על בסיס המרצדס S400 ההיברידית, אשר הייתה המכונית ההבירדית הראשונה עם מצברי ליתיום (lithium-ion) בייצור סדרתי, משיקה מרצדס את מכונית הקונספט הבטיחותית, ה-ESF S400.

ה-ESF 400S – למעשה מעבדת בטיחות נוסעת – כוללת לא מעט מערכות בטיחות חדשניות למניעת תאונות אשר חלקן נראות קלות יחסית ליישום מיידי וחלקן עדיין רחוקות מייצור, אך בהחלט מראות את הכיוון והמגמות.
דוגמא הראשנה הן קורות הצד המכונות Pre Safe. קורות אלו דומות לקורות צד רגילות באופן הגנתן על הנוסעים מפני פגיעות צד, אך הן נכנסות לפעולה רק בעת הצורך; בעת תאונה "מתנפחת" הקורה ומספקת תוספת בטיחות, ונקודה מעניינת נוספת: היא ברת החלפה לאחר תאונה.
בחזית המכונית ניתקל – רק בשעת תאונה – באמצעי האטה הנראה כפרשנות של מצנח הנחיתה מעולם התעופה: כרית הבלימה. לאחר שמחשב המכונית הגיע למסקנה כי תאונה חזיתית היא בלתי נמנעת, תתנפח כרית אוויר המצויה תחת הפגוש הקדמי כלפי הכביש ותייצר חיכוך אשר יעזור להאט את המכונית ויגביר את האחיזה לפני התאונה.

בכדי להעצים את יכולתה של המכונית להקטין הנזק הנגרם מתאונות תתווסף לה היכולת לתקשר עם כלי רכב אחרים בכביש ועם מרכזי פיקוד, וזאת בכדי להעביר ולקבל מידע עדכני על תנאי הדרך ומזג האוויר, תאונות ועיכובים בדרך. אגב, ב.מ.וו הציגה מערכת דומה, חד-כיוונית, עם מרכז חירום ומנסה עתה מערכת להצלת נהג במקרים דמויי שבץ ו/או התקף לב, אולם לא בהיקף הנרחב כפי שמציגה עתה מרצדס.

פתרון מיוחד לבעיית תאונות החזית ניתן ע"י מערכת ה-Pre Safe Plus המשלבת כריות אוויר בשילוב הזזת המושבים הקדמיים. לקראת תאונת צד ועם התרחשותה, הנוסעים נעים עם מושביהם לכיוון הקונסולה המרכזית ובכך מפחיתים את השפעת מכת הצד. כרית אוויר נוספת תתנפח בין המושבים הקדמיים ותמנע התנגשות בין הנהג והנוסע שלצידו.

עזרים אשר נראה כי קל יהיה להוסיפם למכונית סדרתית ללא מאמץ הנם ספוטים. בעת תאונה או לאחר שהמחשב זיהה מצב דומה, המכונית יכולה להאיר את הדרך באור חזק הרבה יותר, לסייע לעוברי דרך בעת פעולות חילוץ ואף לשמש כזרקור לכוחות החילוץ.

אין זו הפעם הראשונה שמרצדס מייצרת מעבדות נעות מעין אלו. בין השנים 1971-1974 הוצגו 30 כלי רכב שונים
מסדרת ESV (קיצור של Experimental Safety Vehicles) אשר בחנה היבטים שונים של אמצעי בטיחות והשפעתם על כלי הרכב והנוסעים בעת תאונה. את ה-ABS וכרית האוויר ניתן למנות כשני אמצעי בטיחות אשר נבחנו תחילה בסדרת ה-ESV לפני שמצאו דרכם לרכבים סדרתיים.