המיאטה בשמה המקורי, או MX-5 בשמה הנוכחי, חוגגת יום-הולדת 20.
הרודסטר הקטנה של היצרן היפני חוללה מהפכה רבתי בעולם הרכב בעת הצגתה לפני 20 שנה והוכיחה שקיים שוק קונים גדול למכונית רודסטר קטנה, בדומה לאחיותיה הרוחניות משנות ה-60' העליזות (טריומף ספיטפייר, אוסטין היילי ספרייט, MG מידג'ט ו-MGA וכמובן הלוטוס אלן, שיש הטוענים עד היום כי המיאטה הנה נכדתה הרוחנית). לפני שנציין פרטים על הארוע הרשמי של מאזדה, הנה תזכורת היסטורית קצרה על כלת השמחה הפופולארית.

הדור הראשון של המיאטה/MX-5 (ה-NA בשמו היצרני) הוצג בתערכות שיקגו בפברואר 1989, ולא בכדי; היפנים החשיבו את השוק האמריקאי כשוק היעד העיקרי של המכונית.
הרודסטר הקטנה הוצגה בתצורה הקלאסית של מנוע קדמי (1.6 ליטרים 4 צילנדרים) עם הנעה אחורית אולם ההספק נראה נמוך למדי עם 120 כוח-סוס על כטון משקל עצמי. המהירות המרבית הייתה 190 קמ"ש וזמן ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש עמד על 9.4 שניות לא קצרות. חלוקת המשקל אופטימאלית (50:50) יחד עם מרכז גלגול נמוך יחסית הבטיח תכונות דינמיות, תגובות לינאריות, טבעיות וצפויות יותר לפקודות היגוי והביאו את כתבי הרכב, ואותנו ביניהם, להלל ולשבח את המכונית.
מאזדה Mx-5 "זכתה" לתיבה אוטומטית 4 הילוכים ב-1993 ושנה לאחר מכן הוצג מנוע 1.8 ליטרים עם 131 כוח-סוס אשר החליף את המנוע הקטן. למעט גרסאות "מוגבלות ייצור" למניהן, הדור הראשון המשיך ללא שינוי עד החלפתו ב-1998. לאחר עשור למכירתו ניתן היה לסכם כי הוא היווה הצלחה גדולה עם כ-400,000 מכוניות שיוצרו.
הדור השני (ה-NB) המיר את הפנסים הקדמיים הנשלפים במקובעים, בעיקר בשל סיבות הקשורות בבטיחות, והוסיף חלון זכוכית נשלף אחורי במקום פלסטיק, אולם שמר על רוחו הספורטיבית של הדור הראשון. מנוע ה-1.8 ליטרים תרם עתה 142 סוסים, המהירות המרבית נותרה ללא שינוי בעוד שההאצה ל-100 קמ"ש התקצרה ל-7.9 שניות. הדור השני עבר מתיחת פנים קלה ב-2001, עיצובית בעיקרה, כאשר ב-2004 התווסף מגדש טורבו להיצע שהעלה את ההספק לכדי 178 כוח-סוס.
לאחר מכירת כ-230,000 יחידות מהדור השני הוצג במאי 2005 הדור השלישי (NC) של ה-MX-5. למרות הדימיון החיצוני, מדובר במכונית חדשה לגמרי ולא במתיחת פנים של הדגם הקודם. מנוע 2.0 ליטרים 170 כוח-סוס נוסף למנוע 1.8 ליטרים ביפן ובאירופה יחד עם תיבות ידניות 5 או 6 הילוכים הרחיבו את ההיצע. תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות הוצעה אף היא. השיפור בהספק קיצר זמני האצה ל-100 קמ"ש ל-6.5 שניות בדגם הבכיר. ביולי 2006 הוצג דגם רודסטר-קופה עם גג מתכתי 3 חלקים מתקפל. הדור השלישי זכה למתיחת פנים בעלת אופי עיצובי בעיקרה, בחרטום חדש (עם אבחנה ברורה בין שתי גרסאות המרכב, הרודסטר והרודסטר-קופה) ובשיפורים נוספים כמו בתחום בידוד הרעשים.

הנקודה הישראלית בקשר למכונית הנה בעיקר ציפייה מהולה בהערצה; בשנים 1995, 1997 ו-1998 הגיעה המכונית ארצה. ב-1992 אנו אף כיבדנו את הגעתה של המכונית הראשונה לנמל אילת במשלחת נגנים וזר פרחים גדול, אולם תחילת המכירה נדחתה בכמה שנים. המכונית הייתה הקבריולט הנמכרת ביותר בישראל ב-2008 עם 35 יחידות שנמכרו. המכונית הפכה לחביבת ליגת הדריפטים בישראל, ולא בכדי.

הרודסטר של מאזדה זכתה במהלך חייה בכ-150 פרסים שונים בכל העולם, כולל מכונית השנה בלא מעט מגזינים ברחבי העולם - כולל תואר מכונית השנה ביפן 2005.

ב-13-14 ליוני תערוך הזרוע האירופאית של מאזדה אירוע תקשורתי מיוחד לכבוד חגיגות 20 השנה לרודסטר ומכירת כ-800,000 יחידות. 200 בעלי מכוניות מכל הדורות יצתלמו יחדיו, יזכו לחולצה למזכרת, לארוחה מלכותית ולהקפת מסלול משותפת. תחרות "היפה ביותר" תיערך בקרב 200 המכוניות אשר תזכה את בעליה בצילום מיוחד וגביע. אנו מקווים שהדורות הבאים של המכונית המוצלחת ישמרו את המורשת וימשיכו להעלות חיוכים על פניהם של הנוהגים בה.