על המסלול: המסלול מתחיל בירוחם כ-150 ק"מ (כשעה וחצי נסיעה) ממרכז הארץ. אורכו כ-87 ק"מ, מתוכם כ-30 ק"מ של אספלט צר ומשובש. המסלול בעבירות בינונית ודורש הילוך כוח רק בקטע הטכני בטיפוס של מעלה אברהם. רוב הטיול עובר בשמורות טבע ובינהן יש להקפיד על נסיעה על שבילים מסומנים בלבד. המסלול אינו משמש את צה"ל לאימונים ואפשרי בכל ימות השבוע (למעט אם יש סכנת שיטפונות בנחל צין). הניווט פשוט ומבוסס על שבילים מסומנים, אף שהסימון אינו ברור בחלקים מהמסלול. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.
תחילת המסלול: בכיכר הגדולה בכניסה לירוחם, על כביש מספר 204 המחבר את ירוחם לשדה בוקר ממערב ולדימונה ממזרח. למגיעים מצפון, נוסעים על כביש מספר 40, חוצים את באר שבע ובצומת הנגב פונים דרומה לכביש מספר 224. נוסעים עד סופו של 224 בצומת T עם כביש מספר 204 בו פונים ימינה עד לכיכר הגדולה של ירוחם.
נ.צ. 1 – הכיכר הגדולה בכניסה לירוחם
מתחילים (איפוס מד מרחק):
בכיכר פונים שמאלה – מזרחה – לתוך ירוחם עם השלט "מכתש גדול". נוסעים על כביש מספר 225 וחוצים את ירוחם לאחר 4 כיכרות ו-3.8 ק"מ – יוצאים מאזור התעשייה של ירוחם, הכביש הופך להיות צר, מפותל ויפיפה. רק בזהירות – אין שדה ראייה, אין שוליים ורוחב הכביש מספיק רק לרכב אחד! 6.5 ק"מ – המכתש הגדול נחשף במלוא הדרו והכביש מתחיל לרדת לתוכו. 8.8 ק"מ – צומת של האספלט עם השביל המרכזי החוצה את המכתש הגדול ומסומן באדום
נ.צ. 2 – שביל אדום
(איפוס מד מרחק) פונים ימינה – דרומה – לשביל האדום. 0.1 ק"מ – עוצרים במגרש החנייה הקטן והולכים עם השביל 100 מטרים לראות את העצים המאובנים. 2.4 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם השביל האדום (ישר ומזרחה מוביל השביל למתקן של מקורות ממש תחת הקיר הדרומי של המכתש). 10.5 ק"מ – מתחיל הטיפוס במעלה אברהם – מומלץ לשלב LOW ולטפס בנוחות. 12.0 ק"מ – ראש מעלה אברהם – תצפית יפה עם מצבה לזכרו של אברהם קריניצי.
נ.צ. 3 ראש מעלה אברהם
את המעלה פרצו הצנחנים וקראו לו על שם ראש העיר המיתולוגי של רמת גן אברהם קריניצי (1886 - 1969), אשר מונה ע"י הבריטים לראש העיר הראשון של רמת גן ונבחר 12 פעמים לעמוד בראשה (בשלהי תקופת המנדט הצטערו הבריטים על בחירתם בגלל גישתו הציונית של אברהם כלפי המחתרות הלוחמות). אברהם קריניצי הוא שקבע כי העיר רמת גן תאמץ את חטיבת הצנחנים. 13.1 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ימינה עם השביל האדום. 13.9 ק"מ – פונים ימינה לתוך הערוץ. 14.9 ק"מ – שומרים על הימין ומתקרבים לגדר של הבסיס הצבאי. 17.1 ק"מ – צומת שבילים גדול.
נ.צ. 4 – צומת
צילום: אתר השטח הישראלי
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב על הדרך הלבנה הכבושה. 0.7 ק"מ – הדרך הכבושה מסתיימת בראש סוללת עפר ויש לפנות שמאלה, לרדת מהסוללה ולהמשיך דרום-מערבה על השביל. 1.0 ק"מ – צומת.
נ.צ. 5 – צומת
(איפוס מד מרחק) ממשיכים ישר – מערבה. 0.4 ק"מ – פונים ימינה – צפון-מערבה עם השביל לתוך הערוץ. 0.9 ק"מ – נוסעים בקטע טכני בתוך הערוץ של נחל חצץ (ועל זה אמרו אבותינו "אוכלים חצץ"). 1.2 ק"מ – מפגש ערוצים בו פונים שמאלה ואז השביל יוצא מתוך הערוץ. 1.3 ק"מ – פונים ימינה כשמולכם רואים על השלוחה שבאופק דרך כבושה. 1.6 ק"מ – פונים שמאלה. 1.7 ק"מ – מתחברים לדרך הכבושה היורדת מהשלוחה.
נ.צ. 6 – צומת
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה – דרום–מערבה ונוסעים לכיוון הגדר. 0.8 ק"מ – פונים שמאלה, יורדים מהשביל, חוצים ואדי ומגיעים לשביל המסומן בשחור על הגדה שמנגד.
נ.צ. 7 – השביל השחור
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה ונוסעים דרומה על השביל המסומן בשחור. 0.1 ק"מ – מגיעים לצומת של השביל השחור הפונה לכיוון נחל דרוך והשביל האדום הפונה לכיוון הר צרור.
נ.צ 8 – צומת שחור – אדום
(איפוס מד מרחק) ממשיכים ישר על השביל האדום לכיוון הר צרור. 1.8 ק"מ – פונים שמאלה בצומת על השביל האדום (הסימון יופיע מאוחר יותר). 2.4 ק"מ – משלבים LOW ומטפסים את העליות (אפשר גם לעקוף על הדרך משמאל שמתחברת חזרה למסלול ב-2.7 ק"מ). 4.6 ק"מ – נכנסים לשמורת הטבע מצוק הצינים. 5.2 ק"מ – למרגלות הר צרור – עוצרים ומטפסים ברגל לתצפית על נחל צין. ממערב רואים את קיבוץ שדה בוקר, בדרום-מערב ורחוק יותר את מדרשת בן גוריון, בצפון את רכס בוקר ומדרום בולט חוד עקב מהעבר השני של נחל צין. ממשיכים על השביל שמשנה את צבעו מאדום לכחול. 5.8 ק"מ – צומת. השביל שמולכם חסום בגדר.
נ.צ 9 – צומת עם גדר
(איפוס מד מרחק) פונים ימינה לכיוון קיבוץ שדה בוקר ונוסעים על השביל הכחול במישור הרחב של שדה צין. 1.4 ק"מ – פונים שמאלה – דרומה – בצומת עם ציר הנפט (במקום סוללה ושילוט של הציר). 1.5 ק"מ – השביל הכחול פונה ימינה. 1.8 ק"מ – מגיעים לקצה המנחת (מימין) של שדה בוקר כשמשמאל תחילתו של מעלה צין.
נ.צ. 10 – צומת המנחת ומעלה צין
צילום: אתר השטח הישראלי
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה, יורדים את מעלה צין על דרך הנפט המסומנת בשחור וחוצים את ערוץ נחל צין. 2.2 ק"מ – צומת עם שילוט ימינה לעין עקב וישר לעין זיק.
נ.צ. 11 – צומת נחל צין
(איפוס מד מרחק) ממשיכים ישר על שביל הנפט בדרך המסומנת בירוק לכיוון עין זיק. 3.5 ק"מ – הצומת של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) על ציר הנפט, במקום שרידים של חוות המכלים אשר איננה עוד וממול רואים את מעלה זיק המטפס לראש מצוק. הצינים נ.צ. 12 – צומת קצא"א
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה – מזרחה – לשביל המסומן באדום. 3.8 ק"מ – צומת עם השביל השחור הממשיך לכיוון נחל חוה. נ.צ. 13 – צומת אדום-שחור
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום לכיוון הגשר הגדול. 3.4 ק"מ – הגשר הגדול של נחל צין המחבר את מפעלי צין עם מפעלי אורון.
נ.צ. 14 הגשר הגדול
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה לשביל השחור לכיוון מפעלי אורון חוצים את נחל צין ומטפסים צפונה – על השביל המהיר (זהירות! – המהיר יכול להיות גם מסוכן). 7.9 ק"מ – מגיעים לחסימה לפני פסי הרכבת ופונים שמאלה – צפונה לצידם עם השביל האדום. 13.5 ק"מ – בצומת ממשיכים ישר על השביל האדום ולצד פסי הרכבת. 14.5 ק"מ – חוצים את פסי הרכבת בכניסה האחורית למפעלי אורון.
נ.צ. 15 – הכניסה האחורית למפעלי אורון

(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה עם השביל האדום העוקף את המפעלים בתחילה ממערב לצד פסי הרכבת ואחר מצפון. 1.2 ק"מ – עולים על הכביש קרוב לכניסה הראשית למפעלי אורון.
נ.צ. 16 – כביש אספלט
צילום: אתר השטח הישראלי
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה על הכביש ונוסעים לכיוון צומת רותם עוברים ליד עין ירקעם – אם יש לכם זמן וחשק – מקום מומלץ להליכה רגלית. 3.5 ק"מ – צומת הכניסה למכתש הגדול עם השלט לכיוון ירוחם.
נ.צ. 17 – צומת המפער של המכתש הגדול
(איפוס מד מרחק) פונים שמאלה על כביש האספלט, עוברים תחת גשר של רכבת ונכנסים בפתח המפער לתוך המכתש הגדול. חוצים את המכתש הגדול על הכביש היחיד שבתוכו (כביש מספר 225). 1.5 ק"מ – מימין חולות צבעונים – אתר עם שולחנות לפיקניק ושבילי הליכה בין חולות צבעוניים. מטפסים על הכביש החוצה מהמכתש ונכנסים חזרה לירוחם. 15 ק"מ – חזרה לנ.צ. 1 בכיכר הכניסה הגדולה לירוחם.
נ.צ. 18 – הכיכר הגדולה בכניסה לירוחם
סוף הדרך השתלבו בזהירות בתנועה המהירה וסעו בשלום...