לפני כעשרה ימים סיפרנו לכם על הקוואנט, המכונית שמכינה קוניגסג לתערוכת ז'נבה. אז ידענו רק להראות לכם את הטיזר שפרסמה חברת-האקזוטיקה השבדית, והיתר היה ספקוציה. עיתונים בחו"ל סברו כי מדובר במתחרה חדשה בתחום הפופולרי לאחרונה של סופר-סדאן ספורטיביות דוגמות אסטון מרטין ראפיד, פורשה פאנאמרה או פיסקר קארמה, וכי היא תתבסס מכנית על מכלולי ההנעה של הקופה הנוכחית של קוניגסג, CCX, אך עם רצפה חדשה וייעודית לה.
ובכן עכשיו נחשפה הקוואנט בז'נבה, והניחושים פגעו רק חלקית. זו אכן מכונית-על בעלת ארבע דלתות המיועדת לארבעה נוסעים, אבל מכאן ואילך זה כבר סיפור שונה לגמרי. מדובר בקוניגסג ירוקה מאד – כן כן, ידידותית למהדרין לסביבה. חיבור המלים "סביבה" ו"קוניגסג" נראה אולי מוזר – הרי מדובר בחברה שמייצרת מכונית שלכל אחת מהן צריכת דלק ופליטת CO2 כמו של האמר ממוצע; אבל נזכיר לכם כי כבר בתערוכת ז'נבה לפני שנתיים הציגה קוניגסג את ה-CCXR, גרסת-על שהפיקה מעל 1,000 כ"ס בסיוע התאמה לפעולה על תערוכת אתנול ידידותית לסביבה.
קוניגסג קוואנט: מחשמלת
צילום: מנהל
אבל הקוואנט היא משהו הרבה יותר קיצוני. מדובר במכונית חשמלית, ועוד חשמלית טהורה – לא היברידית. המכונית פותחה על-ידי קוניגסג עבור חברה בשם NLV Solar, העוסקת מזה שנים בתחום תאים פוטו-וולטאיים ואגירת אנרגיה סולרית. את ההנעה מספקים לגלגלים האחוריים צמד מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, בהספק כולל של 512 כ"ס ועם מומנט של 73 קג"מ. זה מספקי כדי להאיץ את המכונית הכבדה-למדי הזו (1,780 ק"ג) ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות ולהגיע ל-275 קמ"ש. השימוש במנועים נפרדים מאפשר לפשט אל מערכת ההנעה ולוותר על דיפרנציאל, למשל – אבל לא כאן טמון החידוש העיקרי במכונית. האנרגיה החשמלית נאגרת ביחידה חדשנית שפיתחה NLV המכונה FAES, ראשי תיבות של Flow Accumulator Energy Storage, ואשר אוגרת אנרגיה באופן אלקטרוכימי. NLV לא מספקת הסברים מעבר לכך, אך לטענתה יחידת ה-FAES, שמשקלה אגב מעל 400 ק"ג (ומכאן המשקל הגבוה של המכונית), מסוגלת לספק טווח נסיעה של 500 ק"מ ולהטען לקיבולת מלאה בתוך 20 דקות (!). כל ארבעת הגלגלים – לא רק המונעים – מספקים בלימה רגנרטיבית לטעינת ה-FAES, אבל החידוש בתחום הטעינה מגיע גם הוא מפיתוח של NLV. גוף המכונית מכוסה בשכבה סופר-דקה של תאים סולריים מתקדמים ש-NLV מכנה Pyradiian, אשר משולבים בציפוי חיצוני בלתי נראה ומספקים אנרגיה חשמלית לטעינה שוטפת. גם כאן לא סופקו פרטים טכניים נוספים.
קוניגסג קוואנט: מחשמלת
צילום: מנהל
אבל בכל הקשור לנתונים טכניים שגרתיים דווקא קיבלנו לא מעט מידע. עוד אנו יכולים לספר כי מדובר במכונית לא קטנה: בסיס הגלגלים הוא 310 ס"מ, האורך הכללי 488 ס"מ, הרוחב 202 ס"מ (כולל המראות) והגובה – 133 ס"מ. הקוואנט מצויידת בחישוקי "23 ענקיים עם צמיגים בחתך נמוך במיוחד, 245/35 מלפנים ו-285/30 מאחור. דלתות שחף מקלות על הגישה, והמכונית מציעה פינוקים מקובלים לנוסעים ובכללם מושבים אחוריים שגם הם מתכווננים, מרחב רגליים ענק, לפחות 6 כריות אוויר חכמות, מערכות-העזר הרגילות, מערכת בידור ותקשורת וכן הלאה. למרות שיש רק דלת אחת גדולה בכל צד, אגב, החלון מפוצל כך שהנוסעים מלפנים ומאחור יכולים לפתוח באופן אישי את החלון הסמוך להם. והנה הפרט המענין ביותר, אולי: המכונית שהוצגה בז'נבה היא מודל בלבד, אבל שתי החברות עובדות במרץ על בניית אבי-טיפוס עובדים – מתוך כוונה להגיע לייצור סדרתי! יהיה מענין...

קוניגסג קוואנט, הטיזר המוקדם
קוניגסג בתערוכת ז'נבה 2007