דומה היה כי התפאורה שבתוכה מצאנו את עצמנו ממש נוצרה בהזמנה עבור לקסוס. ה-RX450h, המילה ההיברידית האחרונה מטעם זרוע-היוקרה של טויוטה, ניצב בתוך שדות הונגריים מוריקים ואינסופיים של חיטה (או שמא זו היתה שעורה?), על רקע גבעות נמוכות וירוקות אף הן בעוד הרוח הקלילה יוצרת אדוות של תנועה בשדות הקמה. תנו מבט בטפט של מייקרוסופט במחשב הביתי שלכם ותבינו בדיוק כיצד זה נראה. בעצם, תנו מבט בתמונות המצורפות. לקסוס היברידית, טבע ירוק ופסטורלי... חלומו של כל יחצ"ן. לאורך חלקים רבים של מסלול ההשקה בהונגריה – שנבחרה כנראה בדיוק בשל המראות הללו ובוודאי לא בשל חווית הנהיגה המפוקפקת על כבישיה העמוסים – נתקלנו בנופים שכאלו, שכאילו תוכננו להזכיר לנו שצריך מפעם לפעם לעצור את המירוץ המטורף אחרי הרכב-ליסינג והבונוס הבא, ולעצור ולהריח את הפרחים.
השקה ירוקה: לקסוס RX450h
צילום: טל שביט, יצרן
אילו היתה זו השקה רגילה של רכב-יוקרה, היינו מתמקדים בדברים אחרים. כמו למשל העידון, הליטוש והשקט המופתי בתא הנוסעים (תכונה מסורתית של לקסוס, שדומה כי הולכת ומתחזקת מדגם לדגם ומדור לדור), או הפיצ'יפקעס החדשים כמו המצלמות המגניבות שחבויות תחת מראות-הצד, מביטות מטה ונותנות לך מראה ממעוף-הציפור – לציפור שעפה נמוך – של צידי הרכב והמדרכה הקרובה אליו. יופי של פטנט למאותגרי חניה. יש גם תצוגה עילית אופציונלית להקרנת נתונים עיקריים על השמשה מול עיני הנהג, ופטנט חדש לתפעול פונקציות שונות על המסך המרכזי: ג'ויסטיק המופעל בשתי אצבעות יד ימין ולחצן Enter המופעל עם האגודל. בהחלט סוג הדברים שאנחנו מצפים ואוהבים למצוא במכוניות השייכות למותגי יוקרה נחשבים.
השקה ירוקה: לקסוס RX450h
צילום: טל שביט, יצרן
אבל במכונית כמו ה-RX450h, שמנופפת בדגל איכות הסביבה, כל אלו פחות חשובים. הביצועים (המכובדים בהחלט: 0 ל-100 ב-7.9 שניות) בקו ישר גם הם פחות חשובים. כך גם העיצוב של הדגם החדש, ששמר על דמיון ברור ותמוה לדגם הקודם (ושיהיה ברור, לא מדובר ביצירת-פאר עיצובית) עד כי ניתן בהחלט לחשוב שמדובר במתיחת פנים ולא בדגם חדש לגמרי. יכול להיות שלקסוס הלכה בכוונה על שמרנות, מתוך תפיסה של "לא לתקן מה שלא מקולקל" – אחרי הכל, ה-RX הוא הדגם הנמכר ביותר בפלח היוקרה בשוק החשוב ביותר עבורו, ארה"ב. כאמור, כל זה לא חשוב. גם העובדה שיש (עדיין) מקום רק ל-5 נוסעים בסגמנט שבו רבים מהמתחרים מציעים ממדים גדולים יותר ומקום לשבעה, אינה חשובה כל כך.
השקה ירוקה: לקסוס RX450h
צילום: טל שביט, יצרן
אני גם לא מתכוון להכביר מלים על איכות החיים הנהדרת של אותם נוסעים, שיכולים להנות ממגוון של מערכות שמע מעולות כולל אחת מבית מארק לווינסון עם לא פחות מ-15 רמקולים (שאחד מהם הוא סאבוופר עם מגבר יעודי משלו בהספק של 100 וואט), תוך שהם ספונים בסלון מדופן בעור רך ונעים ונהנים מתשומת לב אובססיבית לפרטים. למשל: החלונות החשמליים פעולים בשתי מהירויות. בתחילת תנועתם ולקראת הסגירה או הפתיחה המלאה מואטת תנועתם. ונכון שבטיחות זה דבר חשוב, אבל אסתפק הפעם בציון העובדה שיש המון מערכות אלקטרוניות ו-10 כריות אוויר שדואגות לסעיף הזה. אפילו על מיתלי האוויר (אופציה) שמתאזנים מאליהם, או מוטות הייצוב האקטיביים (עוד אופציה) שמחדדים את ההתנהגות אם תחליט משום מה לבדוק את מגבלות השילדה בכבישים מפותלים לא ארחיב ולא אפרט.
מה שבאמת חשוב ברכב הספציפי הזה הוא המספר 148. זהו מספר הגרמים של CO2 שפולט ה-RX450h לאטמוספירה המיוסרת שלנו בכל קילומטר נסיעה. וזהו נתון לא פחות ממדהים. כדי שיהיה ברור, המשפחתית האוטומטית הצנועה שלכם פולטת יותר ותורמת יותר להתחממות הגלובלית, וכאן אנחנו מדברים על רכב פנאי ששוקל 2.2 טון, עם לא פחות מ-299 כ"ס כאשר משלבים בין מנוע ה-V6 בנזין הסופר-יעיל שלו לצמד המנועים החשמליים (אחד לגלגלים הקדמיים יחד עם מנוע הבנזין, אחד חלש יותר לגלגלים האחוריים). שורה של צעדים – משיפור אווירודינמי דרך תמסורת יעילה יותר דרך ניהול מתוחכם יותר של הכוח המגיע מהמנועים החשמליים (שגם הם הפכו יעילים יותר) דרך מנוע ה-V6 שפועל על מחזור אטקינסון חסכוני במיוחד – ננקטו כדי לסחוט כמה שרק אפשר מכל ליטר בנזין ולצמצם עד למינימום את שריפת הנוזל היקר. התוצאה הסופית היא שה-RX450h פולט 23% פחות CO2 מהדגם הקודם למרות עליה של 10% בהספק – ומדובר על לא הרבה יותר ממחצית כמות ה-CO2 בהשוואה לרכבי פנאי מקבילים מונעי בנזין. בעצם, גם אלו בעלי מנועי דיזל חסכוניים מחווירים לידו. צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת היא 15.9 ק"מ לליטר. אחד-חמש-נקודה-תשע. פשוט דמיוני.
אז נכון, במציאות לא תגיעו למספרים כאלו, אבל גם כך צריכת הדלק אליה הגענו בפועל בהשקה בהונגריה היתה הזויה במקצת. במבחנים הרגילים של 'אוטו' אנו רגילים לראות מספרים של 6 ק"מ לליטר ומטה במסלולי הנהיגה הקבועים שלנו. אבל בהשקה זו נתקלנו בתנאים שדימו היטב שימוש יומיומי שגרתי (להבדיל מפרופיל הנהיגה הרגיל של בוחני 'אוטו', שאינו שגרתי כלל וכלל), בשל עומס תנועה מעצבן בכבישים מחוץ לבודפשט והפקקים בתוכה; וראינו באופן עקבי יותר מ-10 ק"מ לליטר (אפילו עד כמעט 14 ק"מ/ל'!) בלי להתאמץ במיוחד להיות חסכוניים. מה שטוב באמת הוא שברכב היברידי, החסכון העיקרי לעומת רכב רגיל מתקבל דווקא בתנועה איטית-עירונית – בדיוק התנאים שבהם אנו נתקלים בשימוש יומיומי. כך שאפשר בהחלט לצפות שגם על כבישי ישראל ה-RX450h יספק את הסחורה הסביביתית שהיא הסיבה העיקרית לעצם קיומו. ובאותה הזדמנות גם יחסוך כסף בכל תדלוק... אם כי צריך יהיה לתדלק די הרבה כדי לכסות את פער המחירים בין ה-RX450h (החל מ-440,000 ש"ח) לבין גרסת הבנזין הרגילה (כ-40,000 ש"ח פחות). לא שזה צריך להיות השיקול המרכזי. איכות הסביבה, זה מה שחשוב לנו, לא?

לכתבת השקה מלאה ראו גליון יוני של 'אוטו' היוצא לדוכנים השבוע.

טבלת נתונים RX450h
דף יצרן, כל דגמי לקסוס בישראל