כמעט כולנו חווים את אותה הרגשה לפחות פעם ביום – מהיכן לנהוג לעבודה או באיזה דרך נבחר להגיע הביתה? האם "בדרך המלך" הרגילה בה אנו משתמשים באופן קבוע או להמר ולנסוע בדרך אחרת? אכן דילמה שכעת זוכה למענה, ובחינם.חברת 'Waze' השיקה אתמול (יום ב') את הדור האחרון של תוכנת הניווט שלה המיועד לסלולר (עם GPS) ולמחשבי כף יד. אבל בשונה מתוכנות ניווט אחרות הרוכשות את המפות, Waze מיפתה את כבישי ושבילי הארץ באמצעות קהילת נהגים. אלה האחרונים, למעשה אינם צריכם לעשות דבר מלבד להפעיל את היישום, התוכנה כבר עושה את כל העבודה: רושמת את מיקומו של המשתמש ומנתחת את מהירות נסיעתו. כך יודעת המערכת אם מדובר בכביש מהיר או דרך צידית, אם האוחז בסלולר/מחשב כף יד רוכב על קטנוע או הולך ברגל וכו'. בנוסף, המשתמש יכול לדווח – ידנית – על מכמונות מהירות, שוטרים, תאונות דרכים, מחסומים או כל מידע אחר רלוונטי. התוצאה, תמונת מצב עדכנית ובזמן אמת של האירועים בסביבת הנהג. עם מידע זה יכול הנהג להחליט אם להתעכב עוד מספר רגעים בבית בטרם יצא, או אם להשאיר את מלאכת הניווט למערכת שתציע מסלול נסיעה אלטרנטיבי ליעד.

כאמור התוכנה חינמית למשתמש ומושטת על תוכן גולשים/נהגים, אך המודל העסקי, מתבסס עם מכירת המפות כמו גם על שירותים אחרים בתשלום. "למי שאינו מעוניין או אינו יכול לתרום למפות של Waze, או מי שיבקש הודעות SMS על מצב התנועה בדרכו" אומר אורי לוין, מנכ"ל ושותף-מייסד בחברה, "נציע את היישום בתשלום."
לוין גם מרגיע את אלה מכם החוששים שהמידע על אופי נהיגתם ישלך לגורמי האכיפה: "רק מי שמבקש כי פרטיו ישמרו, זוכה למספר זיהוי קבוע. היתר זוכים למספר מתחלף עם כל התחברות למערכת."

מי את Waze?
פעילותה של חברת Waze (לשעבר 'FreeMap') החלה כמיזם מיפוי בשנת 2006 על ידי אהוד שבתאי שפיתח תוכנה למיפוי דרכים תוך כדי נהיגה. ב-2008 הוקמה החברה כפי שהיא מוכרת כיום ולה 3 שותפים, אהוד שבתאי (שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות), אמיר שנער (מנהל הפיתוח) ואורי לוין (מנכ"ל).
לעת עתה מונה קהילת הנהגים של Waze למעלה מ-16,000 חברים כאשר אלה דאגו למפות למעלה מ-90% מרשת הכבישים בישראל. את היישום ניתן להוריד מאתר Waze בחינם.