בישראל, מהילת דלקים, ועוד במים, מתקשרת מיד לתחנות דלק המרמות את לקוחותיהן ונזקים כבדים למנועי המכוניות. אלא שמתברר שלא תמיד תערובת של מים ודלק היא דבר רע, ולפעמים היא אפילו דבר טוב מאוד – אם עושים זאת כמו שצריך, כמובן. אחת החברות שעושה זאת כמו שצריך, היא חברת Lubrizol, המערבבת מים, סולר ותוסף מיוחד ליצירת אמולסיה (תחליב) שלא רק שאינו מזיק למנוע, אלא גם בעל יכולת מוכחת להפחית את פליטת החלקיקים ותחמוצות החנקן, שני המזהמים העיקריים במנועי דיזל, בצורה ניכרת. השם המסחרי של התחליב הוא PuriNOx, והוא קיים במספר הרכבים שונים בהתאם לשימוש ולתנאי העבודה. הוא כולל בין 10% ל-20% מים, כ-3% תוסף מיוחד המייצב את האמולסיה והשאר הוא סולר רגיל. בתנאי מזג אוויר קרים במיוחד מוסיפים למערכת גם מעכבי קפיאה ברמה של אחוזים בודדים, ואחוז הסולר יורד עד ל-74% בלבד מהתערובת הסופית. לא מדובר במוצר חדש בעולם – כבר ה-2002 הוא זכה באישור ה-EPA לשימוש כדלק בכלי רכב הנעים על גבי כבישים, ועוד לפני כן הוא זכה להכרה כ^דלק אלטרנטיבי^ בקליפורניה, אולם עכשיו הוא מגיע גם לארץ ולכבוד כך הוצג בפני המשתתפים בכנס מהנדסי הרכב ה-27 בשבוע שעבר. היתרון העיקרי של התחליב הוא בכך שאינו דורש התאמה כלשהי של המנוע לעבודה איתו, וניתן פשוט לשפוך אותו לתוך מיכל הדלק ולהתניע. זה מושג בזכות העובדה שטיפות המים בתחליב מוקפות בסולר, כך שרכיבי המנוע השונים לא באים איתם במגע, אלא אך ורק עם הסולר. התוצאות, כפי שהוכח בניסויי שטח בעולם וגם בניסוי שנערך בארץ בשיתוף חברת דן ואוניברסיטת בן גוריון, מרשימות. פליטת החלקיקים קטנה בשיעור ממוצע של יותר מ-40% (ועד 82% במקרים מסוימים) ופליטת תחמוצות החנקן (או NOx בלעז) פוחתת אף היא בשיעור מרשים של כ-14% בממוצע. המנגנון שעומד מאחורי השיפור בפליטת העשן והנוקסים הוא אידוי טיפת המים הכלואה בתוך הסולר, זה מוריד את הטמ' בתא הבעירה (טמ' גבוהה בתא הבעירה היא זרז משמעותי מאוד ליצירת תחמוצות חנקן) ומפרק את טיפות הסולר לרסס עדין יותר, שנשרף בצורה טובה יותר תוך יצירת פחות חלקיקי פיח. מהצד השלילי ניתן לציין כי הדלק אינו מתאים לכל מנוע דיזל, אלא רק למנועים בהם לחץ ההזרקה נמוך מ-300 באר (משמע עד מנועים העומדים בתקן יורו3, כולל חלק ממנועי יורו3) פליטת ה-HC ו-CO, שניהם תוצרים של בעירה לא מושלמת, גדלה (אבל מדובר בגזים הניתנים לטיפול בקלות בקטליזטור, בניגוד לנוקסים ולפיח); ההספק יורד במעט וצריכת הדלק עולה בכ-3%. אולם יש לשים לב כי צריכת הסולר יורדת למעשה, משום שכל ליטר תחליב מכיל, כאמור, רק 840 סמ^ק סולר. אם תצליח החברה במאמציה לשכנע את משרד האוצר למסות אך ורק את רכיב הסולר בדלק, מחיר התחליב יהיה כלל הנראה מעט נמוך משל סולר לתחבורה – מה שעשוי להיות תמריץ חזק עבור משתמשים פוטנציאלים. ומי הם אותם משתמשים פוטנצליאלים? לדברי נציגי החברה הם אינם מכוונים את המוצר למשתמש הפרטי הנוהג בסיטרואן ברלינגו או טויוטה הילקס ישנים – בשל שילוב של בעיית ההפצה ויעילות פחותה במנועי קטנים – אלא לחברות המפעילות ציי רכב כבד, כלים הנדסיים, גנרטורים או רכבות. לטענתם, רוב האוטובוסים העירוניים הנעים בגוש-דן, למשל, מתאימים לתדלוק בתחליב וקצת פחות עשן אוטובוסים יכול רק לעזור.