורכב מאבא ואמא המסורים. שגיא בורשטיין הצעיר שזה לו הראלי השני בו הוא משתתף דוחק בו חזק מאחור אך בערבה בסטייג' החמישי מתעופף שסתום מהרדיאטור ושגיא הנתון כולו באטרף המירוץ מגלה זאת רק כשהוא שם לב פתאום שבגדיו רטובים מנוזל הקירור הירוק. 15 ק"מ הוא נוסע "יבש" ומתפלל לאלוהיו שישמור לו על המנוע עד שצוות הסיוע ממוסך D.N.A סותם את הפרץ בהדבקה פוקסלינית יצירתית וממלא אותו מים מחדש. הוא יסיים שני ואחריו בהפרש של שניות גיל אלמדאווי שהיה אלוף הקטגוריה במרוץ של שנה שעברה.

בזה אחר זה מסיימים הראשונים בכל שאר הקטגוריות: T2 - ההובלה נשמטת מידיו של צביקה כנעני לאחר שבקטע המנהלתי בשמורת צין המצבר מת לפתע ועד שעידו כהן וצוות הסיוע מגיעים אליו ומעבירים לו את אחד ממצברי הסילברדו הענק צביקה כבר מדרדר למיקום האחרון בקטגוריה. את ההובלה לוקח רועי שפירא הנחוש בנהיגה חסרת טעויות עד לסיום, מקדים את ניצן שקל והצוות הירוק של 'נפתלי ניסן ובניו' שצובר ניסיון וביטחון מראלי לראלי.

13 דקות זה כל ההבדל בסיומו של היום הארוך הזה בין עופר קוקוס וחנן מור לבין צוות הסובארו של יובל מלמד ומיקי יוחאי בקטגוריית T2s, ויובל זועם ורותח וטוען כי לולא טבע באבק והתפנצ'ר עקב כך 3 פעמים בתחילת היום בגלל הזנקה לקויה, מצבו היה הרבה יותר טוב בעליל. צוות 'טרמודן', רוני פישמן ואייל בומברג מסיימים אחריהם כשגלגל ימין קדמי נעוץ בתוך הכנף ומעיד על מתלה חבול טרמינלית. המובילים הגדולים של הקטגוריה הזו לאורך כל היום צוות "אוטוויק", קורע את השלדה באחד הניתורים בשבילי הערבה ומזדחל לסיום צולע ומקרטע.
קטגוריית ה-RAID הגדולה שמנתה בתחילת היום 14 כלי רכב סטנדרטים לחלוטין מציבה על דוכן המנצחים את יונתן פולג ואורן דן המקדימים את מיודעינו משכבר הימים רון גל וגיא גוטליב, צוות "קקטוס" לשעבר, שהודיע בסיום העונה הקודמת על פרישה ואכן נפטר מן הלנדרובר הזקן, אך לא יכלו כנראה להתאפק יותר וחטפו את "הטויוטה פראדו" המשפחתית של רון לטובת סילוק הג'ננה. במקום השלישי אורי גרוס ונעם יונגמן. את קטגוריית הבאגים מנצח סוף כל סוף לאחר שנים של אכזבות ותקלות צוות עידן הגז כשהוא מקדים את אלון שחף בחמש דקות מצטברות בלבד. שאר רכבי הקטגוריה פרשו בשלב זה או אחר ואפילו הבאגי המפתיעה של עופר כוכבא שרדה יפה את כל החלק הצפוני עד שנסדק הגיר.
ובקטגוריה החדשה והמרתקת של רכבי שטח קלים הפתעה עצומה כשההובלה האיתנה של האחים רווה מחזיקה מעמד עד כמאה ק"מ מהסיום ואז מתנפצת לה נאבה והשניים מוצאים את עצמם ללא אחד הגלגלים נטולי תנועה בשממת החולות, ועמרי ארבל דוהר כל עוד נפשו בו אל קו הסיום וקובע ציון דרך היסטורי כמנצח קטגוריית רכבי השטח הקלים בחוצה ישראל לראשונה אי פעם.
שש שנים שראלי חוצה ישראל מתקיים, ומידי שנה הוא שובר שיאים חדשים ברמות שונות: החל משיאי מהירות ספורטיבים ועד שיאי אירגון וניהול. לא פשוט המבצע הזה שנעם הימן לוקח על עצמו, תחשבו על זה: השנה נרשמו לתחרות הזו 100 צוותים, לכל צוות מתלווה צוות סיוע ממונע בן שלושה אנשים, תכפיל את המספרים, תוסיף אנשי מנהלה ולוגיסטיקה, מרשלים ועוזרים ואנשי תקשורת, ותקבל מאסה אדירה של קרוב ל-600 איש החוצים את המדינה ביום אחד אינטנסיבי וארוך בשטח ובכביש כשכולם משתדלים להביא לידי מיצוי תקופת הכנה ואימונים ארוכה שעלותה הכספית נושקת שחקים, ושאם תוחמץ לא תקבל מועד שני עד השנה הבאה.
ראלי חוצה ישראל עלה השנה מדרגה בהתנהלותו המקצועית בארגון ובסדר, והוא הולך ותופס לו מקום של חשיבות בלתי מעורערת בלוח אירועי הספורט המוטורי הדל שלנו. מנקודת מבט אישית אני יכול להעיד כי היה מרתק להשתתף בהרפתקה הזו לאורכו של סוף שבוע אחד אינטנסיבי ודינאמי ולו גם כצופה מן הצד.

למגזין פול גז לחצו כאן