אמנם אנו לא אתר רכב חקלאי, אך חזרתה של טכנולוגיית תא הדלק (פרטים בהמשך) לעולם החלקאי הנה חדשה מעניינת. זאת ועוד; בתחום רכבי העבודה (בהם טרקטורים, משאיות וציוד מכאני הנדסי אחר), נושא צריכת הדלק הנו אקוטי ומשפיע רבות על העלויות, התחזוקה ומן הסתם גם על פליטת המזהמים, וגם בסופו של תהליך על מחיר המוצר בשוק הסחורות (חיטה, תירס, שמן מן הצומח, בשר, תבואה וכיו"ב). חברת ניו-הולנד האמריקנית (בבעלות פיאט) הציגה בתערוכה חקלאית בטורינו את ה-NH2, טרקטור בינוני בגודלו המבוסס על סדרה T6000 והמונע בטכנולוגיית תא דלק.
לפני הפרטים על הטרקטור, תזכורת קצרה על הטכנולוגיה: תאי דלק הם סוללות או מצברים המכילים מימן. כאשר המימן בא במגע עם החמצן המצוי באוויר – נוצרת תגובה כימית אותה ניתן להפוך לאנרגיה חשמלית. בשל היותו יסוד נפוץ בטבע אנו מקבלים בעצם מצבר או סוללה שאינה נגמרת. תוצר הלוואי כתוצאה מפעולה זו הם מים, כך שזיהום האויר הוא 0, ויש לכך גם השלכה חיובית על הסביבה החקלאית (טרקטור אשר גם משקה...).
אב הטיפוס אשר הוצג מייצר 106 כוח-סוס ממנוע חשמלי המפיק את האנרגיה שלו מתא הדלק המותקן בטרקטור (ראו איור טכני). הכוח מועבר תוך פליטת אפס מזהמים אל ארבעת הגלגלים של הטרקטור על-פי דרישה, באמצעות תיבת הילוכים מורכבת ורבת אפשרויות.
הבעיה הגדולה ביותר של ה-NH2 הנה טווח העבודה, או יותר נכון המשך האפשרי שלה. כאשר טרקטור "רגיל" מונע סולר יכול לעבוד ימים, משך העבודה של אחיו הנקי הנה בין שעה וחצי לשעתיים. זאת ועוד, מחיר גבוה בחצי (כ-350,000 דולר) ודאי שלא יאפשר חדירה קלה, עם תחילת השיווק המתוכנן ל-2013. לדברי החברה, שתי הבעיות – משך זמן העבודה הרציף והמחיר - תיפתרנה עד אז.
לראשונה: טרקטור עם מנוע תא דלק
צילום: מנהל
ואגב, הסיבה שאמרנו " חזרתה של טכנולוגיית תא הדלק" הנה שהרכב מונע תא דלק הראשון בעולם היה ...טרקטור מתוצרת Allis-Chalmers האמריקנית. הטרקטור (ראה תמונה למעלה) הוצג כאב-טיפוס בשנת 1959, הפיק כ-20 כוח-סוס אך לא הגיע לייצור סדרתי מסיבות של ...זמן עבודה מרבי ומחיר, אם היה מיוצר בייצור המוני. החברה ניצלה הטכנולגיה שלמדה ליצירת עגלות גולף ומלגזות חשמליות במהלך שנות ה-60.