עיון מעמיק בהיסטוריה המפוארת של ממלכת שוודיה מגלה שמלבד היותה היום אחת הארצות המתפתחות והמתקדמות ביותר בעולם, היא גם טומנת בעברה סיפורי מלחמה מרתקים ומאבקי שליטה שנמשכו לאורך מאות שנים.חברת וולוו היא אולי אחד הסמלים המזוהים ביותר עם שוודיה, וכמו ההתפתחות והקדמה הניכרת בכל פינה בשוודיה, כך גם וולוו דואגת להתקדם ולהתפתח כדי לשמור על הקצב של תעשיית המשאיות העולמית. בארץ מחזיקה וולוו בראשות טבלת המכירות של המשאיות הכבדות מזה שנים, אבל היתה תחושה כי המעמד המבוצר התערער מעט לאחרונה וכי משאיות החברה נשארו מעט מאחור במירוץ החימוש של אמצעי בטיחות מתקדמים ועיצובי תא נהג מודרניים. כך שלאחר מתיחות פנים וחוץ קלות בשנים האחרונות, הוחלט בוולוו לערוך שדרוג יסודי למשאית הדגל שלהם, ה-FH. האם השינוי מהותי מספיק כדי לעמוד בקו אחד עם המתחרות והתעשייה? יצאנו לבדוק זאת במולדתה.

שדרוג
רוב יצרני הרכב והמשאיות בעולם מטביעים קו מנחה בהצגת המוצר החדש שלהם. בוולוו קראו לזה "שמים את הנהגים בפוקוס", והדגש בתכנון ועיצוב ה-FH החדשה הושם על תנאי המחייה: נוחות מקסימלית ומחשבה רבה על צרכיו של הנהג.
הצגת ה-FH החדשה לוותה ברעמים וברקים, תרתי משמע – המשאית עלתה לבמה רק אחרי מופע אורקולי קצבי, הנראה מתאים יותר למועדון לילה קליל מאשר למשאית כבדה. אם ניתן היה להעביר קולות ומראות דרך הכתב, בטוחני שאף בן אנוש לא היה נשאר אדיש לכך. כבר מהרגע הראשון ניכרת היוקרה בכל חלק במשאית – שלל הניקלים גורם לה להראות כמו רולס רויס מגודלת וחישוקי הסגסוגת המגודלים משלימים את המראה המרשים של הוולוו הזו. מלבד פנסי החזית שקיבלו קימור קל, גם שבכת הגריל הקדמי שונתה, הסמל עבר מהפך והפגוש הקדמי התחתון גדל מעט ועוגל בפינותיו כלפי הפנסים הראשיים. יחידות התאורה עצמן עברו את רוב השינוי וכעת הן כוללות פנסי קסנון ראשיים, פנסי ערפל כפולים ותאורת צד ייחודית המשמשת להארת השטח החשוך מימין בזמן פניה (אופציה) ולאפשר ראות טובה יותר של מפגעים נסתרים בלילה.
 
צידי המשאית נשארו ללא שינוי, מלבד ידיות פתיחה חדשות ומדרגה תחתונה מעוגלת, ואת רוב השינוי עברה ה-FH החדשה בתוך תא הנהג – אומנם רוב המתגים ופקדי הפיקוד נותרו כשהיו אך גם כאן ניכרת ההשקעה הרבה בפיתוח אביזרי נוחות ופינוק לנהג.
חומרי הריפוד והדשבורד נעימים למראה ומגע ואיכות ההרכבה מעולה. התלונה העיקרית היא כלפי הרצפה, שמשום מה עדיין גבוהה מידי ומפריעה לתנועה חלקה בתוך תא הנהג, אולם בדגם הגלובטרוטר-XL, הנהנה מתא נהג כפול, הדבר לא מורגש כלל.
בין שלל האביזרים החדשים ניתן למצוא כיסא נוסע מסתובב, מקרר, ארונית לבגדים, ארונית לחפצים אישיים, מיטה בעלת ראש מתכוונן, תאי אחסון עליונים גדולים, מסך LCD ועוד. רוב האבזור מגיע כסטנדרט אולם תוספות כמו חיבור ל-MP3, מיטה עליונה נוספת (לנהגים שלא אוהבים לישון ב"כפיות"), חיישני גשם ותאורה ועוד מספר חידושים יאלצו אתכם להיפרד ממספר לא קטן של "קרונות".
בצד הבטיחותי רשימת האבזור אף מתארכת, ולמרות שכמעט כל הציוד הוא אופציונלי בלבד ,עדיין יש להוריד את הכובע בפני מהנדסי וולוו על היצירתיות בנושא חשוב זה. מלבד פנסי הצד המוזכרים לעיל, ניתן למצוא כאן את מצלמות הראי לכיסוי השטח המת בזמן עקיפה (כמו ב-S80 החדשה); בקרת שיוט אקטיבית על בסיס חיישני רדאר, היודעת לשמור מרחק מהרכב לפנים עד כדי עצירה מוחלטת; מערכת לשמירת נתיב הנסיעה, אשר מזהה בעזרת המצלמות וחיישני תנועה חריגה מקו השוליים ומתריעה בעזרת צפצוף והודעה על צג המחשב; מערכת למניעת החלקה של הנגרר ומערכת למניעת התהפכות, מערכת הגנה מפני פריצה ואלימות ועוד כהנה וכהנה .
וולוו, שחרתה על דגלה את נושא הבטיחות, בהחלט מצדיקה את המוניטין שלה וברוב המערכות האלו היא החלוצה בתחום המשאיות (ולפעמים גם היחידה בעולם), אולם חבל שרובן מוצעות רק בתור אופציה ושחבילת אבזור בטיחות מקיפה מייקרת את מחירה של המשאית באופן כה ניכר.

הכוח
מתחת למכסה המנוע אין שינויים משמעותיים, ומלבד הספקים שונים בסדרת ה-FH (הנעים בין 480 כ"ס לבין 660 כ"ס), אין כל חדש. מנוע חדש שכן הוצג הוא ה-D11 המשמש את סדרת ה-FM, שגם היא נהנית משלל שיפורי העיצוב והאבזור בסדרת המשאיות החדשה של וולוו (כתבה נפרדת תופיע בגיליונות הבאים).
גיר ה-I-Shift הרובוטי והמוכר עבר שדרוג מקיף ותכנות מחדש, וביחס לדור הקודם – שהיה מסורבל ואיטי בהחלפת ההילוכים – הדור החדש מהיר יותר ,פעולתו חלקה יותר והוא מאוד קרוב לפעולתה של תיבה אוטומטית בכלי רכב פרטיים. בנוסף, ידית ההילוכים הורחקה מעט ממושב הנהג כדי לאפשר ישיבה נוחה יותר.
 
נהיגה ב-FH החדשה מתגלה כחוויה אמיתית. בדגם ה-660 כ"ס, שהועמס בכ-60 טון, היה נדמה כאילו אני נוסע ללא נגרר. לשם ההגינות אציין שהמשאיות שנמסרו לנסיעות המבחן נבדקו בשטח נסיעה קצר בתוך מתחם החברה, אשר כלל אומנם מספר סיבובים ,עליה קטנה ומדרון קל, אך עדיין היה לא מספיק ממצה ומקיף. ועם זאת, התחושה היא כי ה-16FH, הנהנית מהספק נדיב וזמין, לא תהיה בעיה לשחזר זאת גם בכביש הפתוח .
הנהיגה בשאר גרסאות ה-FH עברה בשקט מופתי ובנסיעה חלקה, ובזמן הקצר שניתן לי לבחון אותה ההתרשמות הכללית היתה של "משהו חדש", ששונה מהדגם הקודם בהרבה מובנים. מבחן מקיף יגיע, כמובן, תוך כמה חודשים, לאחר שהמשאית תעשה עליה לארץ הקודש.

סוף דבר
לאחר שנים בהן דשדשה וולוו בשולי הדרך בכל הנוגע לאבזור נוחות ובטיחות (למרות שליטה מוחלטת בראשות טבלת המכירות) היא מציגה משאית חדשנית, נוחה ומפוארת, המאובזרת במיטב האופציות האפשריות.
חבל רק שכשמתפזר עשן ההשקה וכבים זרקורי התצוגה המרשימה מסתבר שכדי לנסוע בטוח יותר ומוגן יותר צריך עדיין לשלם יותר. מן הראוי שחברה כמו וולוו הנרתמת למאבק בתאונות הדרכים בעולם תושיט יד ותכלול לפחות חלק מאביזרי הבטיחות כסטנדרט במשאית הדגל שלה.
בשיחה אישית עם קלאוס נילסון, נשיא וולוו, נאמר לי שבחברה ערים לשוק הישראלי למרות היקפו הקטן וכי תיבחן האפשרות לכלול חלק מאביזרי הבטיחות כסטנדרט. לנו רק נשאר לקוות שיבואני וולוו בארץ ידעו להעריך את אמון בעלי המשאיות במוצר הדגל של החברה, ובשיתוף עם וולוו העולמית אכן תספק את אבזור הבטיחות ללא תשלום נוסף.
בכל הקשור לנסיעה ונהיגה, לעומת זאת, התגלתה ה-FH כמשאית בעלת יכולות מרשימות, נוחות גבוהה ואיכות גימור חיצונית ופנימית מהטובות ביותר ועל כך בהחלט מגיע לוולוו ציון לשבח.


הכתבה הופיעה באוטו 270, גיליון אוגוסט 2008