קבוצת PSA סיימה את 2008 עם ירידה במכירות של 4.9% לעומת 2007, לאחר שמותגי פיז'ו וסיטרואן מכרו יחד 3.260 מיליון מכוניות. מבחינה זו תואמות מכירות הקבוצה את המגמה הכלל עולמית, ו-PSA שמרה על נתח שוק כלל-עולמי של 5%. אבל מחזור המכירות הכולל ירד ב-7.4% והקבוצה רשמה הפסד של 367 מיליון דולר לעומת רווח של 1.12 מיליארד אירו ב-2007. כמו אצל רוב יצרני העולם, המחצית הראשונה של 2008 היתה טובה עם עליה במכירות וברווח התפעולי, אך קריסת שוק הרכב העולמי במחצית השניה של השנה גררה מטה את התוצאות השנתיות. ברבעון הרביעי של 2008 כבר קיצצה הקבוצה את היקף הייצור ב-26% בתגובה למכירות הצונחות. חטיבת הרכב, האחראית לכ-75% מכלל מחזור הקבוצה, תרמה למעשה הפסד גדול יותר, 685 מיליון אירו לעומת רווח של 510 מיליון אירו ב-2007; יצרנית הרכיבים הענקית Faurecia, התורמת כרבע ממחזור הקבוצה ומספקת בין היתר חלקים לGM, פורד וקרייזלר, סבלה מהמתרחש אצל אותן יצרניות ורשמה גם היא הפסד גדול של כ-350 מיליון אירו. הפסדים אלה אוזנו רק חלקית על ידי פעילות רווחית של – בעיקר – החטיבה הפיננסית, בנק PSA, ובמדיה מינורית של חברת הלוגיסטיקה והתעבורה GEFCO.
הנהלת PSA הודיעה כי היא צופה המשך מגמת ירידת המכירות בשוק המערב-אירופי ב-2009, בשיעור של כ-20%, לפני התייצבות שתחול ב-2010 – וכי גם 2009 תסתיים בהפסד.
PSA דיווחה על תוצאותיה לפני מספר ימים, שבוע לאחר שגם רנו עשתה זאת ודיווחה על ירידה דרמטית ברווח השנתי, שהצטמק מ-2.7 מיליארד ב-2007 ל-599 מיליון ב-2008. גם כאן היה הבדל גדול בין המחצית הראשונה לשניה: בששת החודשים הראשונים של השנה הושג רווח תפעולי של 865 מיליון אירו, אבל במחצית השניה נרשם הפסד תפעולי של כ-650 מיליון אירו. חטיבת הרכב תרמה הפסד תפעולי של 275 מיליון אירו לשנה כולה; ברבעון האחרון ירדו ההכנסות של חטיבת הרכב ב-30% ובשנה כולה – ב-7%. אבל המספרים המדאיגים ביותר היו ירידה משמעותית ברזרבות המזומנים שבידי רנו והגידול הדרמטי בחוב הכללי. חטיבת הרכב לבדה אחראית לתזרים מזומנים שלילי של כ-3 מיליארד דולר בסיום 2008! שותפתה של רנו, ניסאן, דיווחה גם היא לפני מספר ימים על תחזית קודרת והפסד כבד צפוי בשנת המס שתסתיים בסוף מרץ, ועל תכנית קיצוצים והתייעלות.
לאור המצב המדאיג של התעשייה, הודיעה אתמול ממשלת צרפת על חבילת סיוע שתנתן ליצרנים המקומיים, בהיקף של 6 מיליארד אירו – מחציתם לרנו ומחצית לפיז'ו-סיטרואן. מטרת הסיוע העיקרית היא מניעת פיטורים המוניים וסגירת מפעלים. הסיוע ינתן בדמות הלוואות בריבית נוחה, ובין התנאים שיועמדו ליצרנים יהיו הפסקת הפיטורים, המנעות מצעדי ארגון-מחדש משמעותיים ואי סגירת מפעלים בתקופת הסיוע.
ממשלת צרפת אינה יוצאת דופן בסיוע שתגיש לתעשייה המקומית. בנוסף לסיוע רחב-ההיקף שמעניק הממשל האמריקני לדטרויט, החליטו עוד מדינות רבות – באירופה, צפון ודרום אמריקה, אסיה ואסטרליה לתמוך בתעשיות הרכב המקומיות שלהן, בהיקף משותף של עשרות מיליארדי דולרים.

ניסאן בדרך להפסד – ומקצצת