בשבוע השני של ינואר זינק שיעור האבטלה בארצות הברית לשמיים, מדדי וול-סטריט המשיכו להזדעזע, וסימני שאלה חדשים צצו סביב האיתנות הפיננסית של הבנקים המרכזיים במדינה. אבל ארה"ב ה"אמיתית" המשיכה להתמקד בדברים החשובים באמת: פוטבול, הוקי קרח ומכוניות קלאסיות.שברולט קאמארובאותו שבוע הפנו מיליוני סקרנים, אספנים וציידי מציאות את תשומת לבם למכירה הפומבית השנתית המסורתית של "בארט ג'קסון" בסקוטסדייל, אריזונה. בשנים האחרונות הפכה המכירה לאירוע תקשורתי של ממש. בחמשת הימים שבהם היא נערכת עולים אליה לרגל קרוב ל-300 אלף איש, היא מסוקרת על-ידי רשתות הטלוויזיה, כולל ערוץ מיוחד שעוסק רק בה, והיא מושכת למעלה ממאה מיליון כניסות לאתר המוקדש לה. כצפוי, היא גם מושכת זמרי רוק, שחקני קולנוע ופוליטיקאים לשעבר, שחלקם מציעים למכירה מכוניות מהאוסף הפרטי שלהם.

המצאי הטיפוסי של אלפי כלי הרכב במכירה הוא מאוד פטריוטי, ותואם היטב את אופייה של המדינה הדרומית שמארחת את המכירה. זה לא המקום לחפש בו בוגאטי, מרצדס או רולס רויס מתחילת המאה שעברה; אבל מי שחובב מכוניות שרירים אמריקאיות קלאסיות, אגדות ממירוצי הנאסקאר והדראג האמריקאי, או מכוניות שהיו בבעלות דמויות מעולם הבידור האמריקאי, ירגיש שהגיע לגן עדן. בשנים האחרונות גילו גם יצרני הרכב האמריקאים הממוסדים את ערך החשיפה של האירוע, וכולם חשפו בו השנה, באמצעות מכירות פומביות, דגמים חדשים שצפויים לצאת לשוק במהלך השנה.

המספרים הסופיים של ההכנסות מהמכירה טרם סוכמו, אבל קרוב לוודאי שהם יתקשו לשחזר את השיא של כ-90 מיליון דולר שהושג בשנה שעברה. ובכל זאת, לא מעט מכוניות נמכרו במחירים מרשימים והוכיחו שמיתון הוא עניין יחסי – במיוחד כשמדובר ביצירות מוטוריות נדירות, שערכן עולה משנה לשנה. הנה מדגם מייצג.

שברולט של ואן-היילן: הגיטרה על חשבון הבית
ידוענים, שזוהרם עומעם עם השנים, מוצאים דרכים מעניינות כדי להעניק ערך מוסף לכלי הרכב שלהם במכירות פומביות. זמר הרוק לשעבר והגיטריסט, אדי ואן היילן, ממייסדי הרכב הרוק 'Van Halen', העמיד למכירה הפומבית בסקוטסדייל את השברולט 210 הקלאסית שלו, פלוס שני בונוסים מעניינים.
יד ראשונה מכוכב (לשעבר)
צילום: מנהל
הראשון הוא גיטרה חשמלית שנושאת את שם המותג הפרטי של ואן היילן, ושעוצבה במיוחד בהזמנתו כדי להיות תואמת למכונית, כולל הגוון המדויק והקישוטים. הגיטרה, אגב, היא הראשונה בסדרה חדשה, שיוצאת השנה לשוק תחת שמו של הזמר. הבונוס השני הוא צמד נעלי סניקרס, שגם הן נושאות את שם המותג של ואן היילן וצבועות בצבע הרכב.

המכונית עצמה מכובדת בהחלט: שברולט סדאן מודל 1956, שנבנתה מחדש לפי הזמנה ושמתאימה למירוצים וגם לנסיעה על כבישים. יש לה מנוע 'ביג בלוק' משופר בהספק 600 כוחות סוס, והיא יכולה לפעול על דלק סילוני של 110 אוקטן (לצורך מירוצים) או על דלק רגיל. יש לה גם תא נוסעים מפואר, וכראוי למעמדה היא שמורה היטב. הבונוסים עשו את שלהם, והמכונית נמכרה ב-101,200 דולר.

שברולט קאמארו: מחירה של מספר אחת
למספר '001' יש ערך כספי רב בעולם הרכב. המכוניות הראשונות שיורדות מפסי הייצור של סדרות רכב הן פריטים נחשקים בקרב אספנים, אף שהן זהות לחלוטין למכוניות שבאות אחריהן. בעבר, יצרני הרכב היו שומרים את המכונית הראשונה (או האחרונה) עבור המוזיאונים שלהם או בשביל בכירים בחברה. היום הם נוהגים להעמיד אותן למכירה פומבית, שהכנסותיה קודש לצדקה. יחסי הציבור הנלווים הם רווח נטו.

השנה הגיעה תורה של שברולט להעמיד למכירה את המכונית הראשונה מסדרת הייצור המסחרית של הקאמארו החדשה (שאף צפויה להגיע אלינו במהלך השנה), שאספקתה לציבור תחל רק לקראת פברואר-מרץ. הזוכה המאושר במכירה הפומבית שילם לא פחות מ-350 אלף דולר, כדי להיות הראשון שיעמיד את המכונית בחניית ביתו. הסכום אמנם אינו מתקרב למה שקיבלה הקורבט ZR-01 הראשונה, שנמכרה בשנה שעברה תמורת מיליון דולר, אבל עדיין זו תוצאה לא רעה אם מביאים בחשבון שהקאמארו V8 הרגילה תימכר בכ-35 אלף דולר בלבד. ההשקעה הזאת משתלמת לקונה. פורד ת'אנדרבירד מודל 1955, ראשונה בסדרת הייצור שלה, נמכרה באירוע זה ב-660 אלף דולר.

הפורשה של סיינפלד: יד שלישית כחדשה
חובבי הסדרה 'סיינפלד' זוכרים בוודאי את חיבתו של ג'רי למכוניות מבתי מותגי יוקרה אירופיים, רצוי עם גג נפתח. חובבי הסדרה האדוקים יודעים שגם בחיים האמיתיים, יש לג'רי סיינפלד אהדה למכוניות אירופיות, וגם קולקציה לא רעה בכלל.
יד ראשונה מכוכב (לשעבר)
צילום: מנהל
אחת מהן היא פורשה 911 ספידסטר מודל 1994, שהוזמנה על-ידו מהמפעל ושהוצעה השנה במכירה הפומבית, אם כי לא על-ידי סיינפלד עצמו אלא כיד שנייה או שלישית. סיינפלד, מתברר, מבין לא מעט במכוניות ספורט. המכונית, שיוצרה בזמנו בסדרה מצומצמת, הוזמנה במפרט הספורטיבי ביותר של בית החרושת, RS, עם מנוע 3.8 ליטרים בהספק משודרג של 300 כוחות סוס, מתלי ספורט מוקשחים, גלגלי 18 אינץ' מיוחדים – שהם לבדם הוסיפו בזמנו 12 אלף דולר למחיר – וגימור פנימי מיוחד שכולל דיפון עור מלא ללוח המחוונים בצבע האוטו.

סיינפלד לא הספיק לנצל הרבה את המכונית – אחרי הכול היא רק חלק קטן מהאוסף שלו, שכולל עשרות מכוניות – ומי שרכש אותה ממנו כנראה היה מודע היטב לפוטנציאל ההשבחה ה"היסטורי" שלה. לפיכך היא התייצבה למכירה הפומבית במצב כמעט חדש, עם פחות מעשרת אלפים מייל על השעון. ההשקעה השתלמה, והמכונית נרכשה במכירה ב-101 אלף דולר.

ג'יפ וויליס 1951: גם כלי הנשק שוחזרו
ללימוד היסטוריה יש הרבה יתרונות, אבל במקרה של אספנות רכב יש לו גם ערך כספי. אחד הכוכבים הפחות-שגרתיים במכירה השנה היה ג'יפ וויליס צבאי מודל 1951, שגרף סכום נאה. מיליוני כלים כמוהו יוצרו בזמנו, ואת חלקם עדיין ניתן למצוא במגרשי גרוטאות במחירי מציאה. אבל האספן שהעמיד למכירה את הג'יפ הספציפי הזה, שחזר אותו בצורה נאמנה למקור ההיסטורי, עד לפרטים הקטנים.
יד ראשונה מכוכב (לשעבר)
צילום: מנהל
מלבד הצבע הירוק המקורי של צבא ארצות הברית והסימולים המקוריים, האספן צייד את הג'יפ בסירנות אותנטיות מהתקופה, בערכת חפירה וחילוץ מקורית (שכוללת מכוש ואת חפירה), ובשחזורים מדויקים של מקלע כבד ומכונות ירייה אחרות מאותם ימים. כלי הנשק המשוחזרים משמיעים קולות ירי אותנטיים, באמצעות מערכת טעינה על בסיס גז. המנוע, תיבת ההילוכים ומערכת התמסורת חודשו למצב המקורי, ואפילו הצמיגים נאמנים למקור. המחיר ששולם: 104,500 דולר.

הכתבה מתוך מערכת אתר גלובס