ראש פרוייקט המאזדה3, יושיוקי מאאדהאין בכלל ספק שהחדשה החשובה מבחינת השוק הישראלי בז'נבה הייתה המאזדה3 החדשה, ולכן זו המכונית הראשונה שאני אץ לראות. מפגש תלת-מימדי ראשון עם רבת המכר שלנו מאשר שאכן היא נראית טוב, בולטת ואגרסיבית יותר מקודמתה, עם חיוך "אם איקסי" מלפנים ומראה עכשווי. כניסה לתא הנוסעים ולמושבים הנוחים מבעבר מראה שהפנים, למרות השינוי הגדול שעבר, קצת יותר מוכר. יש בו שילוב בין קווים חדשים לבין פלסטיקה מוכרת - שאינה ממש ברמת הפולקסווגן גולף. נראה לי שגם המרחב לא השתנה מהותית מאחור, אך שפתח תא המטען גדל במשהו בגרסת 4 דלתות.

"התחלנו לעבוד על ה-3 החדשה לפני 4.5 שנים, ביוני 2004, מייד אחרי שהדגם היוצא הוצג". מספר לי ישיוקי מאאדה (Yoshiyuki Maeda), ראש פרויקט המאזדה3 החדשה, שלפני כן היה אחראי על הדמיו.

אוטו: מה השינויים העיקריים בדגם הזה לעומת הדגם היוצא?

מאאדה: קודם כל העיצוב, מבפנים ומבחוץ. יש חלקים שלקחנו מהדור הקודם ויש דברים חדשים לגמרי. הדור הקודם התקבל טוב בשוק וניסינו לשמור את הנקודות החזקות שלו. אבל ניסינו להיות יותר ייחודים. הסיסמא העיצובית הייתה "אגרסיבי ואקספרסיבי". כמו שאתה רואה, החזית מאוד השתנתה, מהצד ניתן לראות קווים משותפים ל-2 ול-6 ומאחור, בגרסת ה-5-דלתות, שמרנו משהו מהצורה של הדגם היוצא אבל באופן ממוקד ואקספרסיבי יותר. הדבר השני זה הדינמיקה. בדור הראשון השגנו מכונית מהנה וכאן רצינו לשפר את הפוטנציאל לאזור היוקרתי. המטרה הייתה ב.מ.וו 1 ואודי A3, ולכן שיפרנו את קשיחות המרכב. היא עדיין כיפית אבל נוחה, מעודנת ושקטה יותר. הדבר השלישי הוא הנושא הסביבתי; כל יחידות הכוח שופרו בצריכת הדלק ויש גם את גרסת ה-2.0 ליטר i-stop.

אוטו: מי היו אמות המידה שלכם בפיתוח?

מאאדה: ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3 מבחינת התחושה והדינאמיקה. מבחינת משקל בדקנו את עצמנו מול טויוטה.

אוטו: האם הנוחות באה על חשבון הדינאמיות?

מאאדה: אני מאמין שלא הקרבנו כלום מבחינת היגוי והתנהגות. הצלחנו לשפר את הפוטנציאל הכללי. עיתונאים שכבר נהגו במכונית העירו שאולי איבדנו קצת חדות אבל שתחושת היציבות וההיגוי שופרה דרסטית. יש לנו ביצועים יותר בוגרים.

אוטו: מה השיפורים המהותיים בגרסת 1.6 החשובה לשוק הישראלי?

מאאדה: שיפרנו דרמטית את קירור המנוע ואת בקרת האקלים. קודם היה לנו מאוורר אחד גדול עכשיו שניים קטנים. בשוק חם כמו ישראל מאוורר יחיד צריך לפעול כל הזמן וזה צורך יותר דלק. כעת יכול רק מאוורר אחד קטן לפעול וזה מתאים יותר לתנאים.

אוטו: בחרתם בהגה כוח חשמלי גם עבור גרסת ה-1.6. האם זה לא יפגע בהנאה?

מאאדה: עשינו זאת לטובת צריכת הדלק ושיפור הדינאמיות. אנחנו מאמינים שהיא תהיה 'זומזום' לפחות כמו הקודמת כי ההגה החשמלי איפשר לדייק את התגובות.

אוטו: האם לאנשי מאזדה בישראל הייתה השפעה על המוצר הסופי?

מאאדה: העיצוב של המכונית נראה שלוש פעמים על-ידי היבואן הישראלי בשלבים מאוד מוקדמים. אני זוכר שהיו לו הערות על ריפוד המושבים וזה תוקן.

אוטו: האם יש דברים שעשיתם עם תשומת לב מיוחדת לשוק הישראלי?

מאאדה: קירור המנוע והמיזוג, אלו דברים ששיפרנו בשביל ישראל. אנחנו מכירים את השוק הזה טוב. ידענו שאפילו מצית היה עד לא מזמן חובה בישראל. אני חושב גם שיחסי ההעברה בגרסת ה-1.6 מעט שונים עבור השוק הישראלי.

עוד בסדרה:
ראש שברולט אירופה מדבר על התפתחות המותג, על הספארק ומחליפת האוויאו
האחראי על העיצוב בקבוצת פולקסווגן, על הפולו החדשה וקווי העתיד
ראיון עם מעצב יונדאי על מראה הטוסון הבא
האחראי על עיצוב מכוניות רולס-רוייס מספר על לידת הבייבי רולס
ראש מחלקת העיצוב של אסטון מרטין מסביר על מכונית התצוגה החדשה, לגונדה
ראש מחלקת העיצוב של ב.מ.וו על דרכה של מיני ועל הגראן טוריסמו
מעצב פורד אירופה – במבט לעתיד וגם על הפוקוס הבאה