ז'ינייל דה-ויליירס בדרך לנצחון בסטייג' החמישי
מוות בדאקאר אינו ענין חדש. מעל 50 איש מצאו את מותם ב-30 מהדורות הראלי עד היום. אבל דומו כי הפעם מדובר במוות שהיה ניתן למניעה. הרוכב הצרפתי פסקאל טרי, בן 49, נמצא אתמול ללא רוח חיים ליד אופנוע. סיבת המוות אינה ידועה שכן לא נראה כי טרי היה מעורב בתאונה. הוא נמצא בסמוך לאופנועו כאשר לידו מים ומזון. מתברר כי טרי נעדר כבר מיומו השני של הראלי, יום א', זאת לאחר שמוקדם יותר היה בקשר עם המארגנים והודיע להם שהדלק אזל – אך כי הצליח לקבל דלק ממתחרה אחר. למרות זאת הוא לא הגיע לנקודת הביקורת הבאה. נסיונות מצד המארגנים ליצור עימו קשר בטלפון הלוויני עלו בתוהו. החל מיום שני בבוקר נערכו חיפושים אחריו – אך דיווח מוטעה כאילו הגיע למחנה עצרו את החיפושים, ועד שהתבררה הטעות וחודשו החיפושים אבד זמן יקר. בנוסף, על פי הדיווח ב'יורוספורט' הפעיל טרי את מכשיר איתות-החירום שלו כבר ביום ג', אך מידע זה – המתקבל בפריז – לא הועבר להנהלת המירוץ בשטח. רק אתמול נמצא טרי, כאמור, ללא רוח חיים. סיבת מותו נבדקת ומן הסתם גם השתלשלות העניינים שהביאה לכך.
מתוך 147 צוותים רק 33 רשומים כמסיימים את הסטייג'
ובינתיים, יומו החמישי של הראלי היה רצוף דרמות והתגלה כקשה במיוחד. כבר מהפתיחה נפתחו פערים ענקיים בין המתחרים המובילים למסה של הצוותים הפרטיים. משעה לשעה, תוך כדי מעקב בנקודות שונות לאורך תוואי המירוץ, התברר כי עשרות צוותים יתקשו להשלים את המסלול – וזאת כאשר רוב המתחרים טרם הגיעו לקטע הדיונות הקשה לקראת סיום הסטייג'. נכון לשעת כתיבת שורות אלו בבוקר יום ה', אישון לילה בארגנטינה, רשומים רק 33 צוותי מכוניות כמסיימים את הסטייג' – וזאת כאשר זינקו בבוקר 147 צוותים! בין המשאיות המצב גרוע עוד יותר. שם רשומים כסיימו רק 15 צוותים מתוך ה-67 שזינקו בבוקר. לאופנועים היה קל יותר, ו-129 מהרוכבים סיימו את הסטייג' מ-166 המזנקים. נכון לעכשיו שוררת אי בהירות רבה לגבי גורלם של מעל 100 צוותי המכוניות שלכאורה טרם סיימו, ביניהם הצוות הישראלי של יזהר ערמוני ואביב קדשאי. במהלך מרבית הסטייג' דורגו השניים באזור המקום ה-50 המכובד, אך כאמור הם לא הגיעו לסיום – לפחות לא על פי הרישומים כרגע.
את הסטייג' ניצח ז'ינייל דה-ויליירס כאשר דיטר דפינג משלים 1-2 לפולקסווגן, אך זאת לאחר תהפוכות ודרמות רבות. קרלוס סיינז סיים יום מפרך במיוחד במקום השמיני בלבד, ומן הסתם רואה עצמו כבר-מזל: הוא איבד את תגבור ההגה 200 ק"מ לסיום ונאלץ להשלים את הסטייג' תוך השקעת מאמץ פיזי אדיר כדי לשלוט בטוארג-הראלי שלו. סיבה זו גם הביאה להתהפכותו, כ-15 ק"מ לסיום, בקטע הדיונות הקצר אך הקשה, כאשר פשוט לא הצליח לתמרן מספיק מהר כדי למנוע את ההתהפכות. יריבו המושבע סטפן פטרהנסל סבל מגורל דומה: לאחר שהוביל בחלקים ניכרים מהסטייג' התהפך לא רחוק מהסיום, גרם נזק ניכר למכוניתו והיה בר מזל כאשר הצליח להגיע לסיום ולמחנה הלילי, שם ציפתה לצוות מיצובישי עבודה רבה שכללה החלפת רוב חלקי המרכב, הרדיאטור שניזוק כליל ועוד. בנוסף הוא גם ספג זמן-עונשין של 15 דקות, אשר הוריד אותו מהמקום החמישי לתשיעי בדירוג.
מי שעבר סטייג' נטול בעיות היה רובי גורדון עם ההאמר-פרו-טראק, שדורג שלישי בסטייג' – תוצאתו הטובה ביותר עד עתה. ואילו נאסר אל-עטיה מקבוצת X-רייד היה יכול ליצור לעצמו פער נאה תוך ניצול הבעיות של יריביו, אך הוא נאלץ לעצור פעמיים על מנת לנקות צמחיה שסתמה את הרדיאטור שלו וגרמה להתחממות המנוע. הוא הסתפק במקום הרביעי בסטייג', 5 דקות אחרי דה-ויליירס אך כ-10 דקות לפני סיינז ו-17 דקות לפני פטרהנסל. אל-עטייה מוביל כעת בדירוג הכללי בפער של כשתיים-וחצי דקות לפני דה-ויליירס. סיינז במקום השלישי, שש וחצי דקות אחרי המוביל, לפני מילר (פולקסווגן), רומה (מיצובישי) ופטרהנסל שנמצא בפיגור של קרוב לחצי שעה בעקבות העונש שקיבל.
בין האופנועים היה זה יומו של ג'ונה סטריט האמריקני, שהצליח לחתוך 15 דקות מיתרונו של המוביל, מארק קומה – שסיים תשיעי בלבד לאחר שאיבד זמן בשל פנצ'ר. סטריט, יש לציין, מתחרה בקבוצה אמריקנית פרטית ואילו קומה הוא רוכב מפעל רשמי של KTM. ואילו במשאיות הצליחו שני נהגי קאמאז, קאבירוב וצ'אגין, להקידם את ג'ררד דה-רוי. כתוצאה מכך, הפער בין דה-רוי שעדיין מוביל בדירוג הכללי לבין קאבירוב במקום השני עומד של 13 שניות בלבד (!), ואילו צ'אגין שבמקום השלישי מפגר רק ב-10 דקות. כל היתר נמצאים הרחק מאחור, בפער של שעה וחצי ומעלה.