מאקסוס – ראש החץ של GAZ למערב
צילום: AutoReporter
קונצרן הרכב הרוסי GAZ מאיץ ומרחיב את מסע חדירתו למערב אירופה באמצעות מותג חדש: מאקסוס. השם משמש כיום דגם – ואן מסחרי – המוצע בהיצע יצרנית כלי רכב מסחריים ומשאיות קלות מברמינגהם, LDV, הנמצאת בבעלות מלאה של גאז. המאקסוס הושק ב-2005 והיה פרי שת"פ בין LDV לדייהו. עוד בטרם הבשילה העסקה לכדי ייצור, נרכשה דייהו על-ידי GM (ב-2000). בסופו של דבר רכשה LDV הלכה למעשה את כל המפעל שהוקם עבור המאקסוס בפולין מידי GM, והעבירה את פס הייצור במלואו למפעליה שבאנגליה. LDV עצמה נרכשה על-ידי הקונצרן הרוסי ב-2005.
בימים אלו נערכת תערוכת הרכב הכבד והמסחרי הבי"ל החשובה בהאנובר, גרמניה, ובמסגרתה חשפה גאז את המאקסוס – אך הפעם כמותג עצמאי חדש. לצד מגוון וואנים ומסחריות בגרסאות שונות – כולן על בסיס אותה השלדה אך באורכי בסיסי גלגלים שונים – הוצג דגם חריג שעורר התעניינות רבה: ה'אלקטרו מאקסוס', וכשמו כן הוא: מונע באמצעות חשמל. הגרסה שהוצגה הנה משאית קלה (משקל כולל של 3,500 ק"ג) עם ארגז פתוח ומנוע חשמלי בהספק 30 קילוואט (כ-41 כוח-סוס, בתרגום חופשי), שפותחו באנגליה על-ידי LDV על בסיס אותו 'מאקסוס' בהיצע העדכני שלה. למעט עדכונים מינוריים בסביבת הנהג, אין הבדל בין גרסאות החשמל לגרסאות המוכרות, לוגמות הסולר, למעט מתחת לחופת המנוע. זה האחרון מעביר את כוחו אל הגלגלים האחוריים באמצעות גיר 5-הילוכים ידני. מצברי ליתיום מבטיחים טווח נסיעה של עד 160 ק"מ בין הטענה להטענה, ומהירות מרבית של 90 קמ"ש.
בגאז טוענים כי מדובר ברכב מוכן לייצור וכי מספר אבות-טיפוס כבר נוסעים באנגליה. בכוונת גאז להתחיל בשיווק מיידי של המאקסוס החשמלי במגוון גרסאות מרכב בקרוב ל-20 מדינות במערב אירופה, באמצעות רשת סוכנויות חדשות שהוקמה לשם כך. טרם נמסרו מחירים אך סביר להניח שיהוו בעיה קשה עבור היצרניות הקיימות זה מכבר בשוק כלי הרכב המסחריים מונעי החשמל, העולה ופורח באירופה.