"שוק הרכב ב-2009 יהיה קשה בכל הפלחים ובכל התחומים, גם בקרב ציי הרכב וגם בתחום הלקוח הפרטי." כך אמר היום (ד') צביקה פולק מנכ"ל 'כלמוביל' יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, במהלך השקת ה-i10 החדשה של היצרן הקוריאני."אני חושב שמי שרוצה לשמור או להגדיל נתחי שוק ב-2009," אומר פולק, "יצטרך להיות חזק מאוד פיננסית ומכוון לצרכי הלקוחות שלו. הוא יצטרך לשרת את הלקוחות הפרטיים באופן טוב מאוד וגם להעמיד כלים חדים ויעילים לסיוע במכירה. זו שנה שתהיה מאוד קשה אבל קשה לנבא מה יהיה כי כל כך הרבה גורמים יכולים להשתנות".

הלקוח הפרטי הוא מלך
פולק מאמין שחבריו לאיגוד הרכב אופטימיים וצופה שמכירת הרכב ב-2009 תרד משמעותית מתחת לרף ה-150,000 כלים שציינו רבים מהם. שלא לציטוט בכירים בכלמוביל נערכים אף לירידת מכירות לאזור ה-130,000 כלים בשנה. פולק שותף להערכה שב-2009 יהיה ללקוח הפרטי משקל גדול מבעבר ושנתח השוק של ציי הרכב יקטן. "לא יהיה מעבר מליסינג לשוק הפרטי, אך להערכתי שוק ציי הרכב יקטן." בכמה יקטן נתח הליסינג, פולק אינו מוכן להתחייב, כמו גם דן אורנשטיין, מנכ"ל יונדאי, אולם הערכה בקרב רבים כי השוק צפוי להצטמצם מכ-60% כיום לגזרת ה-55%-50%.

פולק גם התייחס לסוגיית 12 החודשים של כלי רכב חדש. כזכור, האוצר מחייב את היבואנים לרשום את כלי הרכב שהגיעו ארצה על שמם כעבור 12 חודשים. היות ושנת 2008 החלה בריצה (שלמעשה עוד החלה קודם לכן), רבים מהיבואנים הצטיידו במלאים. למרבה הצער, השוק בישראל, כמו בכל העולם, נמצא בקיפאון, אלא שאצלנו התוצאה של מחסנים מפוצצים בכלי רכב, היא יבואן עם אוסף כלים הרשומים על שמו, "יד" ברשיון הרכב, ותשלום מיסוי למדינה שיוצא מכיסו של היבואן. "יבואן חזק פיננסית, שיש לו אורך נשימה מבחינת המלאי, לא יצא במבצעי מכירות אגרסיביים רק כדי למכור." אומר פולק שמוסיף, "על אף שצפויה שנה קשה, כלמוביל ערוכה היטב."