באופן לקוני ונטול פרטים הודיעה היום (ה') 'כלל תעשיות', מקבוצת IDB, על חתימת הסכם מסגרת עם חברת 'BYD' הסינית, ליבוא מכוניות היברידיות ארצה. בינתיים ללא פרטים נוספים כמו, מועד תחילת הייבוא או אילו דגמים צפויים להגיע.
קונצרן BYD הינו אחד מיצרני הסוללות הגדולים בעולם, וחטיבת הרכב שלו שואפת לנצל את היתרון בנושא. בחודש מרץ האחרון, הגיעה BYD לתערוכת ז'נבה ושם חשפה מכוניות עם דמיון בוטה לדגמים של טויוטה (קורולה ואייגו) ושברולט קוריאה (אופטרה 5 דלתות). אבל לא המכוניות הן אלה שעניינו את באי דוכנן היצרנית בתערוכה, אלא הטכנולוגיה החשמלית שמאחוריהם. אז, בתערוכת ז'נבה, הודיעו קברניטי החברה כי תוך שנתיים או שלוש הם יעמדו בתקינה אירופאית למכוניות היברידית נטענות (מה שממכונה בעגה המקצועית PLUG IN). הם אף הצהירו כי בכוונתם לעמיד את מבחר הדגמים הרגילים בתקינה אירופאית בהמשך הדרך.
ה-F6-DM נוסעת על כוח חשמלי בלבד לטווח של כמאה ק"מ
כאמור בינתיים הכל מעט מעורפל, כך שלפחות כרגע עדיין לא ברור מתי יעמוד קו המוצרים שלה בתקינה האירופאית – מה שיפתח את הדלת ליבוא לישראל. עם זאת, ברור שאם אכן יחל יבוא ארצה של דגמי BYD, יגיעו גם הכלים ה"רגילים" ולא רק היברידיים או חשמליים.

מעניין לציין שהיצרנית הסינית כבר היתה במגעים עם כמה יבואני רכב בארץ, ושמועות דברו בתחילת השנה על קשר מתקדם ביותר עם 'חברת המזרח', יבואנית לנד-רובר. כך או כך, מדובר ביצרן הסיני השני עם קשר רשמי ליבואן ישראלי (גם לחברת 'כלמוביל' קשר עם ג'ילי אבל בינתיים הוא מוגבל למדינות הבלקן).

מי את BYD
BYD הפכה ליצרנית רכב רק בשנת 2003, עת רכשה חברה סינית קטנה בשם 'קינשואן מוטור' (Qingchuan Motor). המכונית הראשונה של BYD, ה-F3, נחשפה במזרח הרחוק ב-2005 והציגה מראה דומה באופן חשוד לטויוטה קורולה היוצאת (אפילו בסיס הגלגלים זהה). המכונית עצמה אגב, נשענת על מנוע של מיצובישי.
תחום מומחיותה של החברה אינו רכב, אלא ייצור סוללות למכשירי טלפון סלולארי. בין לקוחותיה נוכל למצוא את נוקיה ומוטורולה. היה זה כנראה רק עניין של זמן עד שישולבו אגפי החברה השונים ובתערוכת ז'נבה האחרונה זה קרה, היצרנית הגיעה עם גרסאות היברידיות ל- F3 ול-F6 – המשפחתית הגדולה שבאמתחתה.
IDB תייבא את דגמי BYD הסינית
צילום: מנהל
ויש גם את ה-F8. הוצגה בנובמבר 2007 ולה מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (140כ"ס)
BYD מכנים את המערכת ההיברידית שלהם 'DM' (ר"ת: Dual Mode) וטוענים כי ה-F6-DM נוסעת על כוח חשמלי בלבד לטווח של כמאה ק"מ, ועוד כ-300 ק"מ באמצעות מנוע הבנזין שטוען את הסוללות. לדבריהם, סוללות אלו מסוגלות לטעון עד 50% מקיבולתן תוך עשר דקות בלבד, בעוד טעינה מלאה תארך תשע שעות.
כמובן שלתערוכת ז'נבה BYD לא הגיעה סתם כך, אלא במטרה למצוא שותפה אסטרטגית להמשך הדרך. בינתיים לא דווח על הסכם שנחתם כך שנפחי הייצור של היצרנית צפויים להישאר קטנים יחסית; רק 100,000 מדגמי ה-F3, למשל, יוצרו בשנה וחצי הראשונות. כולן לשוק הסיני המקומי.
ב-BYD, מדברים על הגעה לקצב ייצור של 2,000 כלים לחודש מהדגם ההיברידי. זה מתוכנן להופיע בשנה הבאה, אבל כפי שנין לראות מהמספרים, גם כאן לא מדובר בכמויות גדולות. בכל מקרה היומרות לעתיד אינן צנועות, BYD שהחלה את דרכה בתחום בהשתלטות על יצרנית מכוניות סינית קטנה ועלומת שם, רוצה להיות חברת הרכב הגדולה ביותר בסין.