קשה לדעת מהתמונה, אבל האופנוע של Brammo מונע באמצעות חשמל בלבד
בסוף השבוע הקרוב יערך אחד מאירועי הספורט המוטורי החשובים ביותר של השנה: מירוץ 24 השעות המסורתי, ההיסטורי ואפוף התהילה בלה-מאן. המירוץ יזנק ביום שבת אחר הצהרים ויסתיים ביום א', יממה לאחר מכן – אבל עוד קודם לכן, ביום ו', יתקיים במקום בעל שם דומה אירוע ספורט מוטורי צנוע בהרבה, אך בעל משמעות היסטורית לא פחותה. מדובר ב-TTXGP, המירוץ הראשון בהיסטוריה לאופנועים "ירוקים". המשתתפים במירוץ חייבים להשתמש באמצעי הנעה שאינם פולטי CO2 או חומרים רעילים כלשהם, בכלל. במלים אחרות, מותרת ההשתתפות רק לאופנועים ידידותיים לסביבה באופן מוחלט. הלכה למעשה, כל המשתתפים במירוץ ישתמשו בהנעה חשמלית פשוטה.
המירוץ ה"ירוק" יהווה את האירוע המסכם של "שבוע המהירות" המסורתי המתקיים השבוע ב-Isle of man (הממוקם בין חופיה המערביים של אנגליה לאירלנד הצפונית), הלא הם מירוצי ה-TT המיתולוגיים שנערכים באי מדי שנה. מדובר במירוצים הנחשבים למסוכנים במיוחד, על פני מסלול באורך של כ-60 ק"מ על טהרת כבישים ציבוריים שנסגרים לתנועה רגילה לצורך התחרות.
מארגני האירוע מתייחסים ברצינות מלאה למירוץ ה"ירוק", והתקנון שלו מהווה חלק בלתי נפרד מתקנון המירוצים הכללי שהונפק לרגל האירוע מטעם התאחדות האופנועים הבריטית. התקנון מותיר יד חופשית למדי בידי מתכנני האופנועים, אך בכל זאת מגדיר שתי קטגוריות. האחת – Proffesional – מיועדת לאופנועי אבטיפוס עם הנעה חשמלית, או לאופנועים מונעי תא דלק, או לבעלי הנעה היברידית אך עדיין עם איסור שימוש במקורות אנרגיה מזהמים כלשהם (כאמור, הלכה למעשה ישתתפו רק אופנועים חשמליים). בקטגוריה הפתוחה, Open, מותרת השתתפות לאופנועים חשמליים בלבד.
המירוץ יכלול הקפה אחת של המסלול, אותה על המתחרים לבצע ללא טעינה נוספת או עצירות אחזקה כלשהן. הוקצב זמן גג של 50 דקות להשלמת ההקפה, דהיינו מהירות ממוצעת של כ-72 קמ"ש (שיא המסלול לאופנועים קונבנציונליים הוא קצת מעל 17 דקות, במהירות ממוצעת של כ-210 קמ"ש). קביעת הקפה כזו באימונים הוא גם תנאי להשתתפות במירוץ עצמו. התקנות הטכניות קובעות עוד משקל מינימום של 100 ק"ג, ומקסימום של 300 ק"ג. כדי למנוע השתתפות אופנועים מושקעים מדי בקטגוריה הפתוחה מצד גורמים בעלי ממון, נקבע כלל מענין: כל האופנועים בקטגוריה זו יועמדו למכירה לכל דכפין לאחר המירוץ במחיר קבוע של 20,000 ליש"ט, אשר יכלול את כל אמצעי הטעינה של הכלי. בקטגוריה המקצועית אין כלל כזה, על מנת לעודד השקעה באופנועי-האבטיפוס המשתתפים. הרוכבים, אגב, חייבים להיות בעלי רשיון מירוץ לכל דבר.
מאז הוכרז לראשונה על המירוץ הייחודי ביולי 2008, הצטרפו עוד ועוד קבוצות לרשימת המתחרים וכיום, רגע לפני המירוץ, רשומות לא פחות מ-17 קבוצות לאירוע – חלקן עם השתתפות בשתי הקטגוריות. חלק מהקבוצות שייכות ליצרני אופנועים חשמליים, כמו Mission Motors ו-Brammo אשר מציעים כבר כיום או עומדים להציע אופנועים חשמליים; מהצד השני אפשר למצוא אופנועים שהוכנו על-ידי קבוצות סטודנטים של מוסדות אקדמיים, כמו אוניברסיטת קינגסטון או ה-Imperial College הלונדוניים. חברות מסחריות להן נגיעה לתחומי הנעה חשמלית או רכיבים חשמליים נרתמו גם הן לפרוייקט.
חלק מהאופנועים משתמשים במצברי ליתיום-איון, אחרים במצברי ליתיום פולימר; מדובר על מהירויות מירביות שמגיעות עד 200 קמ"ש. מקצה האימונים הראשון נערך אתמול ואת הזמן המהיר ביותר קבע האופנוע של קבוצת Agni Motors ההודית (וזו אינה הקבוצה ההודית היחידה המשתתפת!), חברה המתמחה בייצור מנועי זרם-ישר. אופנועה של הקבוצה, המבוסס על שלדת סוזוקי GSX-R600, קבע זמן הקפה של 26:41 דקות, מהירות ממוצעת מכובדת של כ-135 קמ"ש, ונטל את המקום הראשון הכללי ובקטגוריית ה-Pro. בקטגוריית Open נטל את המקום הראשון אופנועה של קבוצת ManTTX, היחידה המבוססת באי מן עצמו. יש לציין כי נמסרו זמנים רק ל-10 אופנועים, ולא ברור אם שאר המשתתפים לא הופיעו או שלא הצליחו להשלים הקפה בזמן המינימום הנדרש.
המירוץ עצמו יצא לדרך ביום ו' הקרוב, כאמור, ודומה כי מעולם לא היה המשפט "ההשתתפות חשובה יותר מהנצחון" נכון יותר. ההתענינות הרבה באירוע, אגב, גרמה למארגנים להכריז השבוע כי בשנה הבאה יערך מירוץ דומה גם למכוניות חשמליות, אם כי בנפרד מאירועי מירוצי ה-TT אשר מיועדים לאופנועים בלבד. המועד המתוכנן הוא אוגוסט 2010.