אחרי שבסוף השבוע האחרון נתבשרנו על מגעים למיזוג אפשרי בין שתי ענקיות מדטרויט, GM וקרייזלר, מגיע לשולחננו מידע אחר אודות הענקית הנוספת מהטרילוגיה האמריקנית, פורד. המידע הפעם דווקא מגיע מהעיתונות היפנית הגועשת על כך שפורד, היצרנית הרביעית בגודלה בעולם, שוקלת למכור את אחזקותיה במזדה. שתי החברות, פורד ומאזדה מכחישות את העניין מכל וכול, אך כדור השלג כבר נוצר.

פורד ומאזדה, האם דרכיהן נפרדות?* הקונגרס האמריקני מסייע ומזרים 25 מיליארד דולר לדטרויט
* נחשפה: מאזדה3 החדשה
* האם בכירים בפורד נוטשים את הספינה?
* מכירות בארה"ב: היפניות נוטלות את ההובלה
* מכירות בארה"ב: המותגים האמריקנים צונחים
* שנה קשה לפורד? לא לבכירי החברה
* ג'י לנו קורא לתעשית הרכב האמריקנית: התחילו לעבוד כמו שצריך
ב-1979 רכשה פורד 25% ממניות החברה היפנית כאשר ב-96 הגדילה היצרנית האמריקנית את אחזקותיה במאזדה לכדי 33.4%. אחוזים אלה כבר העניקו לפורד את השליטה בהחלטות החברה. לאורך השנים שתי היצרניות שיתפו פעולה, ופיתחו דגמים שונים על בסיס פלטפורמות ומכלולים משותפים, מאזדה3 ופורד פוקוס למשל או מאזדה2 ופורד פיאסטה החדשה. במרוצת הזמן מאזדה הפכה לרווחית, ועוד הרבה יותר בתקופה האחרונה, פורד לעומת זאת, על סף קריסה. בפתחה תוכנית התייעלות גרנדיוזית שכבר מיושמת הלכה למעשה, אך המציאות תופחת על פניה פעם אחר פעם וכיסיה מדלדלים מדי מאזן חודשי. גם מכירת אסטון מרטין לקבוצת משקעים מכווית לפני כשנה (תמורת 925 מיליון דולר), מכירת יגואר ולנד רובר לטאטא לפני מספר חודשים (תמורת 2.3 מיליארד דולר) כנראה שלא ממש עזרו למלא את כיסיה המתרוקנים. מחירי הנפט הגבוהים (למרות שבחודשיים האחרונים הם נמצאים במגמת ירידה) המיתון העולמי ומשבר הסאב-פריים בארה"ב בפרט, בוודאי שאינם עוזרים למצבה ורק משחיזים את הסכין המוטל על צווארה.

על פי אנליסטים, מכירת מניות מאזדה תניב לפורד כ-1.36 מיליארד דולר, סכום נאה לכשעצמו, אך מתגמד לעומת הפסדיה המצטברים של החברה אשר עומדים על כ-23.9 מיליארד דולר מאז סוף 2005. מי ירכוש את מניות מאזדה? גם כאן ההשערות רבות וכוללות את בית ההשקעות 'סומיטומו' בית ההשקעות 'איטוצ'ו', קונצרן הרכב ההודי טאטא (שכאמור זה אתה רכש מידי פורד את יגואר ולנד רובר) וחברת מאזדה עצמה.