רמת קושי: בינוני קשה. נדרש ניסיון קודם בנהיגת שטח. בעונות גשומות מים ובוץ מקשים עוד יותר על הנסיעה. מפות: טיולים וסימוני שבילים 1 החרמון, הגולן ואצבע הגליל בהוצאת החברה להגנת הטבע. ציוד נדרש: ציוד חילוץ, בגדים יבשים להחלפה, גזיה, קפה, מים, מיכל מלא. ציוד ניווט: GPS מגלאן אקספלוריסט 210. רכב הטיול: ניסאן נאווארה סטנדרטי. ספרים: מדריך צמחי ארץ ישראל. מקומות לפיקניק: במעברי היובלים של הפאג'ר מקומות מוצלים עם בריכות מים טבעיות נקיות ומהנות. מקום לאכול: ראש פינה, דוריס קצבים. פינוקים: כוס אספרסו מצוינת בצומת מחניים. השביל ההולך לאורך רמת הגולן משופע באבני בזלת שתולות ובנחלים החוצים אותו ועליהם מדרגות בזלת אכזריות. לא לחינם זכה השביל לכינוי ^ציר המוסכים^, רבים מצאו עצמם תקועים במהלכו. הוא אומנם מציג דרישות עבירות בינוניות אבל טומן בחובו פוטנציאל נזק גבוה. הסוד, כמו בכל נסיעת שטח הוא סבלנות. אל תהססו לעצור, לפרוש שמיכה לפתוח את ערכת הקפה (שמותר לפעמים גם לבשל בה תה צמחים מעורר). שמירה על ריכוז וסבלנות יעבירו אתכם בשלום בציר הזה. אין מקום למהר, את שעון העצר השאירו בבית והניחו לנוף, אוויר הפסגות ונקודות המים הקרירות להרחיב את דעתכם. בדרך שערי בקר רבים זכרו לסגור אותם לאחר מעבר. ישנם שטחים ממוקשים רבים אך הם מגודרים. הרבה בעלי חיים לאורך המסלול (חזירי בר, זאבים, יעלים, סרטנים, דגים ועוד). אורך המסלול (תלוי באורך העצירות) יכול לנוע בין 6-10 שעות, צאו מוקדם. המסלול נתחיל במסע מצומת מחניים, שם נפנה לכיוון מזרח על כביש 91. נ.צ 212913, 26229 10.6 משמאלנו אנדרטת מצפה גדות, נרד מהכביש ונקיף את האנדרטה מימין לתוך שביל בסימון ירוק. נ.צ 210303, 268990 איפוס 0.2 מזלג שבילים, ממשכים לשמאל. 1.2 נצמדים לימין וממשיכים ישר. 2.5 מצטרפים לשביל וממשיכים ישר. 2.6 צומת שבילים, נמשיך ישר בינות הכוורות. איפוס 0.2 מזלג שבילים, נמשיך במגמה שמאלה. 1.7 שביל רגלי בסימון אדום חוצה, נמשיך ישר. 4.5 מעבר מים, להיזהר ממדרגות הבזלת. 8.9 השביל מתפצל וחוזר, ממשיכים במגמה צפונית. 10.0 חוברים לשביל כורכר ממשיכים במגמה צפונית. 11.0 שבחך מתפצל, ממול שער בקר ממשיכים שמאלה על הסימון הירוק. 11.8 צומת שבילים, נמשיך ישר. 11.9 נחל פאג'ר. לחצות בצורה מחושבת וזהירה. 14.1 עוד יובל של נחל פאג'ר. לחצות בזהירות (מקום מומלץ לעצירה). 17.3 צומת שבילים, נמשיך ישר על הסימון הירוק. 18.7 צומת שבילים, נפנה שמאלה. נ.צ 211442, 275598 איפוס 0.5 מזלג שבילים, ממשיכים לימין. משמאלנו חורבות אין אל תינה. 1.9 טיפוס סלעי מתון וארוך. בהתאם לעונה כמות מים משתנות על השביל. 2.5 מימין תל דבשיה ועליו דקלים. נ.צ 211486, 277099 2.6 מזלג שבילים. מטפסים ימינה. 3.8 צומת שבילים, נמשיך ישר. 4.2 צומת שבילים, נפנה שמאלה אל שער הבקר. מימין כוורות. נ.צ 212480, 277310 6.4 צומת שבילים נפנה שמאלה. נ.צ 212204, 278056 איפוס 0.7 צומת שבילים, נמשיך ישר. 0.9 צומת שבילים, נפנה ימינה לסימון ירוק. 2.6 שביל משתלב משמאל, ממשיכים ישר על סימון כחול. 3.5 צומת שבילים, ממשיכים שמאלה על הסימון הכחול. 3.7 צומת שבילים, ממשיכים ישר על הסימון הכחול. 4.4 השביל הכחול פונה שמאלה ואנחנו איתו. 5.9 השביל הכחול פונה ימינה ואנחנו איתו. 6.5 שביל מצטרף משמאל, נמשיך ישר על הסימון הכחול. 7.2 כביש 959, עולים לכביש ימינה. איפוס 0.8 שמאלה לשביל בסימון אדום. זהירות. איפוס 2.7 השביל האדום הופך שחור, ממשיכים צפונה על סימון השבילים השחור. 3.9 צומת שבילים, נמשיך ישר. 4.2 צומת שבילים, נמשיך ישר. 5.8 צומת שבילים, נמשיך ישר. 6.2 שער בקר, השביל עובר לסימון אדום. נ.צ 212473, 286039 6.6 צומת שבילים, משמאלנו הישוב שמיר, נפנה ימינה לשביל בסימון אדום. השביל הופך מהיר וחלק יותר אל טומן בחובו שינויי גובה, תעלות ואבנים שתולות. סבלנות. 7.0 שמורת טבע נחל רחום. 7.3 צומת שבילים נצמדים לשמאל וממשיכים ישר. 7.7 מזלג שבילים, נפנה שמאלה. 8.1 נחל שמיר שמורת רחום. 8.5 צומת שבילים, נפנה ימינה לסימון האדום בינות הכוורות. 10.0 השביל מתפצל. נצמד לשמאל ונמשיך ישר על השביל האדום. 11.5 צומת שבילים, נמשיך ישר על הסימון האדום. 12.2 השביל האדום מטפס ימינה, מימיננו שדה מוקשים. נפנה ימינה. נ.צ 212344, 290700. השביל נפתח ומפתה להמשיך בזהירות ובסבלנות. 13.5 צומת שבילים, ימינה בירידה עם השביל האדום. 14.1 צומת שבילים, ממשיכים ישר. 14.4 מוצב בחריאת. 14.8 צומת שבילים, נמשיך ישר. 15.4 צומת שבילים, נמשיך ישר על הסימון האדום. 16.0 צומת שבילים, ממשיכים ישר. 16.9 פרות אדירות מימדים ומשאבת מים, ממשיכים ישר. 17.8 שער בקר אחרון להיום. 17.9 כביש 99. סעו בבטחה. הקיבוץ קיבוץ שמיר החדש הוא איחוד של הקיבוצים יסעור ושמיר ויוסד ב-1944 על ידי גרעין של חברי השומר הצעיר ברומניה. משמעות שמו - סלע חזק איתן ומקורו בספר יחזקאל. הקיבוץ מונה כ-600 משפחות העוסקות לאחר ההפרטה בתעשיות קלות אירוח ופנאי. למרות הנוף המרנין ידע הקיבוץ ימים קשים, במלחמת העצמאות הותקף הקיבוץ בידי הצבא הסורי ולמעשה עד מלחמת ששת הימים סבל היישוב מהתנכלויות צבא האויב. בישוב שמיר התגלו מספר דולמנים ששייכים לשדה דולמנים גדול באזור. התל תל בחריאת אכלס מוצב קטן של הצבא הסורי עד למלחמת ששת הימים. כיבוש המוצב הסורי הקטן הוא עוד אבן בסיפור ההתקפה החזיתית לכיבוש רמת הגולן והקרב הקשה על תל-פאחר. משימת הפריצה הוטלה על גדוד 51 של חטיבת גולני והתוכנית המקורית הייתה לכבוש את תל עזזיאת בפעולה רגלית בחסות החשיכה, אך לבסוף הוחלט על תקיפה גלויה מלווה בזחל^מים וטנקים. עם התוכנית החדשה הוטל על הגדוד לכבוש גם את מוצב בחריאת, ששכן מדרום לתל עזזיאת. פקודות מבצעים ופלוגת זחל^מים של גדוד 51, כבשה את מוצב בחריאת ואת תל עזזיאת אך הגיעה לתל פאחר לאחר שהושלם כיבושו. החזיר חזיר הבר (שקרוב לוודאיי תפריעו את מנוחתם במהלך המסלול) נפוצים כמעט בכל הארץ. הוא חי בחורשים בחורשות ובפרדסים והוא נחשב לגדול שבין חיות הבר בארץ (משקל זכר בוגר יכול להגיע עד 200 ק^ג). חזירי הבר חיים במסגרת משפחתית נטולות זכר כשאם היא השולטת. להקות חזירים גדולות יכולות להיות מורכבות ממספר תאים משפחתיים שאוחדו. הזכרים נודדים בגפם. גופם של הזכרים וניביהן גדולים יותר. הם ניזונים מכל הבא לחוטם וזה משמם אותם לנבירה וחיטוט לצורך מציאת מזון (חזירי בר הם כלי מציאת הכמהין הנפוץ באירופה). חזיר הבר פעיל בעיקר בלילות ועיקר היום משמש לרביצה בנקודות מוצלות. הבריכה לא היה קל להיות קצין סורי בגולן שלפני המלחמה. חם, משעמם וכולם מדברים ערבית מסביב. לאורך קו המוצבים קיימים מספר בריכות מים שזכו לכינוי ^בריכות הקצינים^, על שם הקצינים הסורים שהשתמשו בהם בכדי לשכוח את תלאות היום. המסלול שלנו עובר בצמוד לבריכת הקצינים של הג'ילבון. ליד הבריכה – שרידי תחנת קמח – ומסביב לבריכה עצמה איקליפטוסים המשרים צל נעים. זהו מקום טוב לעצירה רטובה כשתחתיכם נפרש עמק החולה.