את החלק הראשון של מאמר זה סיימנו בהליך ההקראה, במרבית המקרים שבהם יגיע אדם מן השורה שאינו בעל רקע משפטי הליך ההקראה יהפוך מהר מאוד להכרעה וקביעת גזר דין, לאחר שהשופט והתובע יביאו את הנהג להודאה באשמה מלאה או מופחתת, ובעצם בזה יסתיים ההליך המשפטי.
החלק הזה עוסק במקרים בהם הנהג התייצב מול השופט בהקראה וכפר באשמה וביקש לנהל משפט הוכחות, או שהוא בחר שלא להופיע להקראה ואז ישפט בהיעדרו.שיפוט בהעדר הנאשם
אם לא תופיע בתאריך שנקבע למשפט תעבורה, השופט יראה אותך כאילו ויתרת על זכותך לטעון כנגד האשמה המיוחסת לך ויראו אותך כמודה באשמה. כן, ברירת המחדל היא שאתה אשם.
נאשם שהוזמן, ולא התייצב למשפט או להמשך המשפט, ייתפס כמודה באשמה, ובית המשפט יגזור את דינו. עם זאת, בית המשפט לא יטיל עונש מאסר או מאסר על תנאי, שלא בנוכחות הנאשם. אם לא תתייצב, אתה רשאי לשלוח טענותיך לעונש, בכתב. להלן ציטוט מהפסיקה:

"נידון שהוזמן כחוק, לא התייצב לדיון וניתן פסק דין מרשיע נגדו (בהתאם לסעיף 240 לחוק סדר הדין הפלילי, נוסח משולב, התשמ"ב 1982) יכול, באם הייתה סיבה מוצדקת להיעדרות, להגיש בקשה לביטול פסק הדין. בית המשפט שנתן את פסק הדין רשאי לבטלו, אם הוגשה הבקשה תוך 30 יום מהיום שהומצא פסק הדין לנידון".
גם אם הגעת לדיון הראשון ובחרת שלא להגיע לדיונים נוספים רשאי בית המשפט לדון אותך בהעדרך. אם תישפט בהעדרך תהיה רשאי לפעול כמפורט לעיל או להגיש ערעור לבית משפט מחוזי.

המשפט מתחיל - שלב הוכחות

עיון בחומר החקירה לפני המשפט
כל נאשם רשאי לעיין בחומר החקירה שבעניינו לפני המשפט. חומר אשר כולל: תצלומים, כגון זה של מכמונת המולטנובה, תעודות עובד ציבור, דו"חות כיול ממל"ז, וחלקו של הדו"ח שממלא השוטר בעת רישום הדו"ח (ואין הנהג מקבל העתק ממנו בעת קבלת הדו"ח), שנהגים רבים אינם מודעים לקיומו. הנהג רשאי לצלם את כל חומר החקירה לפני תחילת המשפט, על מנת ללמוד אותו ולהתכונן למשפט.

הזמנת עדים מטעם הנהג
על הנאשם, המעוניין להזמין עדים למועד שנקבע להוכחות, להגיש למזכירות בית המשפט "בקשה להזמנת עדים". את טופס הבקשה ניתן לקבל במזכירות בית המשפט. במעמד הגשת הבקשה, יתבקש הנאשם להפקיד בקופת בית המשפט תשלום בגין שכר בטלת העד ודמי נסיעה עבור כל עד המוזמן להעיד.

הגשת צילומים לבית המשפט
כאשר התביעה רוצה להגיש לבית המשפט תצלום של עבירת מהירות, עליה להמציא חוות דעת מומחה או תע"צ. תע"צ זו כוללת אישור לבדיקת תקינות המצלמה, אישור לתהליך הפקת הצילום והטיפול בסרט, אישור על ביצוע הפעולה עצמה ואישור הגשת התצלום. תע"צ (תעודת עובד ציבור) זו היא המסמך אשר קובע כי התצלום קביל כראייה בבית משפט. פגם בתע"צ יכול לפסול את קבילות התמונה כעדות, ואז לתביעה לא נותר אלא לבטל את התביעה. מציאת פגם בתע"צ יכולה להיות משימה קשה אולם היא הקלה ביותר להצגה בפני השופט היות וברור לו לגמרי מה ההבדל בין תע"צ קביל ולא קביל.

הישיבה מתחילה
הישיבה תתחיל בעדותם של עדי התביעה, באמצעות התובעים של משטרת ישראל או הפרקליטות, הכל בהתאם ולפי חומרת העבירה. תחילה יתארו העדים את נסיבות המקרה, ויוגשו המסמכים הרלוונטיים. לאחר מכן, זכאי הנאשם לחקור כל עד תביעה - חקירה נגדית. חקירה זו היא חשובה ביותר, מכיוון שנטל ההוכחה מוטל על התביעה, קרי, הוכחת האשמה מעבר לכל ספק סביר, דהיינו אם תצליח בשלב זה לערער את עדותו של השוטר קיים בהחלט סיכוי שהשופט ישתכנע שאכן יש כאן ספק סביר לגבי אשמתך.
בסוף חלקה של התביעה קיימת בפני הנאשם או סנגורו האפשרות לטעון "אין להשיב לאשמה", את טענה זו יקבל השופט רק במידה ואין די בעדויות התביעה כדי להפליל את הנאשם. לדוגמא, אם נאשם עומד כיום בפני שופט כנגד עבירת מהירות בה מרחק ההפעלה של הממל"ז היה מעל 300 מטרים, הוא יכול לטעון "אין להשיב לאשמה", שכן כיום מדידה בטווח של 300 מטרים אינה קבילה. זאת הסיבה שעו"ד הרבה פעמים מנסים לדחות משפט של לקוח כאשר יש דיון תקדימי שיכול להשפיע על ניהול התיק שלהם.

מילה של שוטר - בעיה
אם מצליחים בחקירה הנגדית להטיל ספק בגרסת התביעה, ניתן לצאת זכאים. במשפטים בהם התיק בנוי על מילתו של השוטר מול המילה של הנאשם, תהיה לנאשם בעיה, משום שבית המשפט בד"כ יעדיף את גרסת השוטר, שכן חזקה על השוטר שאין לו אינטרס אישי. אם לא הוכח אחרת גרסתו של השוטר נהנית מאמינות. לכן, המטרה בחקירה נגדית היא להטיל דופי באמינות העד, ולעורר ספקות בעובדות המוצגות בכתב האישום.

פרשת ההגנה
האפשרויות העומדות בפני הנהג/סנגורו:
1. לשמור על זכות השתיקה שתתפרש בד"כ נגד הנאשם.
2. להעיד ולהיחקר בחקירה נגדית של התובע.
לאחר שהנאשם העיד בעצמו, הוא יכול לזמן עדים ו/או מומחים מטעמו אשר מחזקים את גרסתו. מומחים אלה יוכלו, למשל, להתעמת עם מומחי התביעה, כפי שכבר קרה רבות בעבר במשפטים שסבבו סביב אמינות מדידת אקדח הלייזר. יש לציין כי על הנאשם או סנגורו להציג לתביעה את המידע או עדות המומחה שלו כדי שתהיה להם האפשרות לבודקה לעומק.

האם הנהג חייב להעיד?
הנהג בכל מקרה איננו חייב להעיד, שכן, כאמור, נטל ההוכחה הוא על התביעה, אולם, ברור, שאי נכונות מצד הנאשם להעיד משמשת לרוב נגדו, ויוצרת רושם לא אמין ומתחמק. ניתן לקבוע באופן כללי, שנאשם שבחר לנהל משפט תעבורה, כדאי לו להעיד בעצמו, וכן להביא כל עד או ראיה שעשויים לסייע לו. רצוי מאוד להיות מתואם עם עו"ד לגבי העדות שתינתן מול השופט. לפעמים ניסוח שונה של העדות יכול לעשות את ההבדל בין עדות מהימנה לעדות מעורערת גם אם התוכן זהה לחלוטין.

סיכום
לאחר פרשת ההגנה יסכמו שני הצדדים את טיעוניהם, תחילה יסכם התובע המשטרתי ובסיום יסכם הנהג/סנגורו, כך שלצד ההגנה תשמר זכות המילה האחרונה כנגד טיעוני התביעה.

ההכרעה
את ההכרעה צריך השופט לתת תוך 30 יום מסיום סיכום ההגנה.
בעת הקראת הכרעת הדין, יהיה על השופט להכריז כבר בתחילת ההקראה על זכאותו של הנאשם, במידה והוא אכן זכאי, זאת על מנת שלא להשאירו במתח עד לסיום הקראת גזר הדין.
במידה והשופט מחליט להרשיע את הנהג, יכול התובע לבקש החמרה בענישה בגין הרשעות קודמות של הנהג.

אז, לפני שאתם לוקחים סיכון מיותר אנא התייעצו עם עו"ד, על לכם לשכוח כי רישיון הנהיגה שלכם נמצא על כף המאזניים, וטעות קטנה שתעשו או מהלך נבון מצד שני יכולים לעשות את ההבדל בין יציאה מבית המשפט בנהיגה או במונית.