סאיק MG550 בחשיפה ראשונה בישראלהשקת המכוניות הסיניות של סאיק (SAIC) בישראל שנערכה השבוע על ידי חברת לובינסקי, היא בהחלט מועד נכון לבדיקת הקשרים הנוכחיים בין יבואני הרכב המקומיים ליצרנים הסיניים הרבים. הקשרים כמו שנראה קיימים אך נכון לעכשיו אף יבואן לא עומד בתקינה האירופאית ולכן גם לא ניתן להביא מכוניות אלה ארצה. בנוסף לא ברור מי מהיצרנים האלה ישרוד ומי יבלע באחרות ודוגמא טובה היא נאנג'ינג. זו רכשה את המפעלים של רובר, אך היא בעצמה נבלעה בתוך סאיק.

צ'רי שנחשבת ליצרנית הסינית העצמאית הגדולה ביותר הייתה גם הראשונה שהודיעה על קשר מקומי ישראלי – חברת כדורי עוד בשנת 2004. בניגוד להסכמים אחרים הדבר אף פורסם באתר האינטרנט של החברה. בתחילת 2008 הקימה כדורי יחד עם קמור חברה משותפת לשיווק מכוניות צ'רי בארץ ומדינות הבלקן. ההערכה היא שב-2010 יחל שיווק המכוניות של צ'רי באירופה ובארץ, אבל שום דבר עוד לא סגור.
לאיזה יבואן ישראלי יש מותג סיני ביד
צילום: רונן טופלברג, יצרן
צ'רי A1
בידי חברת אוטו חן (משפחת בליליוס) נמצא הייצוג של חברת בריליאנס. זו משתתפת בתערוכת רכב באירופה, אך עדיין מייצאת מכוניות לאירופה תחת סעיפי הכמויות המוגבלות ולא עומדת במלוא התקנים.

חברת BYD, שעיקר התמחותה יהיה דווקא במכוניות חשמליות, מיוצגת על ידי חברת כלל תעשיית מקבוצת אי די בי. החברה מייצרת גם מכוניות עם יחידות כוח קונבנציונליות, אך ההנחה היא של-BYD יהיה קל יותר לעמוד בתקינה אירופאית עם המכוניות החשמליות.

חברת גרייט-וול הייתה בקשרים עם 'קמור', יבואנית ב.מ.וו ומיני. שמועות עדיין מקשרות אותה לנושאי תפקידים בכירים שם כמו גם לחברת המזרח, יבואנית לנד רובר. זו האחרונה מחפשת מותג נוסף ובין היתר הייתה בקשר עם נאננ'ינג ו-BYD.

לג'ילי היה בעבר קשר עם 'טלקאר', יבואנית דייהטסו, סאנגיונג וקיה, אך זה נותק באותה תקופה שייצוגה במדינות הבלקן עבר לידי חברת 'כלמוביל', יבואנית, מיצובישי, מרצדס ויונדאי. ההנחה היא שבבוא הזמן יהפוך הקשר הזה גם למקומי.
לאיזה יבואן ישראלי יש מותג סיני ביד
צילום: רונן טופלברג, יצרן
החשמלית הנטענת של BYD

בסין יש למעלה ממאה יצרניות רכב – רובן קטנות ולא רלוונטיות – אך האטרקטיביות למותג שימכור בישראל במאסות ברורה. בנוסף, הסינים אינם ממהרים לחתום על זיכיון בלעדי עם יבואן מסוים, כך שאין זה מפתיע לגלות כי כל יבואן שני עדין מסתובב בסין ומנסה ליצר קשר עם יצרן סיני.