על המכונית הזו סיפרנו לכם כאשר פיז'ו חשפה אותה לראשונה, לפני למעלה מחודש. אז היתה החשיפה חלקית מאד, כולל תמונות חשוכות. עכשיו הוצגה המכונית בפריז, והיא מתגלה במלואה. בעת החשיפה הראשונית הצהירה פיז'ו על שם חלקי בלבד, RC? (כן, כולל סימן-השאלה); הכינוי המלא, RCHymotion4, מצביע על יחידת הנעה היברידית חדשה ומתקדמת עם הנעה לכל ארבעת הגלגלים (הכינוי Hymotion מופיע גם בדגמי קונספט אחרים שחשפה פיז'ו בפריז, רכב הקרוסאובר 'פרולוג הימושן4' והקטנוע משולש-הגלגלים 'הימושן3', כאשר בכל המקרים הספרה מציינת את מספר הגלגלים המונעים). במקרה של ה-RC (לשם הנוחות נקרא לה כך מעתה ואילך) מדובר במנוע בנזין 1.6 ל' טורבו מהדור הסדרתי הנוכחי (שפותח יחד עם ב.מ.וו) המשמש בין היתר את ה-207 וה-308, כאן בהספק של 218 כ"ס; אליו מתווסף מנוע חשמלי בהספק מירבי קבוע של 54 כ"ס, כאשר לפרקי זמן קצרים ניתן לקבל 95 כ"ס.
תערוכת פריז: פיז'ו RCHymotion4
צילום: מנהל
אולי ההפתעה הגדולה ביותר היא תצורת המרכב והמבנה הבסיסי של ה-RC. בניגוד לדגמי RC-קונספט קודמים, מדובר במכונית ל-4 נוסעים, סוג של קופה עם 4 דלתות ומקום ל-4 נוסעים (כן, כמו הלמבורגיני אסטוק שהיא מכוכבות התערוכה בפריז, וכמו הפורשה פאנאמרה הממשמשת ובאה). אבל – וכאן החידוש האמיתי – מנוע הבנזין לא ממוקם מלפנים אלא במיקום מרכזי, לרוחב השלדה ומאחורי תא הנוסעים! כדי להבטיח מרחב-פנים נאות, המושבים הקדמיים מוקמו הרחק לפנים ככל הניתן. אפילו תא המטען, אומרת פיז'ו, שמר על קיבולת מספקת. מנוע הבנזין מניע, כמובן, את הגלגלים האחוריים (דרך תיבת 6 הילוכים רובוטית). ואילו המנוע החשמלי – הממוקם מלפנים – מניע את הגלגלים הקדמיים; מערך המצברים, מסוג ליתיום-איון, ממוקם היכן שבאופן שגרתי עובר גל ההינע לאחור, ב'תעלת' ההינע במרכז ובתחתית המרכב, מיקום אופטימלי מבחינת מרכז המסה.
תערוכת פריז: פיז'ו RCHymotion4
צילום: מנהל
ניתן להפעיל את הרכב במוד חשמלי בלבד (בתחילת נסיעה, בסביבה עירונית, במהירות נמוכה וכו', לטווחים קצרים), על מנוע הבנזין לבדו (בשיוט קבוע למרחקים ארוכים), או בשילוב של שניהם לצורך ביצועים מיטביים כאשר אז – בעת שימוש במלוא התפוקה הרגעית של המנוע החשמלי – עומדים לרשות הנהג 313 כ"ס משולבים (המומנט המירבי הוא 10.4 קג"מ מהמנוע החשמלי בגלגלים הקדמיים (ו-18.2 קג"מ במצב המקסימלי לפרקי זמן קצרים), ו-28.6 קג"מ ממנוע הבנזין בגלגלים האחוריים. השילוב מתבצע גם כאשר נדרשת הנעה כפולה בשל תנאי הכביש. מיותר לציין כי טעינת המצברים מתבצעת גם בעת האטה, על-ידי בלימה רגנרטיבית. למעשה, פיז'ו מתייחסת למנוע החשמלי/גנרטור כאל מרכיב בעל משמעות ביכולת הבלימה של ה-RC.
תכנון אווירודינמי מתקדם הכולל בין היתר כונסי-אוויר מתכווננים וכיסויים מיוחדים על הגלגלים הביא למקדם-גרר מרשים של 0.24 בלבד, מרכיב חשוב בחסכון בדלק וצמצום פליטת מזהמים הקשורים לשריפת דלק. גם חסכון במשקל הוא סעיף חשוב להשגת אותן מטרות, וכאן מספרת לנו פיז'ו על שימוש באלומיניום לצורך מבנה השלדה המרחבית, כאשר הפנלים החיצוניים עשויים כולם חומרים מרוכבים. המשקל הכללי המוצהר הוא 1,425 ק"ג בלבד, עם כל הנוזלים ומיכלי דלק מלאים. בהחלט מרשים למכונית שהיא בעלת ממדים כלליים של קטגוריית הסלון. ה-RC יושבת על בסיס גלגלים ארוך של 2.90 מ', אורכה הכללי 4.72 מ', רוחבה 1.905 מ' וגובהה – 1.235 מ' בלבד. הצמיגים, אגב, הם בעלי מידות סבירות במפתיע יחסית למכונית תצוגה, 225/45-19.
תערוכת פריז: פיז'ו RCHymotion4
צילום: מנהל
גם רכיבי המיתלים עשויים אלומיניום, ואנו מוצאים כאן טכנולוגיה חדשנית המכונה Kinetic H2 CES. טכנולוגיה זו פותחה על ידי חברת Tenneco, העוסקת ברכיבי מיתלים וברכיבי בקרת פליטת מזהמים לתעשיית הרכב. מדובר בחיבור הידראולי בין בולמי הזעזועים בצד ימין ושמאל, הבא במקום מוטות ייצוב ומאפשר ביטול זווית גלגול בפניות מבלי לפגוע ביכולת ספיגת המהמורות.
השורה התחתונה היא מהירות מירבית של 295 קמ"ש, האצה ל-100 קמ"ש בתוך 4.4 שניות בלבד, ומ-80 ל-120 קמ"ש ב-3 שניות קצרות – וכל זאת עם צריכת דלק ממוצעת של 22.2 ק"מ/ליטר ופליטת CO2 של 109 גרם לק"מ. בהחלט מרשים, כמו המכונית כולה. היא אמנם אינה מיועדת לייצור, אך מצביעה על כך שגם בעתיד 'נקי' אפשר להנות מנהיגה במכוניות מלהיבות.