התחום העממי של שוק הרכב הישראלי, וזה לא חדש, תלוי בקבוצות החישוב של שווי ערך הרכב. וכאשר משרד האוצר הודיע לפני מספר חודשים על ציפייה להורדת המחירים בקבוצות בינואר (בגלל עליית השקל וירידת המס הצפויה) זה גרר עימו ציפייה להוזלה כללית בשוק המקומי והפך לאחד הגורמים לקיפאון במכירות. הורדת המיסוי הצפויה (בסך הכל 3%) והודעה על שינוי הקבוצות יחד עם המשבר הכלכלי העולמי שהגיע מעט אחרי הפכו לכדור שלג ענק שיצר קיפאון בשוק הרכב המקומי. אבל כעת מסבירים באוצר שרוב הסיכויים, לפי המצב כרגע, שסף המחירים בקבוצות הרכב לא ישתנה לעומת 2008.הכתובת על הקיר
הסיבה שבגינה לא ירדו המחירים פשוטה, שערי המטבעות עלו. על פי איגוד יבואני הרכב מאז פרסום ההודעה על השינוי המשוער בקבוצות (בסוף ספטמבר 2008), התחזק הדולר בכ-12% והיין בכ-25% (היורו לא השתנה במהלך התקופה). לפי האוצר עוד אז (בספטמבר), כשדובר על המחירים המשוערים ליבואנים הוסבר שהכל כרגיל תלוי בשער המטבעות. בכל אופן מזכירים באוצר שרף המחירים בקבוצות יקבע סופית בסוף דצמבר.

ברור שההודעה הזו שנתה את שוק הרכב הישראלי ותרמה לקיפאון, אבל מצד שני ברור גם שאף אחד לא יכול היה לחזות את השתלשלות האירועים בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים. "יש כאן שילוב של כל כך הרבה דברים שזה נראה על גבול המדע הבדיוני" אומרים באוצר. לרוב דייקו באוצר בצפי של המחירים בקבוצות. כדאי לזכור שגם ההודעה המדוברת שנשלחה ליבואנים היא הליך שגרתי שקשור לרצונם של אלה – כדי שיהיה להם מספיק זמן להיערך לשינויים.

והמחיר

בשבועות האחרונים דיברנו לא פעם על כך שהלחץ בו נמצאים היבואנים כרגע הביא אותם למבצעי מכירות, ושכרגע ניתן להתמקח ולקבל מחירים מצוינים בסוכנויות השונות. רק לאחרונה צותת כאן צבי נטע (ראש 'מכשירי תנועה'), שטען שהמחירים בינואר לא ירדו (מסיבות דומות) ושחגיגת ההוזלות תיגמר. השמועות מכיוון האוצר (שמשפיעות על החלק העממי יותר של השוק) רק מחזקות את ההערכה הזו. בכל מקרה כדאי לזכור שאין קשר בין זה לבין ירידת המס על מכוניות חדשות ב-3% (שאמורה להביא בסך הכל הורדה של 2% וגם זה תלוי ביבואן). זו תנוצל, מן הסתם, על ידי היבואנים השונים בהתאם לצרכיהם ויכולותיהם.