לפני 20 שנה הגשימו האחים פרידהלם ומרטין חלום והקימו סדנה הנושאת את שמם בעיר דולמן שבווסטפליה, גרמניה. הרעיון שעמד מאחורי הקמת סדנתם היה פשוט: ייצור חלומותיהם המוטוריים של האחים – רודסטרים בעיצוב רטרו-קלאסי מובהק – באיכות מוקפדת וברמה הגבוהה ביותר, תוך הישענות על טכנולוגיה מוכחת ואיכותית, מבית ב.מ.וו במקרה זה. פרידהלם אחראי לניהול הפיננסי, לשיווק ולמכירות, בעוד מרטין ממונה על תחומי הפיתוח, הייצור וההרכבה.
ויזמן – יומולדת 20
צילום: מנהל
מפתן הדלת ברודסטר MF3
די להביט בעשרות – אם לא במאות – הפרויקטים הדומים שקמים ונופלים ברחבי העולם חדשות לבקרים, בכדי להבין שבין התיאוריה והכוונה לבין המעשה המוצלח ומאריך הימים – המרחק גדול.
אבל, האחים לבית ויזמן לקחו את הפרויקט ברצינות הרבה ביותר והשקיעו ממון, כישרון, זמן וסבלנות רבים בפיתוח אב-הטיפוס הראשון, שיוצר ונבנה על בסיס שלדת מסבך צינורות קלה מפיתוח עצמי, חזקה ביותר והמתאימה לייעודה ולהכיל את המנועים רבי-העוצמה שיושתלו בה. ארבע מכוניות ייצרה החברה הצעירה בשנתה הראשונה, כאשר בתוך המרכב היפהפה הושתל מנוע של M3 מבית ב.מ.וו.
ויזמן – יומולדת 20
צילום: מנהל
GT MF4

אל הרודסטר המקורי, שעדיין מיוצר – ה-MF3 עם מנוע 6-ציל' 3.2 ליטר עם 343 כוח-סוס (M3 דור קודם) – הצטרפו ברבות השנים צמד אחים בתצורת קופה – MF4 ו-MF5, הנבדלים זה מזה בברוטאליות המנוע; הראשון מצויד ב-V8 בנפח 4.8 ליטר (מה-550i) המציע 367 כוח-סוס והשני מתהדר ב-507 סוסים, ממנוע חמישה ליטר V10 (מה-M5) – כולם מבית ב.מ.וו, כמובן. חלק מהמקצוענות המרשימה של סדנת ויזמן נראית בדמיון עד כדי זהות במרכב הקופה והרודסטר (למעט היעדר הגג ברודסטר, כמובן...) כאשר נראה כי המדובר באותן המכוניות. אבל, מתחת לפח מדובר במשהו שונה לחלוטין: בעוד הרודסטר נהנית משלדת צינורות, חמוקי דגמי הקופה רוקעו על בסיס מונוקוק מאלומיניום.
ויזמן – יומולדת 20
צילום: מנהל
המפעל המחודש ביום פתיחתו, מעוצב כלטאה ענקית

ויזמן הפכה ברבות השנים ליצרנית גדולה מבין הקטנות. היא מעסיקה כיום 107 עובדים קבועים במישרין ועוד כמה עשרות בעקיפין (ספקים, קבלני משנה) ומייצרת 200 מכוניות בשנה. המטרה: להגיע לייצור של 350-400 מכוניות בשנה, תוך 3-5 שנים.
אגב, הסימן המסחרי של ויזמן – לטאה או סוג של שממית הנקראת Gecko – יכול ללמד לא מעט על קו המחשבה והכיוון המקורי של האחים ויזמן. "ה-Gecko מסמל אחיזה, דבקות במשימה ו-וורסטיליות", מסביר פרידהלם ויזמן. "אבל, בחרנו בו לעטר את מכוניותינו מסיבה נוספת: לא משנה באיזה מצב נמצא החישוק או גלגל ההגה עם הסמל המוטבע בו – ה-Gecko לא נראה כאילו הוא ממוקם הפוך...". אפילו המפעל החדש – שדרוג של הסדנה המקורית - שהוקם לאחרונה בדולמן שליד מינסטר שבגרמניה, עוצב כלטאה ענקית.
ויזמן – יומולדת 20
צילום: מנהל
רודסטר MF3

את המפעל החדש יוצאת מדי יום עבודה בממוצע מכונית אחת שמיוצרת בעבודת יד, כאשר למעשה אין שתי מכוניות זהות. מאות סוגי עור, צביעה, חישוקים, אביזרים וסוגי עץ הם חלק מהמבחר העצום העומד בפני הרוכש בבואו להזמין את מכונית הספורט שלו, שתיתפר על-פי מידותיו, גחמותיו ותקציבו. האפשרויות העומדות בפני הלקוח מגיעות לקיצוניות ולירידה לפרטים עד לרמת סוג התפר המבוקש (!) לעור שמכסה את המושבים, גלגל ההגה וכיו"ב, כאשר כחלק מהשירות עומד לרשות הרוכש העתידי המתחבט איש מכירות מיוחד, שילווה אותו לעיתים במשך יום שלם בבחירת החבילה המועדפת עליו.
כ-50% מסך המכוניות אותן מוכרים בויזמן נמכרות בשוק הגרמני המקומי. 50% הנותרים נמכרים בשאר מדינות אירופה כאשר כמעט מיומה הראשון מתקשה הסדנה לעמוד בקצב ההזמנות ובדרישה. לאחרונה נפתחה סוכנות בבודפשט, המצטרפת לסוכנויות רשמיות במדינות רבות באירופה, כאשר אנשי ויזמן מקווים באמצעותה ודומות לה להעלות את מחזור המכירות העומד כיום על כ-26 מיליון יורו בשנה לכדי 40-45 מיליון יורו תוך שלוש שנים. בתערוכת ז'נבה הקרובה (פבר'-מרץ 2009) תציג ויזמן לראשונה גרסה עם הגה ימני לשוק האנגלי לצד הפתעה – סדרה כל-חדשה שלגביה לא נמסרו פרטים נוספים.
לציון חגיגות ה-20, כמובן שאי-אפשר בלי גרסאות מיוחדות, וגם הפעם ב.מ.וו "תורמת" את שלה לחגיגה. הרודסטר (MF3) תוצע במהדורה מצומצמת של 30 יחידות עם מנוע ה-M3 CSL שכבר אינה מיוצרת, עם 360 כוח-סוס ובעבור מחיר המתחיל ב-135,000 יורו. גרסאות 20-השנה תהיינה רחבות במקצצת מאחור ויכללו עיצוב ולוגואים ייחודיים.