מאחור פחות בטוח למבוגרים?ה-ADAC, מועדון הנהגים הגרמני, בדק נתונים מאלפי תאונות עם נפגעים והגיע למסקנה מדאיגה: היושבים מאחור לא זוכים לרמת הגנה טובה כמו היושבים מלפנים. ה-ADAC הוא ממועדוני הרכב הגדולים באירופה, עם למעלה מ-17 מיליון חברים. השפעתו רבה בעולם הרכב בכלל, בזה הגרמני בפרט, ובין היתר עורך המועדון בדיקות בטיחות שונות בעצמו וחבר ב-Euro NCAP.

המועדון פרסם לאחרונה נתונים מעניינים ומטרידים למדי, אודות רמת הבטיחות המוצעת ליושבים מאחור במכוניות בהשוואה ליושבים מלפנים. ב-ADAC בדקו וניתחו נתוני תאונות רבות, וההתייחסות הינה כללית ולא ספציפית לרכב מסוים. מסקנות הבדיקה פשוטות: היושבים מאחור חשופים יותר לפגיעות קשות. והסיבה: אמצעי ההגנה מאחור פחות איכותיים ויעילים. המועדון השתמש במונח 'לוקים בחסר', והתכוון בכך גם לאיכות ומיקום המערכות השונות, ולא רק לאיכותן או יעילותן.
בבדיקה התברר שבמכוניות רבות החגורות ומנגנון ההפעלה שלהן ארכאים, וכי אמצעי בטיחות נוספים מציגים יעילות נמוכה או לא ממוקמים כראוי. משענות הראש למשל, ממוקמות לא פעם רחוק מדי מראשי הנוסעים והמבנה שלהן פחות מתאים לתנועת הראש בתאונה. מניתוח תאונות רבות הסתבר גם שההגנה הצידית מוזנחת, ואפילו כאשר יש כריות אוויר, הן פחות יעילות מאלו המצויות מלפנים. במכוניות רבות כלל אין מותחני חגורות מאחור ואילו באילו שכבר יש, מדובר לרוב ממותחני חגורות מהסוג הפשוט יותר, ללא נעילה הדרגתית המקטינה את הלחץ על גוף הנוסע.

ילדים בכל זאת עדיף מאחור
נקודת האור העיקרית מהדו"ח של ה-ADAC, נוגעת לילדים. לפי הבדיקות של אנשי הארגון, ילד במושב בטיחות תקין שהוצב כראוי, יהיה מוגן יותר בספסל האחורי, מאשר במושב הנוסע מלפנים. ממצא זה מצטרף לשורה של מחקרים בנושא, שהצביעו על מסקנות דומות.