באירופה מדובר אמנם בעוד מכונית חדשה – חשובה ובהחלט מעוררת עניין – אך כמוה יש עוד רבות אחרות.
אצלנו, המצב קצת שונה וההתייחסות הישראלית למאזדה 3 החדשה מעוררת עניין וסקרנות ללא כל פרופורציות ביחס לנעשה בעולם. בכל זאת, מדובר במחליפת רבת-המכר המיתולוגית של השנים האחרונות בשוק המקומי ולאייקון שהפך לסוג של מדד או אמת מידה בישראל – לפחות בכל הקשור לנוסחה של "משפחתית-1.6-אוטומטית". אגב, גם בגרמניה המאזדה 3 היא החשובה בהיצע היצרנית היפנית עם תפיסה של כ-30% מסך מכירות המותג שם.
כמטרה סימנה מאזדה ראשית את הפולקסווגן גולף, את האחות לפלטפורמה, פורד פוקוס ואת הגרסאות הבסיסיות של ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3.
שני מגזינים גרמנים (ואתרי האינטרנט שלהם) חשובים ורבי השפעה – Auto, Motor & Sport ו-Auto Bild – כבר ביצעו נסיעות מבחן ראשונות עם מאזדה 3 החדשה ומהתרשמויותיהם ניתן לקבל תמונה ראשונה כללית למדי אודות הטוענת החדשה לכתר.
מאחר וגם אותנו "אכלה" הסקרנות, ניסינו ללקט את עיקרי המסקנות – המעניינות אותנו, כמובן – ולהביאן בקצרה.

קלה, טובה יותר – אך עדיין לא מרווחת מספיק
ב-Auto, Motor & Sport מציינים לחיוב את הדיאטה של מאזדה 3 החדשה ביחס לקודמתה – אמנם 15 ק"ג בלבד, אך עדיין הורדה במשקל – וזאת לנוכח תוספות האבזור ותוספת האורך הקטנה. פחות התלהבו מהמקום בפנים, בעיקר מאחור, כאשר אמת המידה הנחשבת בגרמניה היא כאמור הפולקסווגן גולף הקצרה בכ-25 ס"מ מהמאזדה 3, ולמרות זאת מרווחת ממנה. המקום מאחור נמצא צפוף יחסית לנוסעים מבוגרים, הן באזור הברכיים והן מעל לראש. גם תא המטען על 340 הליטרים שהוא מכיל נמצא "מספק", שזה בתרגום חופשי "קטן מדי". בגרסאות היקרות תגרע מערכת ה-Bose האופציונאלית 40 ליטר נוספים של נפח הטענה...
גם העיצוב החיצוני עם קו המותניים העולה מאחור והמקטין את שטח החלונות לא מצא חן בעיני הבוחנים הגרמניים. אלו הלינו על שדה ראיה מוגבל ואף הציעו למאזדה להתקין מערכת חיישני נסיעה לאחור כסטנדרט.
הנדסת האנוש, לעומת זאת, שופרה וציון לשבח מקבל תפעול הידיות/המתגים השונים סביב ומעל לגלגל ההגה שתואר כנוח וקל במיוחד.
מהבחינה הדינאמית הושם עיקר הדגש אצל הגרמנים דווקא על גרסאות הדיזל (בעיקר התלהבו מה-1.6 ליטר עם 109 כוח-סוס, החזקה מה-1.6 בנזין...) והבנזין-2.0-ליטר כאשר גרסת ה-1.6 היא גרסת הבסיס. המבחן כלל מגוון גרסאות ונערך כהתרשמות לא מעמיקה מדי. המגזין ביצע נסיעות התרשמות עם מגוון סוגי מנועים אך מה שמעניין אותנו כמובן הוא ה-1.6 ה"ישראלי". בגרמניה גרסת ה-1.6 ליטר (105 כוח-סוס) הפכה לגרסת הבסיס, זאת לאחר גריעת מנוע ה-1.4 ליטר הבסיסי הקודם מן ההיצע, בשל חוסר ביקוש.הביקורת היחידה מתייחסת לנטיית-יתר בעת ביצוע פניות, כאשר כל השאר – ההתנהגות, הנוחות, הבלמים וההיגוי – שופר במידה כזו או אחרת ביחס לדגם היוצא.
מאזדה 3 החדשה נמכרת בגרמניה החל בכ-17,000 יורו וגם שם מהווה עיקר המכירות דגם הסדאן כאשר גרסת ה-5 דלתות הארוכה בכ-12 ס"מ (והיקרה בכ-300 יורו בלבד ביחס לגרסת הסדאן המקבילה) משחקת תפקיד משני עם פחות מ-5% מסך המכירות בדגם היוצא.
גרסת ה-2.0 ליטר הותירה רושם חיובי במיוחד אצל אנשי Auto, Motor & Sport בעיקר בשל המנוע ה"חי" והחזק (151 כוח-סוס) ויעילות מערכת ה"עצור וסע" המגיבה במהירות ראויה לציון ובכך הופכת את השימוש בה לנעים ונוח. המערכת – i-Stop במאזדאית – חסכה לבוחני המגזין כ-10% בצריכת הדלק ביחס לגרסאות הקודמות, נטולות המערכת.
מאזדה 3 – רשמים ראשונים מאירופה
צילום: UnitedPictures
מאזדה יוצאת לשחק גולף
אנשי Auto Bild המתחרה היו אופטימיים ונלהבים יותר ואף השתמשו בתיאורים כמו "כאשר אמת המידה נקראת גולף, מרשים ביותר הפוטנציאל שמגלה מאזדה 3 החדשה"...
לפני הכל מצוין לשבח העיצוב אותו מגדירים אנשי המגזין/אתר כ"רענן והמשך אבולוציוני טבעי של המאזדה 3 היוצאת". לדעתם הצליחו במאזדה להציע מראה מחודש, ספורטיבי ואף קרבי מהקודם – לטובת לקוחות חדשים, ובמקביל לא להפחיד יתר על המידה לקוחות וותיקים. הכניסה למכונית מתוארת בלשון הכתב הציורית "כמו ביקור אצל אימא, אחרי ששיפצה את הבית"; מוכר, נעים, ידידותי מחד אך מלוטש ומעודכן מאידך. עיצוב סביבת הנהג חדש לגמרי ונמצא עתה כנעים ונוח עוד יותר עבור הנהג מקודם. הפרדת השעונים ו"ריווח" לוח השעונים הפכו את המעקב אחר המדדים החשובים בעת הנהיגה לנוח וקל מבעבר. גם מיקום המתגים והמנופים למיניהם נוח מבעבר (בין היתר מצוינים מוט ההילוכים הקרוב יותר לנהג והמושבים המרווחים יותר) ובכלל – הנדסת האנוש מקבלת ציון גבוה מבדגם היוצא וגבוה מאוד באופן אבסולוטי.
מהבחינה הדינאמית התלהבו הבוחנים של Auto Bild מהשילוב המוצלח בין מרכב קשיח מבעבר, המתלים החדשים מלפנים ומאחור המאפשרים גיהוץ מהמורות (גרמניות, חשוב לציין...) באופן מעולה יחד עם יכולת תיקול מכשולים "קצרים ועבים" יותר כמו בורות או 'באמפרים' טוב מבעבר וטוב מאוד בכלל. גם ההיגוי – שעוד בדגם היוצא מצא חן בעיני אנשי המגזין – מקבל ציונים גבוהים מאוד ומתואר כחד, מדויק ויעיל עוד יותר מבעבר.
בסה"כ מסוכם פרק הנסיעה עם ציון גבוה מאוד כאשר היכולות הדינאמיות לא באות על חשבון הנוחות – שהשתפרה ביחס לדגם היוצא.

ומה אצלנו?
המסקנות הראשוניות מגרמניה בהחלט יכולות לעודד את היבואן המקומי כאשר על פניו משמרים במאזדה את הפוטנציאל להמשיך את ההצלחה הפנומינלית בארץ גם עם הדגם החדש. אבל, נציין כמובן בהסתייגות שמדובר במכוניות שנבחנו בגרמניה, באופן ראשוני ושטחי למדי, על כבישים גרמניים ובתנאי אקלים/סביבה גרמניים.
אנחנו מחכים כמובן להניח ידיים ישראליות על הגה של מאזדה 3 חדשה בכדי לדווח ממקור ראשון מה נשתנה. המבחן האמיתי והמשמעותי עבורינו ייערך מן הסתם על כבישי הארץ, באולמות התצוגה ובישיבות הסיכום בין נציגי היבואן לחברות הליסינג אצלנו...
בהתחלה דווח על הגעה לארץ כבר במאי, אך סביר להניח שהמועד הריאלי יותר לראות כאן את המאזדה 3 החדשה יהיה חודש-חודשיים מאוחר יותר.
אנחנו מחכים בכיליון עיניים.