בהמשך לידיעה שפרסמנו בענין, ערך אתמול נשיא ארה"ב ברק אובאמה מסיבת עיתונאים בה טיפל במספר נושאים הקשורים בתעשיית הרכב. על סיוע נוסף וקצר-מועד שניתן ל-GM וקרייזלר כבר דיברנו, אך אתמול דחה אובאמה באופן חד משמעי את התכניות שהגישו שני התאגידים לממשל האמריקני לארגון מחדש שיאפשר להן לעמוד על רגליהן באופן עצמאי. בשני המקרים, התכניות שהוגשו לא שכנעו את הממשל כי יש הצדקה להמשך השקעה וסיוע בקונצרנים המדוברים. למרות זאת, כוח המשימה המיוחד שהקים אובאמה לטיפול בתעשיית הרכב מאפשר GM לפעול במשך 60 ימים נוספים באמצעות הזרמת מימון, מבלי שצויין הסכום עליו מדובר; קרייזלר תקבל עד 6 מיליארד דולר נוספים להם היא זקוקה כאוויר לנשימה וקיבלה אורכה של 30 יום כדי לאפשר לסגור את העסקה עם פיאט. אבל אם לא יושג הסכם ולא ימצא שותף אחר, קרייזלר לא תזכה לסיוע נוסף.
אלא שבמקביל למדיניות היד-הקשה של אובאמה, הכריז אתמול הנשיא גם על צעדים שיסייעו לתעשייה האמריקנית להשתקם. הראשון והחשוב ביותר: הממשל האמריקני יעמוד בכל מקרה מאחורי האחריות המכסה מכוניות של GM וקרייזלר, גם אם אלה ילכו להליך "פרק 11" המקביל לפשיטת רגל. משמעות צעד זה היא הרגעת הציבור ומניעת החשש מפני רכישת מכוניות חדשות בימים אלו, כאשר עתיד GM וקרייזלר לוט בערפל. עוד צעד מענין עליו דיבר אובאמה הוא עידוד הפטרות ממכוניות ישנות. הממשל, אמר אובאמה, יפעל יחד עם הקונגרס למציאת מימון לתכנית אשר תשלם כסף לבעלי מכוניות ישנות אשר יביאו אותן לגריטה. תכנית דומה מיושמת בהצלחה רבה בגרמניה בחודשים האחרונים והביאה להתאוששות השוק שם, ואובאמה רוצה ליישם את השיטה הגרמנית.
אובאמה מפשיל שרוולים (2): אין יותר משחקים
צילום: מנהל
פריץ הנדרסון, GM

בתגובה למסיבת העיתונאים מיהרה GM (בראשות היו"ר החדש פריץ הנדרסון) להכריז כי תנצל את 60 ימי-החסד שקיבלה כדי לגבש תכנית שיקום מואצת ואגרסיבית יותר, והגדירה את צעדי הממשל כ"הזדמנות היסטורית". "נעבוד מסביב לשעון כדי לעמוד בדרישות התובעניות שהציב בפנינו כוח המשימה הממשלתי", אמר הנדרסון. "הם הבהירו לנו שלדעתם GM מסוגלת לשרוד ולהתקיים בטווח הארוך, אבל הם מצפים מאתנו להרחיב ולהאיץ את את מאמצי הארגון מחדש... ל-GM יש תפקיד מפתח בהתאוששות הכלכלה כולה. הדרך שלנו עד אז תהיה קשה, אבל היעדים שלנו ושל הממשל משותפים".
אובאמה מפשיל שרוולים (2): אין יותר משחקים
צילום: מנהל
בוב נרדלי, קרייזלר

קרייזלר מצידה מיהרה להודיע כי נחתם הסכם עם פיאט – אך לאחר מכן חזרה בה והודיעה כי בשלב זה סוכמה המסגרת בלבד, וכי לא נחתם דבר. בכל מקרה ברור כי הסכם השותפות יכלול שיתוף פלטפורמות, טכנולוגיות ואמצעי ייצור. יש לציין כי אחד התנאים שהציב הממשל לאישור הסכם בין פיאט לקרייזלר הוא כי פיאט לא תקבל נתח שולט בקרייזלר עד שקרייזלר תחזיר את כל כספי הסיוע שקיבלה מהממשל. בוב נרדלי, יו"ר קרייזלר, פרסם הודעה לעובדיו בה הוא מגדיר את הסיוע הנוסף שקיבלה קרייזלר ואת האורכה שקיבלה מהממשל לסיכום עסקת פיאט כ"הצבעת אמון" ביכולת ההשרדות של קרייזלר.