תנו את דעתכם רגע למחלקת השיווק, אותו גורם שאנחנו כה אוהבים להשמיץ. "מחלקת השיווק פסלה, מחלקת השיווק דרשה, מחלקת השיווק הרגה את ארלוזורוב". טוב, אולי לא עד כדי כך. אבל האמת היא שאנחנו לא אוהבים את החבר'ה עלומי-הפנים שם במחלקות השיווק, אלו שמבצעים ניתוחים קרי-דם של מגמות שוק ובוחנים קבוצות מיקוד. אלו שהורגים לנו את הרגש והתשוקה...
אבל מפעם לפעם, מוכרחים להודות, זה מצליח להם. כמו במקרה של פולקסווגן פאסאט CC. כי כשהפאסאט הרגילה קמה כיום בבוקר ומסתכלת על עצמה בראי, היא מגלה שתהילת העבר חלפה לה והיא הפכה להיות מין שקופה כזו. משהו כמו הדודה המכובדת אך המזדקנת שכבר לא ממש כיף להזמין לאירועים משפחתיים.
והנה הופיעה לה פולקסווגן פאסאט CC, ובצעד כמעט גאוני – כן, של מחלקת השיווק המושמצת ההיא – נוצק מחדש תוכן לחייה של פולקסווגן פאסאט. כאילו הדודה המזדקנת ההיא מופיעה פתאום לאירוע משפחתי אחרי דיאטה, עם מאהב צעיר ושרירי, מספרת בדיחות שגורמות לנשים האחרות בסביבה להסמיק, ומודיעה שהיא מתחילה קורס צניחה-חופשית ועוברת לגור על יאכטה. "עם חדר מיטות גדול, שיהיה מקום לזוז".
במלים אחרות, ה-CC החזירה את הסקסיות ל פולקסווגן פאסאט. ואתם לא צריכים להאמין לי בעניין הזה: מספיק לעשות עימה סיבוב בראש חוצות ולראות את המבטים המעריצים. וכל זה בלי שפולקסווגן תצטרך להשקיע יותר מדי בעניין. כמו שאמרנו, גאוני. ל-VAG יש אמנם נסיון עשיר במחזור פלטפורמות, אבל במקרה הזה הם הלכו בכיוון לא ממש צפוי – והתוצאה מוצלחת. וכאשר כך המצב, אפשר לסלוח לאותה מחלקת שיווק על שגזלה מצירוף האותיות CC את משמעותו המקובלת כאשר הצמידה אותו לקופה-ארבע-דלתות, בלי שום גג נפתח מתקפל.
בפלטפורמה שמתחת צריך לחפור עמוק כדי למצוא הבדלים בצד המכאני (למשל: מפשק הגלגלים האחוריים רחב ב-9 מ"מ ב-CC. בסיס הגלגלים שלה ארוך ב-2 מ"מ תמימים. היא קלה ב-11 ק"ג והמהירות המרבית גבוהה ב-2 קמ"ש). אבל בצד העיצובי לא קשה לפספס את הצורה המעוגלת-זורמת החדשה. אם חוזרים לדף הנתונים מגלים שה-CC ארוכה מהפאסאט הרגילה ב-3.5 ס"מ, רחבה ממנה בשיעור דומה ונמוכה ב-5.5 ס"מ; הבדלים שיחד יוצרים פוזה אחרת לגמרי על הכביש.
ה-CC משווקת בישראל רק עם מנוע השני-ליטר-טורבו המוכר, רק ברמת גימור אחת גבוהה, ובמחיר של 300,000 ש"ח – שנשמע המון, אבל מדובר רק ב-10% מעל הפאסאט-סדאן היקרה ביותר. מתישהו בשנה הבאה, אגב, תגיע גרסת 1.8 TSI, מן הסתם ברמת גימור צנועה יותר ועם תג מחיר יותר עממי.
מבחן דרכים: פולקסווגן פאסאט CC
צילום: תומר פדר
לפני שנכנסים למכונית מוכרחים לבצע סיבוב או שניים מבחוץ. אל תוותרו על כך. שימו לב לזנב הסקסי, שעיצובו המחוטב גובה קנס צנוע בתכולת המטען: במקום 565 ל' מציעה ה-CC נפח של 532 ל', עדיין המון על פי כל קנה מידה. שים לב גם לפנסים האחוריים, השונים מהותית מאלו של הפאסאט הרגילה. אף אחד לא יבלבל ביניהן, זה בטוח.
בתא הנוסעים מקבלים את פניך מושבים עם ריפודי עור בצבע חום. עיצוב סביבת הנהג מוכר מהפאסאט, אך תמצאו כמה שינויים, למשל מתגי בקרת אקלים ייחודיים. הישיבה נמוכה יותר, החלונות צרים יותר, הגג נמוך יותר; חלק ניכר ממנו נתפס על-ידי חלון-זכוכית פנורמי ענק (רוחב מעל 1.10 מ'!), אך זה אינו נפתח אלא רק מתרומם קצת לאוורור בחלקו האחורי. עיצוב ההגה גם הוא שונה מהזכור לנו, ומאחוריו נמצא עוד חידוש שטרם נתקלנו בו בפאסאט: מתגי החלפת הילוכים. התיבה, אגב, היא אוטומטית 6 הילוכים, לא DSG.
אבל החידוש האמיתי ב-CC נעוץ במערכות המופיעות כאן לראשונה בפולקסווגן בכלל, לא רק בפאסאט. רכב המבחן וכל ה-CC-ים שיגיעו ארצה מצוידים במתלים אדפטיביים, אופציה המכונה בשפת פולקסווגן DCC (לאמור Direct Chassis Control). מעשית עבור הנהג משמעות הדבר היא אפשרות לבחור בין שלושה מצבי-יסוד: רגיל, קומפורט וספורט. המתג המבצע זאת אינו משנה דבר פרט לבולמי הזעזועים: תגובת המנוע, תגבור ההגה ואופי התיבה נותרים ללא שינוי. אם בכל זאת חשקה נפשך להשתעשע, אפשר להעביר את בורר ההילוכים למצב S, עוד שלב אחד מתחת ל-D. כן, זה אומר "ספורט". עדיין תוכל – כמו במצב D – לאלץ החלפת הילוך באמצעות מתגי-ההגה; אבל המערכת תחזור למוד האוטומטי לאחר זמן קצר ללא פעילות נוספת מצידך. אם תרצה בכל זאת להרגיש בשליטה כמעט מלאה, העבר את הבורר למצב טיפטרוניק (ימינה מ-D).
עוד מערכת בארסנל של ה-CC העורכת הופעת בכורה בפולקסווגן היא בקרת סטיה מנתיב, Lane Assist. גם כאן מדובר באופציה – אך במקרה זה בחרו יבואני פולקסווגן לא לצייד בה את הפאסאט CC הישראלית. הלקוחות העבריים כן יקבלו את בקרת האקלים המפוצלת עם הפתחים ליושבים מאחור, את בקרת השיוט, מערכת חניה אוטומטית, גישה ללא מפתח (Keyless), תאורת-צד נוספת המופעלת על ידי הפניית ההגה ועוד אי-אלו פיצ'יפקעס כגון חיבור לנגני מוזיקה חיצוניים. בהחלט מכובד.
מבחן דרכים: פולקסווגן פאסאט CC
צילום: תומר פדר
האווירה בעמדת הנהג מצליחה להיות שונה מבפולקסווגן פאסאט הרגילה, יותר אינטימית; עבור רוב הנהגים מרווח הראש מלפנים מספק, אם כי עבור קרנפי המערכת בריאי-הגוף העסק מעט גבולי. מאחור – שם מיועד המושב לשניים בלבד, עם תא בעל מכסה ביניהם – גם מי שאינם פילנפילים עלולים להתקל בבעיית מרווח ראש. אבל מי שקונה את גרסת ה-CC אמור לדעת מה הוא קונה, וספק אם בעיית מרווח ראש מאחור תציק לו.
המכאניקה היא אולי מכאניקת פאסאט בבסיסה, אבל פולקסווגן פאסאט CC מצליחה בכל זאת להרגיש אחרת. לא, אין מדובר בנס רפואי: ההגה לא התעורר לחיים, והוא מת כתמיד. גם מנוע ה-TSI הוא אותו מנוע TFSI (ועל המינוח המבלבל בואו בטענות לפולקסווגן). זה אומר שהוא מושך באותה נחישות מוכרת, עם נהרות/אשדות/מפלים (מחק את המיותר) של קג"מים מכל מצב ובכל מקום שרק תרצה. קח אותו למחוזות סל"ד בלתי נחוצים, דהיינו מעל 5000 – רק בשביל הכיף – והוא גם מצליח להישמע קצת ספורטיבי, עם צליל קשה והחלטי.
מתלי ה-DCC בפירוש עובדים, ונותנים שלושה מצבים הנבדלים זה מזה באופן מובהק וחד. בחר במצב "ספורט" ולא תאמין שמדובר בפאסאט: המתלים במצב זה נוקשים וחובטים, והאפקט הכללי גורם לך להזדקף במושב, להציב את בורר ההילוכים על S או על מצב ידני ולצאת למתקפה על האספלט שלפניך. השילוב של תפעול ידני, בולמים במצב הספורטיבי ומנוע על 5000 סל"ד וצפונה – ובאמת אין בכך צורך מעבר לתחושה הספורטיבית – ממש לא שייך לפאסאט כפי שאנו מכירים אותה. זוויות הגלגול מועטות, אחיזת הכביש מצוינת, והנוחות... לעזאזל הנוחות. לנוסעים לא יהיה כל כך נעים במצב הזה, אבל ממילא הם יהיו עסוקים בלהאחז במקומותיהם ביאוש ולבחון את חייהם העוברים מול עיניהם, כי בשלב הזה כבר תנהג כמו חוליגן.
ואגב, בענין הזה של להאחז במקומות: אתם יושבים טוב? לא, כי אני עומד לזעזע את עולמכם. בפאסאט CC אין ידיות אחיזה. לא מרוסנות ולא אחרות, פשוט אין. אותו סמל ומופת לרמת הגימור המהוללת של פוקלסווגן, ידיות האחיזה החוזרות לאיתן למקומן, איננו. למה? אין לנו מושג. אבל חשבנו שחשוב ליידע אתכם...

מבחן דרכים: פולקסווגן פאסאט CC
צילום: תומר פדר
לפני סיום, צל"ש קטן נוסף לפולקסווגן, בעניין צריכת הדלק. נסיעה במוד מנהלתי לקריות וחזרה לת"א, כולל כביש 6 במהירות שאר התנועה (אוקיי, שמתי את בקרת השיוט על 140), הניבה ממוצע מעולה של 11.0 ק"מ לליטר. נסיעת-כסאח הררית עם רגל כבדה על הגז כאשר המכונית במצב הכי ספורטיבי וידני שאפשר הביאה לממוצע של 6.3 ק"מ/ליטר. ב-100 קמ"ש קבועים על כביש מס' 1 הראה מחשב הדרך בין 17 ל-18 ק"מ/ל'. הממוצע הכללי של המכונית במשך שהותה אצלי היה 9.8 ק"מ/ל'. יפה מאוד.
אבל אף אחד לא יקנה את הפאסאט CC בגלל צריכת הדלק, וגם לא בגלל פליטת CO2. יקנו אותה כי היא מצליחה להיות נחשקת. עד עתה מרצדס היתה היחידה בשוק עם קופה בעלת 4 דלתות; הפאסאט CC מציעה אלטרנטיבה יותר ברת השגה ופחות מנקרת עיניים, אך היא בהחלט יכולה לעמוד ליד הגרמניה האחרת ולזקוף ראש בגאווה. או במילים אחרות – דודה חנה, יפה לך הכיוון החדש. לכי ועשי חיים על היאכטה.
המבחן המלא מופיע בגיליון אוטו מס' 273, נובמבר 2008
הכל על דגמי פולקסווגן