אחת השאלות שכל נהג שואל את עצמו כאשר הוא עובר את המהירות באופן מודע היא "מה יהיה אם יתפסו אותי?", לשאלה הזו ננסה לתת מענה באופן מאוד לא שגרתי במאמר הזה ומיד תבינו למה.

בעצם ננסה להעמיד לרשותכם מחירון לנהיגה מהירה. לכאורה, אם היו הגדרות ברורות לחומרת הענישה עבור כל מהירות, הרי שמשימה זו היתה אמורה להיות פשוטה אולם אנו מתכוונים למחירון שיתן מענה לא רק לתחום ברירת הקנס אלא למחירון המבוסס על גזרי דין אמיתיים שניתנו ע"י שופטים בתיקי משפט רבים שהתנהלו בשנים האחרונות בארץ.

הסיבה למורכבות היא שקביעת גזר הדין ע"י השופט הינה מורכבת יחסית ונעוצה במספר רב של משתנים היכולים להשפיע על העונש שיקבל אדם במשפט תעבורה כאשר העבירה הנידונה הינה עבירת מהירות. כל זאת מבלי להתייחס לעובדה כי לכל שופט גישה אישית שונה. נציין תחילה את הפרמטרים השונים על מנת להבהיר לכם את חשיבותם.
לטובת העניין אנו נניח שהנהג מתייצב בפני השופט ומודה באשמה ובעובדות וכל מה שנשאר לקבוע הוא את גזר הדין. נדגיש כי אנו חישבנו עונשים ממuצעים ותיתכן סטייה מהותית מהעונשים שיפורטו להלן.

עבר תעבורתי
כאשר אדם עומד לפני שופט עברו התעבורתי גלוי לפני השופט, השופט יודע בדיוק אם אותו נהג הורשע בעבר, ואם כן כמה פעמים, ובאילו עבירות מדובר. השופטים אף כותבים זאת באופן גלוי במתן גזר הדין "לאור עברו העשיר של הנהג החלטתי להחמיר עימו במלוא חומרת הדין..." ולעומת זאת נהג שיתייצב לפני שופט שעברו התעבורתי נקי וללא דופי יכול בהחלט להנות מרחמיו של השופט שמבין שהיתה כאן מעידה חד פעמית. עבר תעבורתי נקי יכול להקל מאוד על חומרת העונש בעוד שעבר תעבורתי "עשיר" יחמיר עם הנהג.

השופט
ניתן לקרוא לפרמטר זה הגורם האנושי, ישנם שופטים אשר מחמירים מתוך אידאולוגיה עם עברייני מהירות וישנם כאלה שאולי מזדהים עימם ולכן מקלים בעת מתן גזר הדין. לרבים מכם זכורה אולי מלחמתו של כבוד השופט דב פולוק שישב בשעתו בבית המשפט לתעבורה באשקלון שנלחם במשך שנים בצורך המשטרה להוכיח שהממל"ז אכן מדוייק. לעיתים עורכי הדין יבחרו לדחות משפטים בידיעה שצפוי להתקבל תקדים משפטי ובכך לשפר את הסיכוי להוציא פסק דין טוב יותר עבור לקוחותיהם, דבר שלא היה עולה כלל בדעתו של אדם שניגש בגפו למשפט.

תזמון
להגיע למשפט ביום ראשון לאחר שסוף השבוע שלפני היה רווי בשפיכות דמים על הכביש יכול ליצור סיטואציה שונה לגמרי מבחינת נקודת הפתיחה של הנהג מאשר להתייצב למשפט בבוקר שאחרי שמכבי ת"א לוקחת את אליפות אירופה והשופט במקרה אוהד מושבע.

התביעה
ישנם תובעים אשר יעדיפו להציע עונש סביר בעיסקת טיעון עם נהגים ובכך לסגור את התיקים באופן מהיר ביותר גם אם העונש המוטל על הנהג יהיה קל יחסית. לעומתם עומדים התובעים אשר יעדיפו להעמיד את הנהג מול השופט למשפט ארוך ומייגע שניתן היה לחסוך ע"י עסקת טיעון הטובה לשני הצדדים.

השלכות נילוות
משרד הרישוי מקבל מבית המשפט דיווח על תיקים שהסתיימו, נאשם שלחובתו מספר רב של נקודות כמו גם נהג חדש יעדיפו לכלול בשיקוליהם גם נתון זה, לעתים על פני כל שיקול אחר.

עו"ד
זהו אולי הפרמטר החיצוני הבולט ביותר היכול להשפיע על תוצאת המשפט, ולכן נוציא פרמטר זה מתוך מחירון המהירות שלנו היות ושיקלולו משנה לחלוטין את התמונה.

נוסיף ונענה על שתי שאלות נוספות הנשאלות ע"י נהג העומד בפני האפשרות לגשת למשפט ו/או לבצע עיסקת טיעון עם התביעה.

האם העונש במשפט יכול לעלות על גובה הקנס שהוטל בדו"ח ברירת משפט?
אם הנהג ביקש להישפט כדי להוכיח את חפותו, עליו לדעת, כי הוא מסתכן בענישה העולה על גובה הקנס המצויין בדו"ח. נשמע מוגזם? בהחלט לא. כאשר יובא הנהג בפני השופט יפרשו בפני בית המשפט נסיבות המקרה, וכן עברו התעבורתי של הנהג. השופט יוכל אז להחליט כי בנסיבות שהתקיימו יהיה מוצדק בהחלט להטיל עונש העולה על זה המצויין בהודעת הקנס. יש לציין, כי באותה המידה לשופט ישנה יכולת להפחית את הקנס הקבוע בהודעת הקנס עקב נסיבות מקלות.

מהו הסדר טיעון?
רבים הם הנהגים ועו"ד שמגיעים לדיון לאחר שהגיעו להסדר טיעון עם התביעה. להליך זה קוראים "הסדר טיעון". משמעותו של "הסדר הטיעון" היא, ניהול משא ומתן עם התביעה המשטרתית המוביל להסדר טיעון. הסדר זה יכלול את העובדות המוסכמות על ידי שני הצדדים, את סעיפי האישום וכן את העונש. לדוגמא, נהג המואשם בנהיגה במהירות מופרזת של 140 קמ"ש, יכול בהסדר טיעון להודות בנהיגה במהירות של 119 קמ"ש, שהיא עבירה בגדר ברירת קנס, לסכם עם התובע על עונש, ולהתייצב בפני השופט ולהודות במסגרת ההסדר. בבתי משפט מסוימים ניתן אפילו לא להגיע כלל לשופט בבית המשפט והתביעה תגיש לשופט את ההסדר המוסכם..
עם זאת, עלולה להיווצר בעיה במידה והשופט לא מכבד את הסדר הטיעון, ומטיל על הנהג את מלוא העונש, שממנו הנהג חשש מלכתחילה, והוא לא יוכל לחזור בו מהודאתו. בד"כ הדברים אינם מגיעים לכדי כך.
המצב הקלאסי להיכנס להסדר טיעון הוא כאשר יש לנהג קלף שהתביעה לא תרצה להתמודד עימו במשפט, אולם הקלף לא מספיק חזק דיו בכדי להבטיח זיכוי במשפט ב-100%. לכן כדאי לו לנהג לזכות בציפור דרור אחת, מאשר להישאר עם שני תוכים דוברי יידיש על העץ.

בגיבוש טבלת העונשים הבאה הסתמכנו על יותר מ-20 גזרי דין שניתנו ב2-3 השנים האחרונות ע"י שופטים שונים מערים שונות ביניהם כב' השופט ש' יציב, כב' השופט מ דרורי, כב' השופט א' טננבוים, כב' השופט י' בכר, כב' השופט א' סלאמה, וכב' השופטת ד' קליימן.

עבירת מהירות בתחום העירוני 50 קמ"ש –
נרענן גם את זיכרונכם לגבי ענישה בתחום ברירת המשפט.
עד 70 קמ"ש – 250 שקלים ברירת משפט ללא נקודות.
בין 71 קמ"ש ל-80 קמ"ש – 750 שקלים ו-8 נקודות, ברירת משפט.
בין 81 ל-90 קמ"ש – הזמנה למשפט. יכול הנהג לצפות לקנס של 750-1,000 ש"ח כתלות בשופט ובעברו התעבורתי, כמו כן אם יש לו שלילה על תנאי יש לקחת בחשבון שהיא תופעל, החוק קובע בעבירה זו גם הטלת שלילה על תנאי ועשר נקודות.
בין 91 קמ"ש ל-95 קמ"ש – הקנס יגדל ל-1,000 שקלים וכן ילווה בשלילה בפועל של חודש עד שלושה חודשים, שלילה על תנאי ועשר נקודות.
מעל 95 קמ"ש הקנס יעלה לכ - 1500 שקלים וכן ילווה בשלילה של 3 חודשים, בשלילה על תנאי של 3 חודשים למשך 3-2 שנים ועשר נקודות.

בתחום הבינעירוני 90 קמ"ש –
עד 115 קמ"ש – 250 שקלים ברירת משפט ללא נקודות.
בין 116 קמ"ש ל-130 קמ"ש – ברירת משפט, 750 שקלים ו-8 נקודות
בין 131 קמ"ש ל-150 קמ"ש – יכול הנהג לצפות לעונש של 1,000-2,000 שקלים המלווה בפסילה בפועל של חודש ומעלה, בד"כ ינוכה מהפסילה חודש הפסילה המנהלתית שקיבל הנהג ע"י קצין המשטרה. תישקל גם שלילה על תנאי של 1-3 חודשים למשך 1-3 שנים הכל בתוספת של עשר נקודות.
בין 150 קמ"ש ל-180 קמ"ש – יהיה עונשו של הנהג 1,500-2,500 שקלים וילווה בפסילה בפועל של 3-7 חודשים, כתלות בעברו התעבורתי, כמו כן השלילה על תנאי תהיה של לפחות 3 חודשים ל 2-3 שנים ולא שכחנו את 10 הנקודות.
מעל 180 קמ"ש – יפרד הנהג בפועל לתקופה של כ-7-12 חודשים מרשיון הנהיגה שלו, יזכה לקנס של 2,000-3,000 שקלים ורישיונו ישלל למשך ששה חודשים על תנאי למשך 3 שנים ועשר נקודות כמובן.

ההתלבטות של כל נהג האם לקחת עו"ד למשפט צריכה להיות מורכבת משקלול הנזק הכולל הצפוי לו בגזר הדין. כל נהג יודע להאריך מה המשמעות הכספית של 3 חודשי שלילה של רישיון הנהיגה ומה המשמעות של קנס של 3,000 שקלים, ולכן עליו לשאול את השאלה האם הוא ניגש למשפט בגפו ומסתכן בקבלת העונש המירבי, או מסכן מראש סכום של כמה אלפי שקלים בתמורה לסיכוי לצאת זכאי או לכל הפחות להמתיק את העונש.
באופן כללי אפשר להגיד שלא משתלם להיתפס נוהג מהר את זה אולי כבר ידעתם לפני שקראתם מאמר זה, עכשיו אתם יודעים עד כמה זה יכול לכאוב.
הדרך הזולה יותר היא להשקיע מבעוד מועד באמצעי מניעה ולא להיתפס עם התחתונים למטה.