במהלך החודשים האחרונים סיפרנו לכם על שינויים שעומדים להכנס לתוקף בשיטת הדירוג למכוניות במבחני NCAP האירופיים. ובכן אתמול (יום ד') התפרסמו תוצאות הסבב הראשון של בדיקות עם ציונים לפי השיטה החדשה. בניגוד למה שהיה נהוג עד כה, NCAP קובעת מעתה ציון-בטיחות אחד כללי לכל מכונית, עד 5 כוכבים. בנוסף תפרסם NCAP את הציון הספציפי באחוזים בשלושת התחומים שהיו נהוגים עד עתה – מבוגרים, ילדים והולכי רגל – אך התווסף סעיף רביעי נוסף, "מערכות סיוע בטיחותיות", בו תדורג כל מכונית בהתאם לקיום שלושה סוגי מערכות עזר : התראת חגורות בטיחות, ESP ומגביל מהירות. מכונית תחשב כמצויידת במערכת מסויימת רק אם היא כלולה כציוד תקני לפחות ב-85% מנפח המכירות של אותו דגם, וקיימת לפחות כאופציה בכל הגרסאות. האופן הפיזיקלי של מבחני הריסוק עצמם לא השתנה, אך בהגנת מבוגרים נוספה בדיקה חדשה: "צליפת שוט", הבוחנת את ההגנה על צוואר הנוסעים בעת פגיעה מאחור. הציון הכללי הוא שקלול בין ארבעת הסעיפים הללו.
NCAP: תוצאות ראשונות לפי שיטת הדירוג החדשה
צילום: מנהל
עם זאת, לא ברור כיצד בדיוק מתבצע השקלול. לפי NCAP, בסעיף הגנת מבוגרים ניתן להשיג עד מקסימום של 36 נקודות; בהגנת ילדים ניתן להשיג עד 50 נקודות, בהגנת הולכי רגל עד 36 נקודות, ובסעיף מערכות עזר – עד 7 נקודות. אבל הציון הכללי כנראה לא נקבע לפי סיכום פשוט של הנקודות: בסבב הציונים החדש, הסובארו אימפרזה (B3 אצלנו) קיבלה רק 4 כוכבים למרות שסיכום הנקודות שלה היה גבוה משל שלוש מתוך ארבע המכוניות שקיבלו 5 כוכבים. ציון הגנת המבוגרים שלה היה טוב משל שתיים מהן, וציון הולכי הרגל של הסובארו היה הגבוה ביותר בין כל המכוניות שנבחנו. ידוע כ אי קיום ESP מונע קבלת ציון 5 כוכבים אך בסעיף זה אין הבדל בין האימפרזה ללאנסר, למשל. פנינו ל-NCAP בשאלה בענין ואנו מקווים להביא לכם תשובה בהקדם.
בסבב הבדיקות הראשון לפי השיטה החדשה נבחנו 6 מכוניות, וארבע מתוכן זכו לציון מירבי של 5 כוכבים. בלטה בתוכן ה-iQ הזעירה של טויוטה, שהוכיחה כי בטיחות אינה קשורה לגודל – ובין היתר השיגה את ציון הגנת המבוגרים הגבוה ביותר בין כל המכוניות שנבדקו, 91%. גם האוונסיס החדשה קיבלה 5 כוכבים וכמותה, כאמור, המאזדה6 והמיצובישי לאנסר. האימפרזה/B3 זכתה כאמור ב-4 כוכבים וכמוה גם הסיטרואן C3 פיקאסו. בנוסף ל-iQ הצטיינה גם האוונסיס שהשיגה ציון קרוב לאחותה הקטנה בהגנת מבוגרים, 90%, ואת ציון הגנת הילדים הגבוה ביותר, 86%. האימפרזה קבעה כאמור את ציון הגנת הולכי הרגל הגבוה ביותר, ושתי הטויוטות השיגו את הדירוג הטוב ביותר בסעיף מערכות העזר.

NCAP מודיעה על שינויים